windows starter ikke op

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

windows starter ikke op

Indlægaf webdancer » ons jan 21, 2009 16:49

Hej!
Jeg har fået et problem med vores noget ældre stationære pc med windows xp.
Computeren har hidtil kørt upåklageligt, men efter vores søn blev sur over at vi tit glemte at slukke for den, og derfor gik ind og ændrede opsætningen til at den selv skulle slukke efter en vis given periode uden brug, er det ikke længere muligt at starte op igen.
Selve pc'en starter som den plejer, der kommer de sædvanlige ram tests eller hva det nu er, der kort vises sammen med teksten om at man kan trykke alt +f1for at vælge styresystem, osv.
Når så windows plejer at komme med sit opstarts/ indlæser-vindue så kommer der i stedet bare en sort skærm( ikke helt sort, man kan se forskel på om skærmen er tændt eller slukket) herefter sker intet.......Hvis jeg i stedet forsøger at trykke på alt + f1 i opstarten, kommer jeg til billedet hvor man kan vælge 1:fejlsikret tilstand 2: ft med komandopromt 3: ft med internet adgang... uanset hvilken af disse jeg vælger bliver skræmen sort på nær nederst i skærmen hvor der ganske kort løber nogle meget hurtige linier, som om der indlæses noget... derefter bliver skærmen helt sort og med en lille hvis markør i øverste venstre hjørne, der står og blinker.
Præcis som i DOS i gamle dage. eneste forskel herfra er, at man ikke kan skrive nogen komandoer, det er som tastaturet ikke længere virker. eneste reaktion er, hvis man fysisk trykker på tænd/sluk knappen eller direkte på genstartknappen....
Jeg har sygt mange dokumenter og billeder jeg super gerne vil bevare, kan jeg rette fejlen og/eller kan jeg tilslutte hard disc'en til en anden pc og flytte billederne før jeg forsøger at få den op at køre igen....Hvad skal jeg gøre???
Forøvrigt Mange Tak for en hjemmeside, den er jeg meget begejstret for, her er mange gode svar herinde....
Venlig hilsen Webdancer
webdancer

Re: windows starter ikke op

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 21, 2009 17:02

webdancer skrev:Hvis jeg i stedet forsøger at trykke på alt + f1 i opstarten, kommer jeg til billedet hvor man kan vælge 1:fejlsikret tilstand 2: ft med komandopromt 3: ft med internet adgang

Jeg ved ikke lige, hvilken fejlsikret tilstand, du kommer ind på med Alt+F1. Normalt skal man bruge F8. Prøv at bruge F8, og prøv så, om der sker noget, hvis du vælger menupunktet "Sidst kendte fungerende konfiguration". Hvis det ikke hjælper, så prøv også herinde at vælge de forskellige fejlsikrede metoder. Prøv "Fejlsikret tilstand med kommandoprompt" som sidste mulighed - hvis den ikke virker, er det helt galt.

En vejledning her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php

P.S. Jeg er ikke sikker på, at det er sønnikes skyld. Det kan være et tilfælde, at fejlen er opstået på det tidspunkt
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf webdancer » ons jan 21, 2009 17:17

Hej Kim!
Jeg har også prøvet F8 og "opstart i sidst kendte config der virkede" eller hvad det nu er den foreslår, men resultatet er altid det samme....DOS skærmen..
PS! nej måske er det bare et tilfælde, men det er den eneste ændring der er lavet i nyere tid og første gang at pc selv har slukket uden at blive lukket som man skal i starticonet i venstre hjørne af skærmen, opstod problemet...
Men hvis den er helt gal, kan jeg så stadig tage harddisc'n og tilslutte den en anden pc og udtage mine dokumenter og billeder tror du?
webdancer

Indlægaf Gæst » ons aug 12, 2009 15:54

webdancer skrev:Hej Kim!
Jeg har også prøvet F8 og "opstart i sidst kendte config der virkede" eller hvad det nu er den foreslår, men resultatet er altid det samme....DOS skærmen..
PS! nej måske er det bare et tilfælde, men det er den eneste ændring der er lavet i nyere tid og første gang at pc selv har slukket uden at blive lukket som man skal i starticonet i venstre hjørne af skærmen, opstod problemet...
Men hvis den er helt gal, kan jeg så stadig tage harddisc'n og tilslutte den en anden pc og udtage mine dokumenter og billeder tror du?

Ja, nu er det nemt.
Med fare fore at lave reklame, har jeg selv købt en USB All-in1 hard disk link. Firmanavn undladt ;o)
Så kan man hente "hele svineriet" fra den gamle HD. Hvis den ikke er mekanisk defekt, selvfølgelig...
Pas nu på IKKE at hente evt. virus, malware mv.
Gæst

Indlægaf Jan Krag » ons aug 12, 2009 17:25

Hej
Er det blevet moderne, at svare på gamle indlæg ?
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf JK » tors nov 05, 2009 21:04

Naar jeg taender for min computer kommer TOSHIBA fremme .... saa sker der ingen ting.... kun et sort skaerm med en lille prik der blinker oppe til ventre.... hvordan kan jeg komme videre med det her???? Jeg har proevet med at trykke F8 ved opstart og det sker det samme.....sort... sort....
JK

Indlægaf JK » tors nov 05, 2009 21:06

JK skrev:Naar jeg taender for min computer kommer TOSHIBA fremme .... saa sker der ingen ting.... kun et sort skaerm med en lille prik der blinker oppe til ventre.... hvordan kan jeg komme videre med det her???? Jeg har proevet med at trykke F8 ved opstart og det sker det samme.....sort... sort....

p.s. jeg bruger vista
JK

Indlægaf JK » tors nov 05, 2009 21:17

...og med dette sagt, hvis nu jeg ogsaa skal have en nu harddisk, hvordan kommer jeg nogle sinde til at kunne "hente" de ting jeg har liggende paa den gamle naar lige meget, hvad jeg trykker paa, kommer jeg ikke videre????
Tak for hjaelpen....
JK

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 07, 2009 11:59

JK skrev:Naar jeg taender for min computer kommer TOSHIBA fremme .... saa sker der ingen ting.... kun et sort skaerm med en lille prik der blinker oppe til ventre.... hvordan kan jeg komme videre med det her???? Jeg har proevet med at trykke F8 ved opstart og det sker det samme.....sort... sort....

Det er svært at sige, hvor fejlen ligger. Det kan være harddisken, der har en fejl, eller det kan være bundkort eller ram, eller noget helt fjerde.

Har du prøvet at starte op på installations-cd'en med Windows? Du skal ikke installere eller noget, bare prøve at se, om der sker noget, eller om du også der får sort skærm.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Regmos » lør nov 07, 2009 14:27

Der er et par muligheder for at redde dine filer, hvis det ikke lykkes at starte din Windows. I begge tilfælde skal du brænde en .Iso-fil til en Boot CD, på en rask maskine.

Du kan enten bruge Puppy Linux:

http://bjergs.net/puppy_live.html

Eller Kasperskys Rescue CD. Afsnittet om filredning er helt nederst på siden:

http://www.fromsej.dk/Vejledninger/html/kasres.html

I stedet for at installere XPBurner, kan du eventuelt bruge IsoBurner. Hvis du henter ISo Burner.zip versionen, skal den bare pakkes ud på dit skrivebord, så er den klar til brug, og brænder automatisk filen på den rigtige måde.

http://www.ntfs.com/iso-burning.htm
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos

Tilbage til Hjælp til alt