lodret midterstilling

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

lodret midterstilling

Indlægaf Nanna » tirs aug 26, 2008 9:26

Hej Kim

Jeg håber du kan hjælpe mig med følgende:
- jeg har lavet en hjemmeside i Kompozer, men kan ikke få siden til at placere sig lodret i vinduet med lige meget plads i top og bund, vandret går det fint.
Hvordan kan dette løses? Jeg har opbygget siden med CSS.

Mvh Nanna
Nanna

Re: lodret midterstilling

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 26, 2008 9:34

Det kan ikke umiddelbart løses i KompoZer. Af en eller anden grund findes der ikke koder til lodret centrering i webstandarderne.

Det kan løses ved at bruge tabeller til layout, men tabeller er ikke beregnet til layout, og de indeholder en masse begrænsninger og ulemper i forhold til layout uden tabeller. KompoZer understøtter tabeller, men det kan som sagt ikke anbefales at bruge dem til layout - de bør udelukkende bruges til tabulære data.

En anden løsning er brugen af et JavaScript, der udregner højden på browservinduet og så prøver at placere indholdet i midten. Jeg kan ikke anbefale et bestemt script, men du burde kunne bruge Google til at finde et, hvis du søger med ordene JavaScript center vertical.

Men jeg er lidt nysgerrig: Er det en side med meget lidt indhold, som du så vil centrere? Jeg spørger, fordi jeg har set sider, hvor der findes en lille centreret boks, der ikke fylder ret meget, og hvor man så skal rulle i boksen. Jeg finder den slags sider drønirriterende.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nanna » tirs aug 26, 2008 10:03

Hej igen

Siden er meget enkel i layout indtil videre er kun opsat kontaktsiden. Jeg regner med ialt 30 sider, når den er færdig.

Et andet problem er at billedet(dk-kort) på nogle computere placeres under tesksten istedet for ved siden af!

Ja det er nemlig irriterende, at siden ikke altid placeres på midten, og at man får en rullebar.

Tabeller har jeg ikke prøvet, og det lyder ikke brugbart, hvis der er for mange begrænsninger.

Når billeder placeres med lag, sidder de fast på siden, kan det ændres?

Nanna
Senest rettet af Nanna ons aug 27, 2008 7:23, rettet i alt 1 gang.
Nanna

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 26, 2008 11:54

Nanna skrev:Siden er meget enkel i layout indtil videre er kun opsat kontaktsiden. Jeg regner med ialt 30 sider, når den er færdig.
http://www.eeh.dk

Umiddelbart vil jeg anbefale dig ikke at forsøge at midterstille lodret. Jeg kan se, at du har forsøgt at gøre det med at indsætte tomme linjer, og den metode skal du i hvert fald ikke bruge. Problemet er, at du ikke ved, hvor meget plads den besøgende har i højden, så du risikerer reelt, at de blot ser en tom side, fordi indholdet først kommer længere nede.

Et JavaScript er lidt mere intelligent, men prøv i stedet at blot lave en lille smule luft i toppen (som fx afstanden på denne side).

Nanna skrev:Et andet problem er at billedet(dk-kort) på nogle computere placeres under tesksten istedet for ved siden af!

Det burde ske på alle computere, sådan som koden er nu. Dobbeltklik på billedet => fanen Udseende => brug rullemenuen Juster teksten langs billedet til at vælge, hvor teksten skal placeres i forhold til billedet.

Nanna skrev:Når billeder placeres med lag, sidder de fast på siden, kan det ændres?

Lag-funktionen fjerner billedet fra de andre elementers placering. Den slags kan være praktisk i nogle tilfælde, men det er nok ikke noget, du har brug for. Placér i stedet billedet som normalt, og brug så rullemenuen som nævnt ovenfor til at fastsætte, hvordan teksten skal placeres omkring billedet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nanna » ons aug 27, 2008 8:29

Jeg har vist fået rettet det med foto ved at slette foto boksen og stille teksten til at være forneden.
Jeg har dog stadig problemer med visning på nogle computere, problemet er:

- at firmanavn, streg og undermenu skiller sig væk fra menu, billedetekst, foto og streg 2

Hvad gør jeg forkert?
Senest rettet af Nanna ons aug 27, 2008 9:21, rettet i alt 1 gang.
Nanna

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 27, 2008 8:47

Jeg er ikke sikker på, om det er den samme side, vi snakker om. Jeg ser ingen streger. Til gengæld er der en forfærdelig masse hvid luft, som du kan se på dette billede:
eeh.png
eeh.png (6.43 KiB) Vist 6945 gange

Mange besøgende bruger mindre skærme end min, så de vil slet ikke se andet end en tom side, hvor de skal gætte, at de skal rulle for at se noget - lidt lige som billedet ovenfor.

Jeg tror, du skal prøve at starte forfra - og prøv evt. at bruge en skabelon til at lave fundamentet på siden. Du kan fx prøve at bruge skabelon 1-1, der er den første skabelon på denne side:
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/ ... /index.php
Eller skabelon 1-1-1-1, der er den tredje skabelon. Den indeholder også en menu og en sidefod - sidefoden kan evt. slettes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nanna » ons aug 27, 2008 8:52

hej igen,

det er bare underligt, jeg ser det helt anderledes med mørk baggrund, foto og grønnestreger.

Ja jeg tror jeg starter forfra, det er nok bedst, vi ser om det så ikke virker, og ellers vender jeg tilbage.

Tak for hjælpen so far :-)
Nanna

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 27, 2008 9:52

Nanna skrev:det er bare underligt, jeg ser det helt anderledes med mørk baggrund, foto og grønnestreger.

Ok, så tror jeg, at jeg har en forklaring på forskellen. Du har ikke fået uploaded stilarket. Det vil hjælpe på farven m.m. men nok ikke på det med den store afstand fra toppen og ned til indholdet.

KompoZer kan drille i nogle tilfælde, så prøv at uploade stilarket manuelt via et netværkssted som beskrevet her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... .php#mappe
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nanna » ons aug 27, 2008 10:11

ok, nu har jeg overført på ny, hvordan ser det ud nu hos dig?
Nanna

Indlægaf Nanna » ons aug 27, 2008 10:20

Det er som om der er noget galt med den undermenu, som jeg har lavet, som om at selve menuen først kommer efter, men jeg kan ikke finde ud af at rette det til!
Nanna

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 27, 2008 11:02

Nanna skrev:ok, nu har jeg overført på ny, hvordan ser det ud nu hos dig?

Du har stadig ikke fået overført stilarket. Du skal finde filen stilark.css og så overføre den manuelt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nanna » tors sep 04, 2008 13:45

Hej Kim

1. Nu er siden ved at være på vej, hvordan ser den ud hos dig nu?
www.eeh.dk
Jeg har tjekkede den i mange browsere, og det virker som om den virker.

2. Når jeg søger på google under eeh dukker siden op, men som untitled dokument og med antal besøgende vist, hvordan ændrer jeg det?

3. Hvordan får jeg siden til at dukke op, når man søger på Erik Einar Holms Tegnestue?

På forhånd tak
Nanna
Nanna

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 04, 2008 14:30

Nanna skrev:1. Nu er siden ved at være på vej, hvordan ser den ud hos dig nu?
http://www.eeh.dk

Der er et problem i Firefox. Af en eller anden grund indlæses css-filen ikke. Og jeg kan ikke se, hvorfor det er tilfældet. Alt ser korrekt ud i koden. Jeg prøver lige at spørge i MozillaDanmarks forum, om nogen kan gennemskue, hvad der går galt.

Nanna skrev:2. Når jeg søger på google under eeh dukker siden op, men som untitled dokument og med antal besøgende vist, hvordan ændrer jeg det?

Det er fra den gamle side. Det bliver ændret, når Google kommer forbi siden og får opdateret indexeringen af den. Du kan ikke gøre noget for at fremskynde processen.

Nanna skrev:3. Hvordan får jeg siden til at dukke op, når man søger på Erik Einar Holms Tegnestue?

Det skulle også gerne komme automatisk, når Google får fundet og indekseret de nye sider.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 04, 2008 14:43

Det er for øvrigt imponerende så stor forskel der er på siden med og uden css-fil. Uden ligner den noget klamp, men med css-filen er den jo rigtig flot.

P.S. Jylland skal have to l'er.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 04, 2008 15:23

Din css-fil hedder stillark.dss - egentlig burde det ikke betyde noget, men prøv alligevel at omdøbe den til stilark.css.

Du skal dels omdøbe selve filen, og dels ind i html-filen og ændre navnet. Det er nemmest at gøre dette ved at åbne html-filen med Notesblok, ændre stillark.dss til stilark.css og så gemme og lukke filen. Herefter skal både css-fil og html-fil uploades til hjemmesiden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne