Overvejer af skifte skabelon

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 29, 2008 9:21

Jan skrev:Nu har jeg rodet en hel del med den faldned menu. Men det er alt for tidskrævende, jeg har fundet ud af at undgå det. (Vil jo nødig indrømme, at jeg er for dorsk)

Jeg sagde jo, at det er nørdet ;-)

Jan skrev:Jeg er så småt begyndt med den nye skabelon. Kan du ikke lige tjekke om du ønsker ændringer på sidefoden. http://janss.dk/ny/model.html

Det er din hjemmeside, du må skrive hvad du vil.

Jan skrev:På sidefoden skulle der faktisk være en lodret streg til at adskille, men jeg kan ikke huske hvordan man laver den.

På mit tastatur sidder stregen lige til venstre for tilbage-tasten. Der skal trykkes på Alt GR samtidig. Du kan også kopiere den herfra: |
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tirs apr 29, 2008 9:42

Kim Ludvigsen skrev:Jeg sagde jo, at det er nørdet ;-)

Ja, du havde advaret.

Kim Ludvigsen skrev:Det er din hjemmeside, du må skrive hvad du vil.

Jeg tror du har misforstået mig. Jeg mente om du hellere vilde have et andet link sat ind.

Kim Ludvigsen skrev:På mit tastatur sidder stregen lige til venstre for tilbage-tasten. Der skal trykkes på Alt GR samtidig. Du kan også kopiere den herfra: |

Mange tak.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 29, 2008 9:47

Jan skrev:Jeg tror du har misforstået mig. Jeg mente om du hellere vilde have et andet link sat ind.

Nårh! Det er det helt rigtige link, eftersom det leder direkte til skabelonerne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tors maj 01, 2008 6:14

Mit første spørgsmål i denne tråd var:

Hvorfor anvender du "HTML 4.01 Transitional", og ikke "XHTML 1.0 Strict".

Jeg glemte helt at få oplyst hvorfor du ikke bruger XHML?
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2008 7:32

Fordi det ville betyde, at jeg skulle rette kode på samtlige sider. Mine kodevaner ligger nu ikke så langt fra strict, men det vil være et stort arbejde, fordi der er så mange sider. Jeg tjekkede lige forsiden, og der er kun fem fejl i strict.

Det er straks værre med XHTML, fordi alle tags skal lukkes. Jeg har 488 fejl på forsiden, når jeg validerer den med XHTML strict. Og selvom mange af fejlene kan rettes med en søg og erstat-funktion, så vil det være et stort arbejde. Og de besøgende vil jo alligevel ikke kunne se forskel, så jeg vil hellere bruge tiden til noget andet.

Jeg kan ikke huske, hvorfor jeg ikke startede med at bruge XHTML - måske det havde noget med browserunderstøttelse at gøre - eller mine begrændsede kundskaber i html.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tors maj 01, 2008 8:04

Kim Ludvigsen skrev:så jeg vil hellere bruge tiden til noget andet.

Ja, det er nemt at forstå.

Når man starter forfra med at ændre siden, som jeg er igang med. Vil det så ikke være en fordel, at fra starten bruge XHTML?

Jeg spørger fordi, jeg vil være ked af at skulle ændre det senere.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2008 9:41

Jeg har bare i sin tid valgt at bruge html 4.01 og så har jeg ikke tænkt videre over det siden. Måske Hintzmann Andersen er bedre til at svare på dit spørgsmål:
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tors maj 08, 2008 6:06

I forbindelse med at jeg at ændrer skabelon ledte jeg efter er genvej. På denne side http://janss.dk/hvalpsund.html ændrede jeg kun navnet på stilarket og gemte den som http://janss.dk/sjov.html

Resultatet undrede mig meget.

Jeg kom til at tænke på, hvorfor er der en stilklasse i din skabelon som hedder centrer. Når man skal bruge den skal man jo alligevel markere teksten , kan man så ikke bare bruge knappen centrer i KompoZer?
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 08, 2008 9:17

Jan skrev:I forbindelse med at jeg at ændrer skabelon ledte jeg efter er genvej. På denne side http://janss.dk/hvalpsund.html ændrede jeg kun navnet på stilarket og gemte den som http://janss.dk/sjov.html

Resultatet undrede mig meget.

Når du ændrer navnet på stilarket, så skal du også ændre henvisningen til det i html-filen. Ellers findes det ikke. Forskellen på de to sider skyldes netop, at stilarket ikke indlæses.

Jan skrev:Jeg kom til at tænke på, hvorfor er der en stilklasse i din skabelon som hedder centrer. Når man skal bruge den skal man jo alligevel markere teksten , kan man så ikke bare bruge knappen centrer i KompoZer?

Der er flere fordele ved at bruge stilklassen. Dels går udviklingen på at adskille layout og indhold, hvor al layout gemmes i et stilark. Og dels er det meget nemmere at lave senere ændringer. Hvis du bruger Centrer-knappen, skal du ind på samtlige sider, hvis du vil ændre centreringen, eller fx tilføje kursiv skrift i den centrerede tekst. Hvis du benytter stilklassen i et eksternt stilark, kan du ændre samtlige centreringer på alle dine sider blot ved at ændre lidt i stilklassen i css-editoren.

Og så er der endnu en fordel, hvis du bruger tekstafsnit. I så fald behøver du ikke markere teksten, men kan nøjes med at klikke et sted i teksten, inden du vælger stilklassen Centrer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tors maj 08, 2008 9:53

Tak for svaret.

Kim Ludvigsen skrev:Når du ændrer navnet på stilarket, så skal du også ændre henvisningen til det i html-filen. Ellers findes det ikke. Forskellen på de to sider skyldes netop, at stilarket ikke indlæses.

Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig helt klart. I HTML siden ændrede navnet på det stilark som skulle benyttes. Jeg har stadig to forskellige stilark. Det gamle sletter jeg når jeg har fået ændret alle siderne.

Kim Ludvigsen skrev:Der er flere fordele ved at bruge stilklassen. Dels går udviklingen på at adskille layout og indhold, hvor al layout gemmes i et stilark. Og dels er det meget nemmere at lave senere ændringer. Hvis du bruger Centrer-knappen, skal du ind på samtlige sider, hvis du vil ændre centreringen, eller fx tilføje kursiv skrift i den centrerede tekst. Hvis du benytter stilklassen i et eksternt stilark, kan du ændre samtlige centreringer på alle dine sider blot ved at ændre lidt i stilklassen i css-editoren.

Ok, det havde jeg ikke tænkt på.

Kim Ludvigsen skrev:Og så er der endnu en fordel, hvis du bruger tekstafsnit. I så fald behøver du ikke markere teksten, men kan nøjes med at klikke et sted i teksten, inden du vælger stilklassen Centrer.

Det er godt nok smart, så slipper jeg for alt det markering.

Ved du i øvrigt om KompoZer findes med Finsk sprog?

Er, eller bliver, dit hæfte om KompoZer oversat til andre sprog?
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 08, 2008 10:26

Jan skrev:Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig helt klart. I HTML siden ændrede navnet på det stilark som skulle benyttes. Jeg har stadig to forskellige stilark. Det gamle sletter jeg når jeg har fået ændret alle siderne.

Jeg havde kun taget et hurtigt kig. Problemet er, at stilklasserne ikke hedder det samme i de to stilark. Siden leder fx efter en id-stil, der hedder container, men den er ikke i mit stilark. Der er i stedet en stilklasse, der hedder side. Det samme med overskriftsboksen, der hedder henholdsvis header og logo.

Det nemmeste/bedste vil nok være at kopiere indholdet fra den gamle side og indsætte det i min skabelon. Ellers skal du ind i sidens kildekode eller i stilarket og ændre så de to ting passer sammen, det kræver lidt nørderi.

Et eksempel:
I kildekodevisning, find tagget <div id="container"> og lav det om til <div class="side">.

Alternativt (og det er jo nok nemmere, fordi du så kun skal rette i én fil) skal du åbne css-editoren og i stilark.css omdøbe id-stilen #container til .side.

Men som sagt er det ikke kun container/side, der skal ændres. Det gælder alle stile, der ikke har samme navn.

Jan skrev:Ved du i øvrigt om KompoZer findes med Finsk sprog?

Det ser ikke sådan ud. Du kan finde de forskellige oversættelser her (man skal dog ikke hente den danske version fra den side):
http://kompozer.net/l10n/

Jan skrev:Er, eller bliver, dit hæfte om KompoZer oversat til andre sprog?

Det vil jeg da håbe :D
Der er ingen planer om det i øjeblikket. Mit forlag har aftaler med forlag i andre lande, og det er så op til de andre forlag, om de vil oversætte og udgive hæftet. Men som sagt, er der endnu ingen af dem, der har vist interesse, så der kommer i hvert fald ikke en oversættelse inden for de næste tre måneder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tors maj 08, 2008 12:03

Nej jeg vil heller ikke til at rette i det gamle stilark. En af grundene er netop at der er nogle klasser som jeg ikke ved hvad er. Jeg vil gerne have et stilark der ikke indeholder mere end jeg har brug for så jeg kan overskue det.

Spørgsmålet om sprog på KompoZer er fordi jeg har et par finske venner som er mine lidelsesfæller hvad angår fordson veterantraktor. De vil til at lave en hjemmeside, og jeg forsøger at prakke dem KompoZer på.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Jan » ons maj 14, 2008 7:03

Nu har jeg næsten lært at få billeder og tekst til at stå pænt. Dog har jeg stadig et par problemer.

Mellem det sidste billed og det første filmklip kan jeg ikke få mellemrum. Det ser hel fint ud i KompoZer, men ikke i Browseren. Det kan måske være at efter de andre billeder er der en tynd rød streg, det er der ikke efter det sidste billed. Det var svært at formulere bare nogenlunde fornuftigt. Men det kan ses her: http://janss.dk/veterantraktor.html#ny

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det jeg ser under "normal" i KompoZer og det jeg ser i Browseren ikke er det samme.

Kan jeg i klassen flydestop lave det sådan at der bliver lidt afstand mellem billed og tekst.

Der er en klasse som hedder p, h1, osv. hvad kan den.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 14, 2008 15:09

Jan skrev:Mellem det sidste billed og det første filmklip kan jeg ikke få mellemrum.

Du har ikke fået indsat en boks og flydestop - du har desuden flere bokse tidligere på siden, som afsluttes det forkerte sted. Jeg vender tilbage senere i dag eller i morgen med nærmere hjælp til at rette fejlene.

Jan skrev:Jeg kan ikke forstå, hvorfor det jeg ser under "normal" i KompoZer og det jeg ser i Browseren ikke er det samme.

Egentlig burde det være det samme, men forklaringen kan måske være, at visningen i KompoZer bygger på Firefox 1.5, mens browseren er nyere.

Jan skrev:Kan jeg i klassen flydestop lave det sådan at der bliver lidt afstand mellem billed og tekst.

Nej, normalt laves den slags på p eller img.

Åbn css editoren. Opret en ny stil, som du kalder img - altså uden foranstillet punktum. Klik herefter på fanen Boks og angiv en højremargin på fx 5px eller 10px.

Jan skrev:Der er en klasse som hedder p, h1, osv. hvad kan den.

h1 bruges til overskrifter og p til tekstafsnit. Normalt ville p være det rette sted at angive en margin, men eftersom dine billeder ligger inde i p sammen med teksten, vil det ikke gøre nogen forskel. Heldigvis man du så i stedet bruge img, som beskrevet ovenfor.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » tors maj 15, 2008 7:50

Mange tak.

Kim Ludvigsen skrev:Du har ikke fået indsat en boks og flydestop - du har desuden flere bokse tidligere på siden, som afsluttes det forkerte sted. Jeg vender tilbage senere i dag eller i morgen med nærmere hjælp til at rette fejlene.

Nej jeg er et fjols. Nu har jeg fået det til at virke ved filmklippet. Endvidere har jeg rettet mange andre fejl. De er opstået da jeg kopierede siden fra det gamle stilark. Men stadig kan jeg ikke få de øverste billeder til at stå rigtigt.

Kim Ludvigsen skrev:Egentlig burde det være det samme, men forklaringen kan måske være, at visningen i KompoZer bygger på Firefox 1.5, mens browseren er nyere.

Det undrer mig. Jeg troede det blev vist ens i de forskellige udgaver. På godt jysk syntes jeg det er rigtig træls.

Kim Ludvigsen skrev:Nej, normalt laves den slags på p eller img.

Åbn css editoren. Opret en ny stil, som du kalder img - altså uden foranstillet punktum. Klik herefter på fanen Boks og angiv en højremargin på fx 5px eller 10px.

Det har jeg gjort, og det virker fint. Men så må jeg også leve med at de billeder der fylder hele bredden kommer til at blive forskudt til venstre.
Venlig hilsen
Jan
Jan

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne