hjælp søges og komentar

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

hjælp søges og komentar

Indlægaf klaus » lør apr 26, 2008 7:30

he j jeg er ved at lave hjemmside. men jeg kan se og hør fra min hjemmeside kikker at min hjemmeside ikke tilpasser alle pc skærme. og det vil jeg gerne have hjælp til. men jeg er ikke så klog på hvad sådan noget heder og hvordan man retter det men måske det vil hjælp at se min hjemmeside for at se og forstå hvad der driller. www.goodoldboys.dk jeg håber at der er nogen der kan give mig et vink så jeg kan blive kloger på kompozer.
mvh. klaus :roll:
et vink med en...
klaus

Geografisk sted: århus

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 26, 2008 7:51

Jeg er påp vej ud ad døren, så bare lige kort:

Du har problemer med bredden og placeringen af nogle af dine elementer, fx er teksten centreret ud fra en stor bredde, så den kommer til at hænge halvt ude af skærmen i nogle skærmopløsninger.

Jeg vender tilbage senere i dag med løsningsforslag.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf klaus » lør apr 26, 2008 12:17

Kim Ludvigsen skrev:Jeg er påp vej ud ad døren, så bare lige kort:

Du har problemer med bredden og placeringen af nogle af dine elementer, fx er teksten centreret ud fra en stor bredde, så den kommer til at hænge halvt ude af skærmen i nogle skærmopløsninger.

Jeg vender tilbage senere i dag med løsningsforslag.
et vink med en...
klaus

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 26, 2008 17:32

Du har et problem med brugen af stilark. Du har angivet et en jpg-fil som stilark, og det går ikke. Det betyder, at nogle stile ikke påføres siden.

Samtidig har du en del stile angivet som inline stile, dvs. direkte på de forskellige elementer. Du kan med fordel flytte disse ud i et eksternt stilark, så de kan genbruges på alle siderne. Dette er dog ikke helt nemt, hvis du ikke har tjek på brugen af stilark og stilklasser.

Du har nogle dl- og dt-koder som med fordel kan udskiftes/fjernes, men det kræver en større ændring, så jeg nøjes i stedet med at angive den nemme løsning.

Sådan retter du fejlen med den forskudte tekst:
Indlæs siden i KompoZer
Skift til kildekodevisning

Find linjen med:
margin-left: 270px; width: 927px;
og slet det - hos mig er det linje 65.
Du kan evt. ændre:
text-align: justify;
i samme linje til:
text-align: center;
Det centrerer teksten, omend ikke på helt samme måde som i øjeblikket.

Find linjen med:
<dl style="margin-left: 17px; width: 1197px;">
og slet breddeangivelsen, så linjen ser således ud:
<dl style="margin-left: 17px;">
Hos mig er det linje 60.

Find linjen med:
<dd style="text-align: left; margin-left: 533px; width: 664px;">
og slet margin og breddeangivelse, og ændr samtidig justeringen, så ovenstående ser således ud:
<dd style="text-align: center;">
Hos mig er det linje 87

Der er stadig et potentielt problem med en for bred kasse, omend det vist ikke kan ses i øjeblikket.

Hov, jeg ser lige, at du også har indhold på undersiderne - jeg troede kun, det var en enkelt prøveside, du havde lavet.

Måske det er nemmest at starte forfra, og så lave en side fra bunden, der virker. Og når du har den, så bruge den som udgangspunkt til de andre sider. Og overvej at bruge et eksternt stilark.

Jeg har lavet nogle skabeloner, du kan evt. bruge skabelonen 1-1-1-1 som udgangspunkt.
Det er den her, hvor der medfølger et grydeklart eksternt stilark, som du kan bygge videre på:
Billede
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

tusin tak for hjælpen nu vil jeg læse det du skrev og øve

Indlægaf klaus » lør apr 26, 2008 22:43

Kim Ludvigsen skrev:Du har et problem med brugen af stilark. Du har angivet et en jpg-fil som stilark, og det går ikke. Det betyder, at nogle stile ikke påføres siden.

Samtidig har du en del stile angivet som inline stile, dvs. direkte på de forskellige elementer. Du kan med fordel flytte disse ud i et eksternt stilark, så de kan genbruges på alle siderne. Dette er dog ikke helt nemt, hvis du ikke har tjek på brugen af stilark og stilklasser.

Du har nogle dl- og dt-koder som med fordel kan udskiftes/fjernes, men det kræver en større ændring, så jeg nøjes i stedet med at angive den nemme løsning.

Sådan retter du fejlen med den forskudte tekst:
Indlæs siden i KompoZer
Skift til kildekodevisning

Find linjen med:
margin-left: 270px; width: 927px;
og slet det - hos mig er det linje 65.
Du kan evt. ændre:
text-align: justify;
i samme linje til:
text-align: center;
Det centrerer teksten, omend ikke på helt samme måde som i øjeblikket.

Find linjen med:
<dl style="margin-left: 17px; width: 1197px;">
og slet breddeangivelsen, så linjen ser således ud:
<dl style="margin-left: 17px;">
Hos mig er det linje 60.

Find linjen med:
<dd style="text-align: left; margin-left: 533px; width: 664px;">
og slet margin og breddeangivelse, og ændr samtidig justeringen, så ovenstående ser således ud:
<dd style="text-align: center;">
Hos mig er det linje 87

Der er stadig et potentielt problem med en for bred kasse, omend det vist ikke kan ses i øjeblikket.

Hov, jeg ser lige, at du også har indhold på undersiderne - jeg troede kun, det var en enkelt prøveside, du havde lavet.

Måske det er nemmest at starte forfra, og så lave en side fra bunden, der virker. Og når du har den, så bruge den som udgangspunkt til de andre sider. Og overvej at bruge et eksternt stilark.

Jeg har lavet nogle skabeloner, du kan evt. bruge skabelonen 1-1-1-1 som udgangspunkt.
Det er den her, hvor der medfølger et grydeklart eksternt stilark, som du kan bygge videre på:
Billede
et vink med en...
klaus

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 26, 2008 23:51

Klaus, er det med vilje, at du ikke skriver noget i dine svar?

Hvis du klikker på knappen "Skriv indlæg", får du oprettet et nyt indlæg uden citat. Og hvis du opretter et indlæg med et citat, vil det være en god ide at beskære citatet til kun at indeholde det, du svarer på.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

fra mig klaus

Indlægaf klaus » søn apr 27, 2008 9:15

jDet var ikke med min hensigt rode rundt i det unskyld..
jeg har læste det du skrev vr. hjælp til min hjemme side. jeg har leget lidt med dine forslage men jeg kan mærke at jeg vil følge dit forslag " starte op med en hel ny skabelon. og tage det med ro og tage en for en.
tak for dinne skabelon / forslag. jeg vil helt sikker lade mig inspirer.

tak fra mig klaus
et vink med en...
klaus

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 27, 2008 9:47

Held og lykke!

Bemærk, at du selvfølgelig kan tilrette skabelonen, så du fx får knapper i menulinjen, som på din nuværende side, ved at sætte en kant på stilreglen ul.menuliste li, en rød baggrundsfarve på stilklassen menu, som du samtidig giver lidt indrykning (husk efterfølgende at ændre dens bredde).

Og den røde streg over logoet kan laves ved at sætte en tyk, rød overkant på logoboksen. Tilsvarende kan du sætte en tyk, rød underkant på menu-boksen.

Det hele foregår i css-editoren, og du siger bare til, hvis du vil have nærmere forklaring. Men prøv først selv at lege med mulighederne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

mig og min hjemmeside

Indlægaf klaus » søn apr 27, 2008 13:57

tak for det. så har jeg lidt at lave gennem sommeren. tak for hjælpen.
ps du er altid velkommen til kritik mm. mvh klaus
et vink med en...
klaus

lidt hjælp

Indlægaf klaus » man maj 26, 2008 15:17

hej jeg har et lille problem som jeg ikke kan løse på min øve hjemmeside. jeg har valgt en skabelon 1-1-1-1 fra ludvigs hjørne som jeg kan bruge men der er 5 menu punkter som jeg rigtig gerne vil ha udviget til 6 menu punkter. jeg har fulgt den lille kompozer bog plus fulgt de retningslinier der er på selve skabelonen som er ved seks menupunkter skal ændre til 16.67. jeg er bange for at jeg er lid evnesvag da jeg ikke kan finde udaf hvad jeg ikke gør som jeg skal gøre. lige pt. liger de 5 menu punkter i en lille bunke hel over i venstre side?[
et vink med en...
klaus

Indlægaf Jan » man maj 26, 2008 17:08

Hej Klaus

Jeg har haft lignende problemer, og bruger samme skabelon som dig. Egentlig burde jeg kunne give vejledningen men det er svært når man ikke kan se siden. Derfor vil jeg foreslå at du op loader prøvesiden og giver os adressen. Vil også gætte på, at Kim helst vil se siden.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

hjemmeside dril

Indlægaf klaus » man maj 26, 2008 17:18

Hej Jan Tak
.
jo jeg vil lode den op så hurtig jeg kan
på forhånd tak
et vink med en...
klaus

hjemmeside dril

Indlægaf klaus » man maj 26, 2008 18:06

hej så fik jeg oplodet siden som driller ..men jeg kom til at starte op på ny. men jeg vil staig gerne udvide de 5 menuer til 6 linket er

http://goodoldboys.dk/test/1-1-1-1/

hej fra mig klaus
et vink med en...
klaus

Re: hjemmeside dril

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 26, 2008 18:35

Åbn siden i KompoZer
Åbn css-editoren
Markér stilen ul.menuliste li i oversigten til venstre
Klik på fanen Boks
Ud for Bredde står der i øjeblikket 20%, lav det om til 16.66% (bemærk, at du skal bruge punktum og ikke komma)
Klik på OK
Placér markøren efter 5-tallet i menupunktet Side 5 og klik på Enter
Skriv navnet på det nye menupunkt, fx Side 6
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

drilerrier

Indlægaf klaus » man maj 26, 2008 19:17

tak for hjælpen. ja også opdage jeg at jeg også afsluttede 16.67 med et punktum. det hjalp altsammen tusind tak for hjælpen det er nu skønt med et forum når det kniber.
hej fra mig klaus
et vink med en...
klaus

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne