af Kim Ludvigsen » fre aug 27, 2010 15:30
Søgeordene skal "blot" være på dine sider. De vigtigste ord bør stå i sidens titel, måske også i filnavnet (på undersiderne) og i overskrifter, hvor overskrift1 er den vigtigste. Og hvis du tilmed har de vigtigste ord i domænenavnet, er det rigtigt godt.
Du har "digital racing" i domænenavnet, i titlen, i overskriften og i teksten, så det kan næsten ikke være bedre, hvis du vil kunne findes med lige netop de to søgeord. Google vil typisk også prøve at vurdere kvaliteten af sidens indhold. Det gøres bl.a. ud fra mængden af materiale (tekst og billeder) og ud fra, om der er nogle, der linker til siden. Så du risikerer stadig, at andre vil blive placeret højere på resultatsiden end dig.
Det, som du tænker på med søgeord, er sikkert de metakoder, man kan indsætte i sidens header. Det er muligt at indsætte to metakoder med henholdsvis en kort tekst om siden og nogle søgeord. I gamle dage var den slags meget vigtige, men i dag ignorerer de fleste søgemaskiner søgeordene. Den korte tekst bruges dog stadig i et vist omfang af søgemaskinerne, fx viser Google den nogle gange sammen med linket til siden.
Jeg har ikke lige adgang til en KompoZer, men så vidt jeg husker, kan du indsætte teksten samme sted, som du indsatte sidens titel. Søgeordene kan du ikke indsætte via KompoZers brugerflade. Men begge dele kan indsættes manuelt i kildekodevisning:
Kopier og tilret disse to linjer, og indsæt dem så før tag'et </header>. Du kan med fordel indsætte forskellige udgaver på de forskellige sider.
<meta name="description" content="Her skriver du en kort tekst om hvad siden handler om. Prøv at få de vigtigste ord med i en almindelig sætning.">
<meta name="keywords" content="Her skriver du nøgleord adskilt af mellemrum - fx: digital racing scx racerbane osv.">
Her kan du se, hvordan de to linjer ser ud på min hjemmeside:
<meta name="description" content="Ludvigs hjørne indeholder artikler om programmer og en trin for trin-guide til dem. Desuden kan du finde artikler og tips & tricks til brugen af internettet og din computer.">
<meta name="keywords" content="programmer trin for trin guide nybegyndere computer tips og tricks internet musik artikler sikkerhed video billeder værktøj shareware freeware gratis spil multimedia">
Mvh.
Kim Ludvigsen