Visning på nettet

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Visning på nettet

Indlægaf PeerHolm » fre aug 27, 2010 11:09

Jeg har lavet en hjemmeside ved at følge "Hjemmesider med Kompozer". Lokalt vises den som ønsket og lavet i Kompozer. Men efter overførsel ligner den ikke sig selv.
Menuén er ikke længere fastfrosset på stedet, og er blevet til punktopstillede link i stedet for knapper. Tekst og billede(r) på alle sider er placeret under menuén i stedet for ved siden af. På en side er menuén blivet til 2 spalter.
Er der nogen der gider kigge på koderne og hjælpe mig med at rette dem til? Adressen er www.digital-racing.dk
PeerHolm

Re: Visning på nettet

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 27, 2010 11:41

Det er nemt løst. Du mangler at få overført filen stilark.css. Når den er overført, skulle siden gerne se korrekt ud.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf PeerHolm » fre aug 27, 2010 12:32

Tusind tak, var det virkelig kun det :?
PeerHolm

Indlægaf PeerHolm » fre aug 27, 2010 13:21

Nu kommer næste opgave, jeg vil gerne gøre siden kendt. Jeg har hørt at man kan hæve antallet af besøgende ved at oplyse nogle søgeord, hvor finder jeg disse "formularer"?
PeerHolm

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 27, 2010 15:30

Søgeordene skal "blot" være på dine sider. De vigtigste ord bør stå i sidens titel, måske også i filnavnet (på undersiderne) og i overskrifter, hvor overskrift1 er den vigtigste. Og hvis du tilmed har de vigtigste ord i domænenavnet, er det rigtigt godt.

Du har "digital racing" i domænenavnet, i titlen, i overskriften og i teksten, så det kan næsten ikke være bedre, hvis du vil kunne findes med lige netop de to søgeord. Google vil typisk også prøve at vurdere kvaliteten af sidens indhold. Det gøres bl.a. ud fra mængden af materiale (tekst og billeder) og ud fra, om der er nogle, der linker til siden. Så du risikerer stadig, at andre vil blive placeret højere på resultatsiden end dig.

Det, som du tænker på med søgeord, er sikkert de metakoder, man kan indsætte i sidens header. Det er muligt at indsætte to metakoder med henholdsvis en kort tekst om siden og nogle søgeord. I gamle dage var den slags meget vigtige, men i dag ignorerer de fleste søgemaskiner søgeordene. Den korte tekst bruges dog stadig i et vist omfang af søgemaskinerne, fx viser Google den nogle gange sammen med linket til siden.

Jeg har ikke lige adgang til en KompoZer, men så vidt jeg husker, kan du indsætte teksten samme sted, som du indsatte sidens titel. Søgeordene kan du ikke indsætte via KompoZers brugerflade. Men begge dele kan indsættes manuelt i kildekodevisning:

Kopier og tilret disse to linjer, og indsæt dem så før tag'et </header>. Du kan med fordel indsætte forskellige udgaver på de forskellige sider.

<meta name="description" content="Her skriver du en kort tekst om hvad siden handler om. Prøv at få de vigtigste ord med i en almindelig sætning.">
<meta name="keywords" content="Her skriver du nøgleord adskilt af mellemrum - fx: digital racing scx racerbane osv.">

Her kan du se, hvordan de to linjer ser ud på min hjemmeside:
<meta name="description" content="Ludvigs hjørne indeholder artikler om programmer og en trin for trin-guide til dem. Desuden kan du finde artikler og tips & tricks til brugen af internettet og din computer.">
<meta name="keywords" content="programmer trin for trin guide nybegyndere computer tips og tricks internet musik artikler sikkerhed video billeder værktøj shareware freeware gratis spil multimedia">
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf PeerHolm » ons sep 01, 2010 12:56

Jeg har nu tilføjet søge ord som foreslået og det har hjulpet i google.
Desværre har jeg opdaget at siden på visse andre computere vises forkert. Menuén er ikke fastfrosset som ønsket og noget af teksten skjules af menuén. Jeg formoder at det afhænger af browseren der bruges, men hvordan ændrer jeg det således at det altid vises som jeg ønsker?
PeerHolm

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 01, 2010 14:06

Fastfrysning af menuen afhænger ganske rigtigt af den benyttede browser. Alle moderne browsere understøtter fastfrysningen, men Internet Explorer 6 (IE6) gør ikke. Er det den, du har oplevet problemet med?

Er det i samme browser, menuen placeres forkert?

Hvis du fortæller, hvilke browsere (navn og versionsnummer) der har problemer, så er det nemmere at finde årsagen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf PeerHolm » man sep 06, 2010 22:28

Det viser sig ganske rigtigt at det kun er på "gamle" browsere problemet fremkommer så det må jeg leve med.
PeerHolm

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 06, 2010 23:06

Der findes løsninger, der kan få det til at fungere i IE6, men det kan dårligt nok betale sig, medmindre du har specielt mange brugere af den browser. I henhold til FDIM's browserbarometer er der kun 2,8 procent, der bruger Internet Explorer 6 (MSIE 6.x i barometeret). Og cirka halvdelen af dem findes i virksomheder, hvor de bruger Windows 2000, der ikke kan benytte nyere udgaver. Eller de benytter piratkopier, der ikke får lov at opdatere til nyeste version.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne