MalwareBytes - AntiMalware / Spyware Doctor

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

MalwareBytes - AntiMalware / Spyware Doctor

Indlægaf Berndt » tors apr 08, 2010 11:33

Jeg har haft problemer med at opdatere OOo til 3.2. - men det er nu i orden.
Under afinstalleringen af den gamle version af OOo 3.0 via Programmer - Fjern et program
stødte jeg længere nede på et program, som jeg ikke synes, jeg havde set før: Spyware Doctor/Starter Edition - Google Pack. Jeg kan ikke finde det under: Alle installerede programmer.
Jeg kører med Vista Home Premium, Service pack 2. Der er i forvejen install. et aktivt (manuelt) program, der hedder MalwareBytes Anti Malware, som er OK. - Svarer det til :Spyware Doctor, der altså ikke har været aktivt (endnu). Skal jeg fjerne det ene program for en sikkerheds skyld, i så fald hvad for et af dem :?:
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Re: MalwareBytes - AntiMalware / Spyware Doctor

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors apr 08, 2010 12:55

Jeg har ingen erfaring med de to programmer. Men generelt kan det ikke betale sig at have to af den slags kørende samtidig, da det sluger computerens kræfter, og da de kan genere hinanden. Kører programmerne ikke samtidig, er der ikke noget problem at have dem begge installeret.

Så vidt jeg kan se, så er MalwareBytes Anti Malware især beregnet til manuel skanning og fjernelse af snavs. Programmet kan ikke gøre i baggrunden og tjekke i den gratis version, ligesom det heller ikke opdaterer sig selv. Det er kun købeversionen, der tilbyder dette.

Pakken fra Spyware Doctor kan også skanne og fjerne, men kan samtidig også ligge i baggrunden og tjekke for visse ting. Også her skal man have fat i købeprogrammet for at få adgang til alle funktioner.

Nøjes du med de gratis versioner, vil de altså normalt ikke genere hinanden. Du skal huske at opdatere dem med jævne mellemrum, da de ellers risikerer at ikke kunne fjerne nyere snavs. Cnet (download.com) giver højere karakterer til MalwareBytes Anti Malware end til pakken fra Spyware Doctor.

Bemærk dog, at det bedste er at få fjernet snavs, før det når at skade din computer. Altså ved at have et program, der forhindrer snavset i at blive startet. Hvis en virus eller et andet slemt program først har fået lov at køre på din computer, så kan du langt fra være sikker på at de ovennævnte to programmer (eller andre programmer) kan fjerne snavset, og det eneste sikre er reelt at formatere computeren og geninstallere Windows og gendanne data fra en backup.

Så umiddelbart vil jeg i modsætning til Cnet vurdere Spyware Doctor til at være bedst af de to, eftersom det kan forhindre kørsel af snavs i den gratis version. Men der findes mange andre lignende programmer og sikkert også nogle, der er bedre. Noget der trækker ned hos Spyware Doctor er, at de lægger vægt på, at betalingsversionen kan fjerne sporings-cookies, og det er fuldstændig overflødigt, da den slags ikke udgør en fare, se evt. her:
http://pc-sikkerhed.dk/cookies.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » tors apr 08, 2010 16:47

Hej Kim.
Tak for dine anbefalinger - og den meget udførlige beskrivelse af mulighederne.
Jeg har godt nok ikke haft problemer med den manuelle brug af MalwareBytes-Antimalware.
Men jeg vil da lige studere nogle af de andre gratis-programmer, før jeg beslutter mig for at installere nyt - eller slette det eventuelt overflødige program.
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Mark Randeris » ons apr 21, 2010 14:07

Kom hurtigst muligt af med begge programmer hvis det ikke er noget du selv har installeret. Malware doctor er en hoax, og er potentiel farlig for din computer.
Mark Randeris

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 21, 2010 15:30

Mark Randeris skrev:Kom hurtigst muligt af med begge programmer hvis det ikke er noget du selv har installeret. Malware doctor er en hoax, og er potentiel farlig for din computer.

Han har ikke skrevet noget om Malware Doctor. De to nævnte programmer, AntiMalware og Spyware Doctor, findes begge på Cnet (download.com), og de er normalt ret gode til at udelukke slemme programmer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt