Linux på Notebook uden DVD drev

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Linux på Notebook uden DVD drev

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » søn nov 08, 2009 8:40

Min niece kan købe en notebook for 500 kr., hvis vi kan få den til at virke.
Det er en Arce Aspire One, uden DVD drev, med USB, SD og LAN stik, samt WLAN, webcam, 1GB ram og XP.

Ved opstart får vi følgende, XP prøver at starte, Arce startbilled, derefter pop-up-boks:
Fejl i brugergrænsefladen.
DDL filen msgina.ddl til login brugergrænsefladen kunne ikke indlæses.
Kontakt systemadministrator for af få filen erstattet eller genetableret.

Har prøvet de forskellige muligheder i fejlsikret tilstand det virker heller ikke.
Har læst at msgina.ddl filen styrer login, så kan der vel også være beskadiget andet i XP.
Så var det jeg tænkte at man kunne ligge en Linux vers. på, men ved ikke hvordan.
Har læst tråden viewtopic.php?f=8&t=6824735
Vil sætte stor pris på hjælp til link til en passende Linus vers., og hvordan gør jeg når XP ikke vil starte.

PS: Har aldrig prøvet Linux. Har en 8GB USB pen.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Re: Linux på Notebook uden DVD drev

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn nov 08, 2009 8:55

Jamen, så er det jo en oplagt mulighed at prøve Linux. Du kan bruge unetbootin, som der henvises til i den anden tråd, til at gøre usb'en bootbar med den ønskede Linux-distribution. Jeg vil anbefale Ubuntu. Du skal muligvis ind i BIOS på den pågældende computer og indstille den til at boote på USB'en, men du kan jo først prøve, om det virker med standardindstillingen.

Der findes også andre måder at lave en bootbar usb - jeg brugte en anden metode, eftersom jeg ikke kendte unetbootin, da jeg skulle installere ubuntu på min netbook. Jeg kan dog ikke lige huske, hvor jeg fandt anvisningen, og unetbootin ser ud til at være meget nemmere at bruge.

Bemærk, at ved installationen kan du vælge at beholde Windows, hvis du senere vil forsøge at reparere den.

Held og lykke med projektet!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » søn nov 08, 2009 9:07

Jeg går ud fra at du kan gøre følgende fra en pc med windows på
hent unetboootin (Download for windows) - ser Kim allerede har linket til den
Sæt din usb-pind i den samme pc
start så unetbootin som du hentede
jeg vil foreslå at du bruger ubuntu, så vælg Ubuntu ved distribution og 9.10 i rullemenuen ved siden af.
vælg det drev som passer til din usb-pind og tryk på ok

nu går der x tid, fordi at der nu skal hentes en del fra nettet

når denne proces er færdig bliver du spurgt om reboot now, det vil du selvfølgelig ikke, da det ikke er på denne pc ubuntu skal installeres (i hvert fald ikke nu ;-))

Tag så din usb-pind ud og sæt den i netbook'en
ved opstart - trykker du så på F12 - og vælger din usb-pind
hvis ikke F12 virker så tag et kig på http://netbooks-us.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/246

Hvordan installationsprocessen af Ubuntu i øvrigt er, har jeg ladet mig fortælle, at man kan læse på et sted der kaldes Ludvigs Hjørne - jeg ved ikke om det passer :-D
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » søn nov 08, 2009 9:36

Foreløbig tak, jeg vender tilbage med resultatet.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 11:23

Hej

Du kan nok med fordel anvende den "Netbook Remix" Ubuntu har i stedet for almindelig Ubuntu. Så undgår du problemer med skærmstørrelse/opløsning og lignende da den dist. er skræddersyet til de små maskiner. :wink:

Husk "sikker fjernelse" inden du fjerner USB-pinden fra din windows maskine, ellers er der stor sandsynlighed for at du får problemer.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » søn nov 08, 2009 22:02

Jeg har nu fået installeret Ubuntu og fået forbindelse til internettet men WLAN og FF.
Tusind tak for hjælpen :lol:

Jeg har først læst sidste indlæg nu, jeg har ikke modtaget overvågnings-mail fra de andre indlæg ???.
Kan det betale sig at installere den anden Ubuntu, når den kun skal bruges son ekstra pcer til en dreng på 9 år.

PS: Jeg har nogle spørgsmål, dem opretter jeg i Ubuntu Linux forummet.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf linux-abc.dk » søn nov 08, 2009 22:17

Kan det betale sig at installere den anden Ubuntu, når den kun skal bruges son ekstra pcer til en dreng på 9 år

Hvis du ikke har problemer nogen steder kan det vist være ligegyldigt :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Tilbage til Hjælp til alt