hjælp til instalation af xp

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

hjælp til instalation af xp

Indlægaf redek » man aug 31, 2009 21:41

hej alle sammen jeg har haft unbuntu på min bærbar pc og har slette det igen og vil gerne have windows xp igen men når jeg starten den op fra cd'en og trykker instaler siger den at den ikke kan finde min harddisk. hvad kan man gøre ved det ?

det er en lenovo t60 ibm thinkpad jeg har.
redek

Re: hjælp til instalation af xp

Indlægaf Jan Krag » tirs sep 01, 2009 9:15

Hej
Det kan være fordi, at du har Ubuntu's filsystem på harddisken, og det kan Windows ikke læse, så du skal have formateret harddisken til filsystemet: NTFS - det kan Windows læse, og derfor også finde din harddisk igen
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf linux-abc.dk » tirs sep 01, 2009 15:17

Jan har fuldstændigt ret :!: Brug Gparted (også kaldet Partition Editor) på din Ubuntu skive i en live session til at slette, oprette ny(e) partition(er) og derefter formater til NTFS. Så burde du kunne installere XP.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Klattrup » tirs sep 01, 2009 15:37

Ud fra hvad din maskine hedder, ser det ud til at det er en sata harddisk der sidder i den, xp har ikke pr automatik drivere til sata controller med på xp installationsskiven, så den driver skal indlæses på det tidspunkt hvor du bliver tilbudt at indlæse en scsi driver.

muligvis er der mulighed for i maskinens bios at slå native sata support (eller lignende) fra , hvormed xp så kan se harddisken.
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf redek » ons sep 02, 2009 15:24

hvad skal man gå ind i når man er i bios for at slå det sata fra har du en ide om det ?
redek

Tilbage til Hjælp til alt