Startproblemer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Startproblemer

Indlægaf Slente » man jul 20, 2009 16:02

Jeg har store problemer med at starte min pc. Når jeg starter den, når der lige at komme billedet frem som viser hvilket bundkort der er i, Derefter siger en computerstemme, at der er problemer med min cpu-blæser, og der sker ikke mere. Jeg har så skiftet min cpu-blæser, men intet hjalp. Efter talrige forsøg kan det lykkes at få pcèn igang. Jeg har været inde i BIOS, og der står med uklar skrift, at min cpu-blæser har 0 omdr/min, men den lader til at køre fint.
Torben Slente
Firefox, Thunderbird med lightning
Slente

Geografisk sted: 4920 Søllested

Re: Startproblemer

Indlægaf Jan Krag » tirs jul 21, 2009 10:34

Hej
Det bliver åbenbart ikke registreret, at blæseren kører, så er du sikker på, at strøm-stikket til cpu-køleren, er sat i det rigtige stik på bundkortet ?
Det er markeret, hvilket stik, der er til cpu-køleren.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Slente » tirs jul 21, 2009 11:56

er du sikker på, at strøm-stikket til cpu-køleren, er sat i det rigtige stik på bundkortet ?

Hej Jan
Ja det hjalp, at blæseren kom på det rigtige stik. Jeg havde i weekenden monteret en ny og større strømforsyning, med en masse ledninger. Under alle disse ledninger sad sørme et stik mere. Min kone syntes ellers, at jeg skulle købe en ny computer, men det bliver ikke denne gang. Mange mange tak for hjælpen.

Der er lige et problem mere. Efter alle disse opstartsproblemer er min opstartsmenu forsvundet, så jeg ikke kan boote ind på Ubuntu. Jeg ved Kim har skrevet om hvordan man genskaber menuen et eller andet sted, men kan ikke lige finde det. Er det muligt at få et link.
Torben Slente
Slente

Indlægaf Jan Krag » tirs jul 21, 2009 13:02

Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Slente » ons jul 22, 2009 5:23

Det var lidt for tidligt jeg erklærede problemet for løst. Den startede fint 3-4 gange, men så var glæden slut.Jeg har lavet et lille filmklip af opstarten, for det er nok bedre end en lang forklaring. Nogle gange starter Windows op i baggrunden. Den kan jeg høre på opstartsmelodien, som kommer lige før skrivebordet kommer frem.

http://t-slente.dk/opstart.AVI
Efter 20 sek genstarter den selv.
Læg mærke til den røde lampe i nederste højre hjørne på skærmen, den begynder at blinke efter 45 sek, som om der så ikke længere er signal til skærmen.
Efter 1 minut genstarter jeg den.

Efter denne optagelse startede den efter 3. forsøg.
Torben Slente
Slente

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 22, 2009 9:24

Du må have et alvorligt hardware- eller driverproblem.

Og eftersom du netop har tilsluttet en ny strømforsyning, er det jo nok der problemet ligger. Du kan risikere at have tilsluttet den forkert, eller du kan have fået brændt noget af i forbindelse med udskiftningen. Hvorfor skiftede du egentlig strømforsyning?

Du kan også risikere, at strømforsyningen er for lille til at trække din computer. Hvis du har noget tilsluttet USB-stikkene eller andet der får strøm fra computeren, så prøv at frakoble det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » ons jul 22, 2009 10:51

Hej
Jeg ville prøve med en ny installation, der er ændret ved hardwaren, og der er ikke så meget, at miste lige nu.
Så en backup, af det du vil beholde, og så en ny installation
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Gæst » ons jul 22, 2009 11:37

Tak for hjælpen foreløbig.
Jeg prøver lige at koble så meget USB fra som jeg kan undvære, og derefter kan jeg prøve med en ren installation. Men der går nok lidt tid inden jeg laver en ren installation, for jeg har lige ryddet mit badeværelse, så der kun er de rå vægge.
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 22, 2009 13:49

Jeg tror ikke, en geninstallation vil gøre nogen forskel. Strømforsyningen kræver ikke en speciel driver, så den kan ikke påvirke Windows.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Slente » ons jul 22, 2009 15:06

Hej Kim
Jeg skiftede min strømforsyning fordi computeren kørte udstabilt. Med den gamle strømforsyning hjalp det at frakoble min ekstra harddisk, så lånte jeg en anden og større strømforsyning, og det hjalp. Jeg købte så en ny, og gik fra 300w til 400w.
For at slippe for at starte computeren har den stået med pauseskærm siden kl. 5.30 i morges, afbrudt af de gange jeg lige har været på nettet og kigge. Da jeg så kom op til den lige inden jeg skriver dette her, var der kommet en besked frem om at skærmdriveren ikke kørte normalt, så jeg har lige slettet den, og installeret den påny fra cd`en. Så må vi se om det hjælper.
Torben Slente
Slente

Indlægaf Klattrup » ons jul 22, 2009 15:16

Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit grafikkort er, men min tanke går på at med windows opdateringer, kan det nemt være en god løsning med en opdateret driver end en måske halvgammel medfølgende driver
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Slente » ons jul 22, 2009 18:02

Hej Kim
En geninstallation af skærmdriver som jeg skrev om i sidste inlæg hjalp ikke.

Hej Klattrup

Jeg her et Geforce 7300 GT, og jeg har indtil idag hvor jeg geninstallerede driveren, kørt med nyeste driver. Når jeg siger indtil idag vil det sige at jeg opdaterede den for måske en måned siden. Jeg har også prøvet et andet grafikkort, anden skærm og andet skærmkabel.
Jeg har lige haft alle stik bagpå ude, undtaget skærmstik. Jeg har 2 harddiske og 2 DVD-drev, og de har også været koblet fra uden resultat. Den nåede ikke engang til hvor den skal til at boote. Kan det være et driverproblem når det opstår så tidligt i opstarten
? Jeg er nu kommet til det resultat, at det er processoren, og måske rammen, og i værste fald bundkort.
Er der nogle der mener noget andet er de velkommen til at skrive. Det er altid godt at få nogle input, når man roder med sådan et problem.

http://t-slente.dk/opstart.AVI
Torben Slente
Slente

Indlægaf Jan Krag » ons jul 22, 2009 19:49

Hej
Jeg mener stadig, at en ny installation, er en løsning. Der er noget, der ikke kommunikerer rigtigt sammen, opstarten er fyldt med fejl, når den starter op, og genstarter, er også en fejl, derfor er der flere komandoer, i systemet, der er fejl i.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Slente » ons jul 22, 2009 20:51

Hej Jan
Ja jeg har stadig en geninstallation i baghovedet, men jeg får ikke tid den næste uges tid da jeg bygger badeværelse om. Derimod er det nemmere og hurtigere at skifte et stk hardware, når man ikke kan holde fingerne væk i pauserne fra badeværelset. Jeg mener jeg har brugt 2-3 timer, når jeg har lavet en geninstallation. Jeg skal nok give en tilbagemelding når den kører. Man bliver helt dygtig til at lave backup når den kører så ustabilt.
Torben Slente
Slente

Tilbage til Hjælp til alt