KomPozer og css

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

KomPozer og css

Indlægaf Karen » tirs apr 14, 2009 0:06

Hej Ludvigs hjørne
Jeg har lige arbejdet mig igennem Kim Ludvigsens libris-hæfte om Kompozer. Det er rigtig godt, og jeg har lært en masse om css. Men der sker underlige ting med css'en når jeg arbejder. Jeg har flere gange oplevet at når jeg går ned i kildekoden i selve html-dokumentet for at rette en mindre fejl (fx at ændre spam til class i en div-tag), så er det som om css-filen også bliver ændret. Altså at de seneste ændringer til css'en bliver ført tilbage til en tidligere version, selv om jeg slet ikke har css-vinduet åbent.

Jeg har - vist nok - kun oplevet det når jeg arbejdede på det samme html-dokument som css-filen er lavet i forbindelse med. Men det er stadig underligt. Har I en forklaring?

Venlig hilsen
Karen
Karen

Geografisk sted: Randers

Re: KomPozer og css

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 14, 2009 0:34

Jeg forstår desværre ikke, hvad du har ændret/gjort, men en ændring i kildekode-visning i html-filen bør ikke påvirke indholdet i css-filen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Karen » tirs apr 14, 2009 12:59

Jeg har forsøgt at genskabe situationen her til formiddag. Det tog noget tid før problemet opstod, men så blev det også som beskrevet: jeg havde først lavet tekst og oprettet div-bokse ligesom beskrevet i hæftet (en topboks, en venstreboks, en indholdsboks og en højreboks). Jeg havde også lavet sidebredde (ved at indsætte en div-class i kildekoden) som beskrevet i hæftet, og sat css-egenskaber på de forskellige bokse. Der var ingen problemer med noget som helst.

Boksene flugtede imidlertid ikke. Lige gyldigt hvad jeg gjorde, stod enten indholds-boksen under de to andre eller også gjorde højreboksen. Jeg begyndte at eksperimentere for at finde fejlen, rettede til i boksenes bredde, deres venstremargin m.m. ,float-position osv. Jeg gik også i kildekoden og indsatte nogle bogstaver imellem div-tagsene. Da jeg dernæst fjernede dem, oplevede jeg det oprindelige problem. Hver gang jeg slettede noget i kildekoden, uanset hvad, forsvandt den sidste css-ændring samtidig.

Jeg gemte derefter det hele og lukkede KomPozer. Dernæst åbnede jeg det igen og åbnede filen. Nu var der intet problem. Lige gyldigt hvad jeg lavede i kildekoden, forblev css'en som den skulle være.

Jeg tænker derfor at problemet måske var for mange informationer og for lidt hukommelse, og at det løses ved at gøre ovenstående. Men jeg vil til gengæld gerne spørge til problemet med bokse (som jeg også oplevede i går). Hvad har jeg gjort galt? Venstre-boksen var sat til float: left, de andre ikke (til gengæld havde de en venstremargen der passede til deres placering). Alle havde samme topmargen. Der var intet skjult i html-koderne til at forklare det.

Igen tak for det gode hæfte om KomPozer. Jeg er meget imponeret af både hæfte og dit arbejde med forummet her.

Venlig hilsen
Karen
Karen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 14, 2009 13:58

Har du mulighed for at lægge en side ud på nettet med boks-fejlen, så jeg kan se den? Ellers kan det kun blive til gætterier om årsagen til problemet.

Fortæl også lige, om det vises forkert i KompoZer, eller først når du ser siden i en browser (og i så fald, hvilken browser du ser siden i).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Karen » tirs apr 14, 2009 21:01

Jeg har lagt siden ud på www.flyvefotos.dk/kompozertest. Layoutfilen hedder www.flyvefotos.dk/kompozertest/forsoegmedcss.css. Siden ser forkert ud i både Kompozer, Firefox og IE(8).

Selve siden www.flyvefotos.dk har jeg netop lavet i Kompozer ud fra en ældre udgave. Den ser fin ud i Firefox og i IE8, men i IE7 har jeg det samme problem som ovenfor, dvs. at den midterste boks (.indhold) ligger nedenunder de andre. Det ser også ud som om billederne i IE7 er større end de andre - måske det er problemet? Men billederne har alle sammen en bredde på 450 px (og boksen er sat til en bredde på 600 px), så jeg har svært ved at se hvordan det er sket.

Vh
Karen
Karen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 14, 2009 21:14

Prøv at slette margin, venstre-angivelserne på indhold og hoejre. Og angiv i stedet flyd, venstre på dem begge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Karen » ons apr 15, 2009 10:51

Det virker. Tak skal du have.
Karen

Indlægaf SusanneLV » man apr 20, 2009 23:13

Hej Ludvig

Jeg har anvendet din ganske fremragende bog til at producere en hjemmeside, men har lidt problemer med link og anker. Jeg har lavet 5 kombinationer af link/ anker får brugeren af siden kan "hoppe" rundt i teksten, men oplever at hvis linket indeholder æøå, virker det ikke?

Har du nofen gode ideer, da nogel af ordene ikke lige sådan er til at lave om på, uden det påvirker meningen?

Pft

Susanne
SusanneLV

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 20, 2009 23:53

Du kan sagtens benytte æ, ø og å i linkteksten. Problemet opstår først, når de optræder i koden bag linket.

Du skal altså sørge for, at de tre bogstaver ikke optræder i ankernavne og i linket som det vises i vinduet Linkegenskaber. Derimod må de gerne optræde i linkteksten, altså den tekst som den besøgende ser på siden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf SusanneLV » tirs apr 21, 2009 8:16

Hej igen.

Umiddelbart synes jeg det ser rigtig ud, jeg har lige taget et prt. sc, måske kan du se fejlen.
Pft.
Susanne

<a href="#Accept_og_erkendelse_af_diagnosen_ADHD:">Accept
og erkendelse af sin diagnose</a><br>
<br>
<a rel="tag" href="#At_forholde_sig_til_sin_omverden_og_f%E5">At
forholde sig til sin omverden og få hjælp<br>
</a><br>
<a href="#Sikre_sig_gode_relationer_til_sin">Sikre sig
gode relationer til sin omverden<br>
</a><br>
<a href="#F%E5_styr_p%E5_din_hverdag_ogs%E5_%F8konomisk:">Få
styr på din hverdag, også økonomisk<br>
</a><br>
<a href="#S%E6tte_sig_m%E5l_i_livet_-_og_n%E5_dem:">Sætter
sig mål i livet og nå dem</a><br>
<br>
SusanneLV

Indlægaf Karen » tirs apr 21, 2009 10:14

Hej Susanne
Jeg tror problemet er at du ikke har lavet linket rigtigt. Prøv at gøre følgende: skriv navnet på linket (fx Accept og erkendelse af sin diagnose). Marker det. Gå op i Indsæt og vælg link. I dialogvinduet skal du klikke på ikonet med mappe-åbn, hvorefter du klikker på den fil som linket skal lede til. Afslut med ok.

Koden skal derefter se nogenlunde sådan ud:
<a href="acceptogerkendelse.html">Accept og
erkendelse af sin diagnose</a>.

Det er vigtigt at filens navn er korrekt (her hedder selve filen "acceptogerkendelse.html", dvs. du skal også have efternavnet med. Det er også vigtigt at filen ligger i samme mappe (eller undermappe) som siden, hvor du laver linket fra.

Vh
Karen
Karen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 21, 2009 10:49

Karen: Linkene er interne links, altså links til et andet sted på samme side. Så de er lavet rigtigt. Problemet er de specielle danske bogstaver.

Susanne: Når du opretter et anker, foreslår KompoZer et anker med samme navn som starten af den linkede tekst men med understregning i stedet for mellemrum, fx:
At forholde sig til sin omverden og få hjælp
bliver til
At_forholde_sig_til_sin_omverden_og_få

Men når du linker til det anker, bliver linket til:
At_forholde_sig_til_sin_omverden_og_f%E5

Derfor går det galt.

Når du opretter ankeret, kan du se KompoZers forslag til ankerets navn, og du kan ændre det. I forslaget vises æ, ø og å korrekt. Men det skal du ikke lade dig narre af, for det går galt senere, som du kan se ovenfor. Du skal derfor ændre bogstaverne, fx til henholdsvis ae, oe og aa.

Når du så laver et link til ankeret, vil det komme til at virke.

Du skal altså ind og fjerne de nuværende problematiske ankre og links og så oprette dem forfra. Eller du skal ind og ændre manuelt i kildekodevisning - igen i både ankre og links.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne