Spam i forumet

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Spam i forumet

Indlægaf Gigi » tirs feb 03, 2009 17:52

Hej

Vi er ved at opstarte en jobportal, med tilknyttet forum. Vores problem er at der daglig bliver indrykket op mod 100 spam indlæg, med knapt så heldig tekst og billeder. Vi er ikke startet op endnu, men det er lige op over, og med så mange spam indlæg kan vi jo ikke bestille andet end at slette dem. Jeg tror at den løsning vi har er den samme som dette forum, og jeg vil derfor høre hvad vi kan gøre for at spærre disse indlæg og billeder, da det jo er yderst uprofessionelt og ikke høre hjemme på en seriøs hjemmeside.

Håber der er nogen der kan hjælpe os.
Gigi

Re: Spam i forumet

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 03, 2009 20:00

De fleste færdige fora indeholder en form for spambeskyttelse, det gælder fx dette forum (phpbb3), hvor du kan vælge, at der skal indtastes en såkaldt capcha-kode for at blive meldt ind eller for at skrive indlæg som gæst.

Beskyttelsen er dog ikke altid lige god, jeg må også indimellem slette nogle slemme indlæg.

Det er normalt muligt at tilrette et forum, så man fx får en bedre spambeskyttelse. En god metode er at have et indtastningsfelt, hvor den besøgende skal skrive et ord ud fra en tekst på siden. Det betyder, at spammerne ikke kan bruge automatiseret spam, men skal sidde og spamme manuelt. Hvis forummet kun henvender sig til dansktalende, kan man stort set helt slippe for spam.

I den tidligere udgave af forummet havde jeg et felt, hvor en tekst fortalte, at man skulle indtaste navnet på det dyr, der siger muh, og som skrives med to bogstaver. Jeg fik aldrig noget spam. Desværre er den nye udgave af forummet mere nørdet at rette i, så koen røg på pension.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gigi » tirs feb 03, 2009 20:56

Tak for dit svar.

Vi har allerede en capcha-kode på vores forum, men det tiltrods, har vi som nævnt stadig uhyre mængder spamindlæg. Vi har banned både bruger og deres Ip-adresser, samt censorerede grimme ord. Er der ikke andet man kan gøre(tilkøbe spamfilter etc.)
Gigi

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 03, 2009 21:01

Hvis det er samme forum som dette, altså phpbb3, kan I indstille sværhedsgraden på capcha'en. Det er så med at finde en balance, så spammernes robotter ikke kan finde ud af det, mens rigtige brugere godt kan.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gigi » tirs feb 03, 2009 21:43

Hej igen

Såvidt jeg kan se er vores forum et PHPbb2(gammel version af PHPbb3???)

Ved du om det ihvertfald er mulig at fjerne muligheden for at uploade videoer?
Gigi

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » tirs feb 03, 2009 23:06

Heh Gigi

phpbb2 er forældet og bliver, så vidt jeg husker, ikke vedligerholdt/opdateret.
Det kan kun hjælp at opdatere til phpbb3.0.4.
Nederst på siden, midt for, er der et link til "Olympus DK Team".
Der kan du finde link til download af phpbb3 på dansk.
Nogle webhoteller har indbygget link til download af phpbb3.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Indlægaf Gigi » ons feb 04, 2009 10:59

Hej

Det forum vi har er på side www.currivie.dk/forum. Hvordan kan vi opdatere til phpbb3.0.4. er det noget der kræver en som ved noget om det, eller er det noget vi selv kan finde ud, og i så fald hvordan gør vi så helt præcis? På forhånd tak for hjælpen.
Gigi

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 04, 2009 13:07

Du kan finde en dansk vejledning her:
http://skovsgaard.net/docs/da/INSTALL.html

Jeg ved ikke, hvordan en opgradering vil påvirke jeres ændringer, I kan evt. spørge i forummet her:
http://www.phpbb4.dk/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt