TeamViewer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

TeamViewer

Indlægaf Jan » søn sep 07, 2008 9:27

Jeg så et link til dette program her på forum. Selvfølgelig skulle jeg ind og se, hvad det var for noget.

Egentlig lyder det meget spændende, men også lidt skræmmende. Antagelig er det noget jeg kan bruge Men. Det giver nogle spørgsmål:

Er det ikke netop sådan hackere gør?

Kan der også etableres kontakt selv om den fjernstyrede ikke er tændt?

Når der en gang er etableret kontakt. Kan denne så gentages i en uendelighed uden den fjernstyrede aner noget om det?

Kan bankkoder og lignende også "stjæles"?

Hvis ejeren af den fjernstyrede kigger på skærmen, kan han/hun så følge med i hvad der sker?

Er der andre faremomente man skal være opmærksom på inden man drysser rundt med den?
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

Re: TeamViewer

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 07, 2008 9:58

Jan skrev:Er det ikke netop sådan hackere gør?

Programmet genererer en kode, som man skal oplyse til den, der vil koble på. En hacker får altså ikke lov at bruge programmet til at snige sig ind uset. Desuden kan man altid se, når nogen er koblet op med programmet.

Der findes lignenede programmer, som er mere lydløse, og som bruges af hackere.

Jan skrev:Kan der også etableres kontakt selv om den fjernstyrede ikke er tændt?

Nej, computeren skal være tændt, og Teamviewer skal være startet.

Jan skrev:Når der en gang er etableret kontakt. Kan denne så gentages i en uendelighed uden den fjernstyrede aner noget om det?

Der skal som sagt oplyses en kode. Koden fornyes, hver gang computeren har været slukket.

Jan skrev:Kan bankkoder og lignende også "stjæles"?

Den fremmede kan se alt, hvad der er på skærmen. Bankkoder og andre koder vises dog normalt ikke på skærmen, så de kan ikke stjæles.

Jan skrev:Hvis ejeren af den fjernstyrede kigger på skærmen, kan han/hun så følge med i hvad der sker?

Ja. Og begge kan styre computeren med såvel mus som tastatur. Det er således også muligt for den fremmede at sige: "Vis mig lige, hvad du gør, når fejlen opstår".

Jan skrev:Er der andre faremomente man skal være opmærksom på inden man drysser rundt med den?

Man kan reelt ikke vide, om der er indbygget bagdøre i programmet, så Teamviewer-folkene selv kan bruge programmet til at gå ind på computeren. Eller der kan være fejl, der gør, at andre kan få adgang uden at skulle angive koden. Det gør sig gældende såvel med Teamviewer som med alle andre lignende programmer - også Microsofts fjernstyringsprogram.

Jeg har tidligere brugt programmet RealVNC, som har den fordel, at det kan bruges på kryds af forskellige styresystemer. Og man kan som sagt også bruge Microsofts eget fjernstyringsprogram. Men Teamviewer er utrolig nemt at bruge, og samtidig forstår det at komprimere data, så det er lynhurtigt.

Med RealVNC kan der fx sagtens gå et par sekunder, inden man kan se, hvad der sker på den anden skærm, og det betyder, at man arbejder lidt i blinde. Med Teamviewer overføres skærmbilledet på en brøkdel af et sekund.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf faerch » lør dec 20, 2008 14:53

hvis man gir sin kode og id kan andre så se alle sine filer ??
faerch

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør dec 20, 2008 15:11

faerch skrev:hvis man gir sin kode og id kan andre så se alle sine filer ??

Den, du giver koden til, kan se næsten [1] alt det, som du selv kan se på skærmen. Og vedkommende kan klikke sig frem til alt indhold, som du selv har adgang til, på din computer.

Men ofte vil man selv sidde foran computeren samtidig med, at den anden har adgang. Så man fx kan bede den anden om ikke at åbne bestemte mapper eller programmer. Og man kan jo så samtidig holde øje med, at det overholdes.

I værste fald kan man kryptere mapper, som den anden ikke må få adgang til, inden man oplyser koden. Det kan fx gøres med et program som TrueCrypt.

[1] Jeg skriver "næsten", fordi der kan være nogle ting, andre ikke kan se. Fx video eller indhold som benytter overlay eller andre specielle videoeffekter.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lasse » fre jan 16, 2009 17:51

Hej alle.

Min arbejdslaptop har en højere skærmopløsning end min hjemmepc (som jeg fjernstyrer over teamviewer). Hvordan får jeg opløsningen skaleret?

Hvis jeg vælger fuld skærm, bliver kun det øverst venstre hjørne fyldt ud, i en ramme med den skærmopløsning som min hjemmepc har? Der er en funktion som hedder scale, men den gør intet? Jeg bruger nyeste version af begge programmer?

Mvh.
Lasse
Lasse

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 16, 2009 18:43

Så vidt jeg har forstået, så virker skaleringen kun den anden vej. Hvis opløsningen på den fjernstyrede computer er højere, så kan den skaleres ned, så det hele kan være på skærmen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lasse » tirs jan 20, 2009 13:58

Øv... jeg håber du tager fejl :)

Stadig ingen der kan fortælle om jeg kan få scalet til full screen
Lasse

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 20, 2009 14:25

Lasse skrev:Øv... jeg håber du tager fejl :)

Det skal jo ske på et eller andet tidspunkt ;-)

Lasse skrev:Stadig ingen der kan fortælle om jeg kan få scalet til full screen

Jeg kan umiddelbart komme i tanke om to metoder:

Ændring af skærmopløsning på den styrende computer - med de ulemper det nu kan medføre.

Nogle skærmkort tillader brugen af zoom på skærmen. Det kræver dog, at du har et program til at styre zoom-funktionen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt