Programering

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Programering

Indlægaf Blaamunk » man okt 13, 2008 17:03

Hej Kim!
Jeg har forsøgt at læse mig igennem dit materiale fra din hjemmeside + din bog fra Libris om (KompoZer).
Bogen fra Libris sagde mig ikke noget, hvor der var mere forståelse at hente fra hjemmesiden.
Men mit problem som jeg før på ugen tilkendegav var, at jeg ikke kunne få et spørgeskema fra min hjemmeside sendt til min e-mail adresse, i den form det var udfyldt i.
Jeg har derfor forsøgt mig med din kontaktformular, den kunne i yderste tilfælde bruges. Men Ak, fejlkode HTTP-405 kommer frem på skærmen.
Jeg har ændret de forskellige parameter i php-filen og indsat det materiale som skulle indsættes i en html-fil og oploadet en htm - css - php til min udbyder i et bibliotek for sig selv.
Nu kan det så godt være at min udbyder ikke forstår php, (hvad ved jeg), for det er ikke til at få telefonisk kontakt med denne.
Men det er måske mere sansynligt at det er mig som kvajer sig på en eller anden måde.
Det er på ingen måde et krav om at du skal hjælpe eller kommenterer, eller du på nogen måde skal komme med idee´r til dette brev, men det ville nu være dejligt med hjælp udefra, hvor man selv er gået i stå.
mvh.
(blaamunk)
Blaamunk

Re: Programering

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » man okt 13, 2008 18:13

Hej Blaamunk

Du er lidt sparsom med oplysningerne.
Hvis Kim skal kunne hjælpe dig, skal han som minimum vide hvilket webhotel du bruger,
og hvis du ved det, om det er en Windows eller Linux server.
I mellemtiden kan du prøve følgende:
Oprette en php fil i Noteblok f.eks.
<?php
echo "Hej Verden";
?>
Under Gem som, vælg Fil type: Alle filer, husk endelsen php.
Upload filen til dit webhotel.
Kald filen og hvis du får svar, kan dit webhotel afvikle php.

Citat fra Microsoft
Webstedet kan ikke vise siden (HTTP 405):
Internet Explorer kan oprette forbindelse til webstedet, men websidens indhold kan ikke overføres til din computer. Det skyldes som regel et problem med den måde, websiden er programmeret på.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 13, 2008 19:00

Hej Blaamunk

Som Bjarne skriver, er du meget sparsom med oplysninger. Et link til hjemmesiden er altid en god ide, så vi andre kan tjekke siden og dens koder.

Det er dog ikke altid nok med et link til siden, når der også er indblandet php, men så kan vi altid spørge om flere oplysninger.

En mulig fejlkilde:
Webserveren skelner sandsynligvis mellem store og små bogstaver, så tjek, at filnavnene stemmer overens. Hvis du fx i html-sidens formular kalder php-scriptet med Formular.php og selve php-filen hedder formular.php, så vil det netop ikke virke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » man okt 13, 2008 22:20

Bjarne Krogh Hansen skrev:Hej Blaamunk

Du er lidt sparsom med oplysningerne.
Hvis Kim skal kunne hjælpe dig, skal han som minimum vide hvilket webhotel du bruger,
og hvis du ved det, om det er en Windows eller Linux server.
I mellemtiden kan du prøve følgende:
Oprette en php fil i Noteblok f.eks.
<?php
echo "Hej Verden";
?>
Under Gem som, vælg Fil type: Alle filer, husk endelsen php.
Upload filen til dit webhotel.
Kald filen og hvis du får svar, kan dit webhotel afvikle php.

Citat fra Microsoft
Webstedet kan ikke vise siden (HTTP 405):
Internet Explorer kan oprette forbindelse til webstedet, men websidens indhold kan ikke overføres til din computer. Det skyldes som regel et problem med den måde, websiden er programmeret på.

Nej Bjarne.
Ja det kan godt være at jeg er sparsom med oplysninger, men når man er af den opfattelse at man har gjort det rigtige, så er det fa.... svært at forklare, hvad det er hvad man skal bede om hjælp til, måske min placering af filerne.
Denne placering var ment som imidlertidig, jeg ville bare se om det virkede. Virkede det, ville jeg udbygge filen, som jeg har forsøgt på en anden måde, som heller ikke virkede.
Min udbyder er Web10 på kalvebod brygge og der hvor jeg har placeret filerne er www.kimak.dk/stemmeseddel/stemmeseddel01.htm. Heri ligger også en css en pnp og en htm fil, alle fra kim´s hjælpefunktion.
Meningen var at bruge den på min hjemmeside som et spørgeskema til et noget og ret så stort krydderi leksikon som er på www.kimak.dk det har taget mig lidt over 5 år at lave dette leksikon, jeg har på fornemmelsen at ret så mange bruger det.
Jeg er ikke den fødte hjemmesideprogramør men jeg forsøger, så jeg låner hist og her og bygger mine ideer på så godt jeg nu har lært og jeg lærer hver dag, tror jeg "nok".
Jeg læser hvad jeg kan få fat i vedr. hjemmesideprogramering og så var det at jeg faldt over kim´s programering med KompoZer + plus nogle eksempler, straks troede jeg på de vise sten, men det viste sig ikke at holde stik.
Ja, så er det at man må bede om hjælp. Jeg er ikke forvent med hjælp når det drejer sig om hjemmesider, hvor alle for det meste helst vil side inde med sin viden og ikke videregive til andre.
Jeg vil allerh......s gerne kunne komme videre med et sådan et spørgeprogram, som jeg tror er i alles interresse, jeg gør det her for sjovt da jeg er gået på pension som syvogtresårig og min intuition er at gøre dette leksikon til Danmarks største og helt gratis så alle kan få glæde af det.
mvh.
(Blaamunk) oså kaldet Bert Kimak e-mail.: kimak@mail.dk
Blaamunk

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » man okt 13, 2008 22:38

Hej Blaamunk

I Kims forum er jeg aldrig gået forgæves, når det gælder HTML eller CSS.
Med hensyn til PHP, må Kim selv svarer.
På Web10 side står der at Basis Plus understøtter PHP, og Windows understøtter ikke PHP.
Hvis du bruger deres Windows server, så kan du ikke bruge Kims PHP script.
Så kan jeg vist ikke bidrage med mere.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » man okt 13, 2008 23:22

Hej igen

Jeg prøvede lige en udvidelse i FireFox 3, og kopierede det her, og det her er vel også svarret ?

Date: Mon, 13 Oct 2008 21:48:06 GMT
Content-Length: 1921
Content-Type: text/html
Content-Location: http://www.kimak.dk/index.htm
Last-Modified: Thu, 10 Jul 2008 07:11:09 GMT
Accept-Ranges: bytes
Etag: "a182ee205ce2c81:40c"
Server: Microsoft-IIS/6.0
MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
X-Powered-By: ASP.NET

200 OK
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Blaamunk » man okt 13, 2008 23:49

Hej igen

Jeg prøvede lige en udvidelse i FireFox 3, og kopierede det her, og det her er vel også svarret ?

Date: Mon, 13 Oct 2008 21:48:06 GMT
Content-Length: 1921
Content-Type: text/html
Content-Location: http://www.kimak.dk/index.htm
Last-Modified: Thu, 10 Jul 2008 07:11:09 GMT
Accept-Ranges: bytes
Etag: "a182ee205ce2c81:40c"
Server: Microsoft-IIS/6.0
MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
X-Powered-By: ASP.NET

Ja hej igen, og tak for hjælpen, jeg forstår godt nok ikke svaret, andet end det sidste vedr.: ASP.NET
Gu ved om der så er en anden løsning, nå men endnu engang TAK
mvh
blaamunk
Blaamunk

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » tirs okt 14, 2008 7:12

Hej blaamunk

Du er på en Microsoft/Windows server, så du kan ikke bruge PHP.
Jeg ved ikke noget om ASP men du kunne prøve:
Send e-mail med AspMail - HTML.dk
http://www.html.dk/scripts/asp/00003/
Det kan være der er nogle der kan hjælpe dig der.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs okt 14, 2008 7:23

Blaamunk skrev:Ja hej igen, og tak for hjælpen, jeg forstår godt nok ikke svaret, andet end det sidste vedr.: ASP.NET

Det betyder, at dit abonnement på webhotellet ikke understøtter php, men i stedet understøtter asp.net. Du kan ikke bruge KompoZer til at lave sider, der bruger asp.net.

Noget helt andet er, at når du laver et leksikon, så vil det være rigtigt smart at bruge en database til hjemmesiden. Det er desværre temmelig nørdet, og det vil tage dig et godt stykke tid, hvis du selv skal lære at lave siden om. Der findes måske programmer, der kan hjælpe dig et godt stykke af vejen, men jeg kender ikke selv sådanne programmer.

Fordelen ved en database er, at hjemmesiden får en søgefunktion, hvor du kan søge på kryds og tværs efter forskellige søgetermer. Fx navnet på en krydderurt, hvornår den kan høstes, hvor høj den er, hvad den kan bruges til osv.

Og du kan lave dynamiske sider, så du fx automatisk får opdateret din DANSK.HTM-side, hver gang du tilføjer en ny krydderurt i databasen.

Prøv at tage et kig på mit "leksikon" over ordforklaringer: http://ordforklaring.dk. Der kan du se de dynamiske sider i funktion. Når jeg tilføjer en ny ordforklaring, vil den automatisk blive vist på den alfabetiske oversigt og på oversigten over de ti nyeste ordforklaringer. Jeg skal ikke selv tilføje forklaringen de to steder. Den nye forklaring tilføjes også automatisk i sidens rss-feed.

Jeg har også en søgefunktion på siden, men den er dog ikke så avanceret som det, du med fordel kan lave.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs okt 14, 2008 7:28

Kim Ludvigsen skrev:Det betyder, at dit abonnement på webhotellet ikke understøtter php, men i stedet understøtter asp.net. Du kan ikke bruge KompoZer til at lave sider, der bruger asp.net.

En lille rettelse/tilføjelse:
Du kan godt bruge KompoZer, hvis du blot vil sende en formular med asp.net. I så fald kan du sikkert få hjælp på det link, Bjarne gav dig. Men du kan ikke bruge KompoZer, hvis du vil inkludere asp.net-koder i din side, og dermed ikke, hvis du fx vil lave en database-baseret side med asp.net.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » tirs okt 14, 2008 11:33

Hej Bjarne og Kim.
Jeg vil hermed sige tak for hjælpen til jer begge og især til Bjarne, som jeg føler har gjort mere end som så, og "JA" jeg har forstået det, for mit vedkommende hedder det altså ASP og ikke PHP, sata.. også igang med noget nyt, kunne man ikke bare holde sig til HTML som jeg mener at kunne beherske nogenlunde, plus lidt java som jeg så småt er begyndt at droppe igen, jeg føler at der er for mange ulemper ved dette sprog, ikke for mit vedkommende, men for dem der skal ind på ens hjemmeside. Jeg fortsætter med KompoZer sammen med Webwither fra stone.
Så endnu engang "TAK" til jer to.
mvh
blaamunk
Blaamunk

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » tirs okt 14, 2008 11:52

Hej Blaamunk

Blaamunk skrev:for mit vedkommende hedder det altså ASP og ikke PHP, sata.. også igang med noget nyt

Du kunne også spørge Web10, om at de flyttde dit domæne over på deres PHP server Basis Plus, så kan du bruge Kims PHP script.
Derudover er der masser af gratis PHP script.
Hvis du skal have flyttet dit domæne over på et andet webhotel, bliver det straks noget mere nørdet.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Blaamunk » tirs okt 14, 2008 23:34

Hej Bjarne
Jeg har læst det skrevne, "JA" jeg har allerede skrevet til web10 om en overflytning til Basis Plus "Unix".
Jeg har været inde på diverse sider og læst om ASP, jeg må indrømme at så foretrækker jeg php, et ser mere overskueligt ud.
Der er godt nok en masse hjælp at få, men den rigtige hjælp er på engelsk og det er ikke lige mit modersmål af sprog jeg foretrækker Dansk, og så er der lige det at her på dette boardt kom hjælpen næsten før jeg fik skrevet om lige mit problem. Så det er ikke usansynligt at vi høres ved en anden gang, jeg har på fornemmelsen at jeg fremkommer med flere åndsvage spørgsmål, men bær over med mig, jeg er kun et menneske og ikke allerminst min kone er også fra Nakskov, nå men spøg til side hun er så gu god nok jeg fortryder intet.
Hej
mvh
blaamunk
Blaamunk

Tilbage til Hjælp til alt