æ,ø og å i kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

æ,ø og å i kompozer

Indlægaf Greg » tirs sep 23, 2008 14:03

Hej,

Jeg har kompozer med dansk sprog pakke, og jeg kan også skrive æøå når jeg laver en tekst i kompozer, men når jeg ligger det på ftp'en og går ind på siden kan den ikke vise æøå.

Jeg har ikke problemer med andre hjemme sider, der viser den æøå.

nogle der kan fortælle mig hvad der mangler

Har prøvet at kigge i dit hæfte fra Libris men kan ikke finde noget hverken her eller der

PFT

/Greg
Greg

Re: æ,ø og å i kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 14:11

Greg skrev:Jeg har kompozer med dansk sprog pakke, og jeg kan også skrive æøå når jeg laver en tekst i kompozer, men når jeg ligger det på ftp'en og går ind på siden kan den ikke vise æøå.

Har du en adresse til siden? Det er nemmere at se, hvad der går galt, når man kan tjekke koden.

En mulig fejl er, at webserveren angiver en anden tegnsæt-kode, end den KompoZer angiver. Det er fx et problem ved nyere abonnementer hos Gigahost.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gr eg » tirs sep 23, 2008 14:16

jep kommer her.

http://young ware.dk/sprog

PFT

/Greg
Gr eg

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 14:30

Der kan være mere end en fejl, men lad os lige starte med den første. Du har på en eller anden måde fået angivet et forkert tegnsæt i siden.

Åbn siden i KompoZer => Formater => Sidens titel og egenskaber => i rullemenuen ud for Tegnsæt skal du vælge ISO-8859-1.

Ret de forkerte tegn på siden (hvis de ikke rettes automatisk) og upload siden til serveren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf greg » tirs sep 23, 2008 14:41

i kompozer ser det hele fint ud - der vises æøå, det er først når man uploader at de ikke kan vises.

Jeg havde skiftet ISO for at se om -15 virkede (havde vist glemt at skifte tilbage) men den er lavet tilbage til -1

men det er ikke blevet bedre
greg

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 14:51

Tegnsættet er stadig angivet som -15 på serveren.

Men det hele virker lidt underligt, for uanset hvilket tegnsæt jeg vælger i browseren, så vises det ikke korrekt.

Hvilket styresystem bruger du?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs sep 23, 2008 15:37

det er en mac med ms x leopard -
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 15:46

Jeg havde en mistanke om, at det ikke er Windows.

Jeg har desværre ikke ret meget styr på Mac - kan du ændre tegnsæt i styresystemet? Jeg har en fornemmelse af, at det er styresystemets tegnsæt, der på en eller anden måde kommer i karambolage med tegnsættet i KompoZer.

Har du kopieret teksten ind i KompoZer, eller skrevet den direkte i KompoZer?

Har du haft åbnet filen i et tekstbehandler, efter du har lavet siden i KompoZer?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs sep 23, 2008 15:56

ja jeg har kopieret teksten fra word og sat det ind.

Men selv den tekst som jeg selv har skrevet direkte ind i kompozer viser heller ikke øå.

Så ja det er godt nok mærkeligt - jeg må lige prøve se om jeg kan ændre tegn sættet
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 16:02

Prøv at oprette et nyt dokument i KompoZer. Tjek, at tegnsættet er sat til ISO-8859-1. Skriv lidt tekst, der inkluderer æ, ø og å. Upload siden.

Jeg vil gætte, at det så vil virke. Min mistanke er i hvert fald, at det er fordi, du indsætter fra Word, at det går galt.

Det kan dog også være noget med styresystemet, omend jeg ikke har nogen problemer i den retning på min OS/2, som også bruger et andet tegnsæt end det, Windows bruger.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs sep 23, 2008 16:11

ja det prøvede jeg også at gøre - youngware.dk/hej men det virker stadig ikke

Jeg har også lige prøvet at lukke kompozer helt ned og starte forfra - men det hjalp heller ikke

det er dog sat***

måske jeg skulle prøve installere kompozer helt forfra
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 16:26

Gæst skrev:ja det prøvede jeg også at gøre - youngware.dk/hej men det virker stadig ikke

Det var dog grumme irriterende. Prøv lige at pakke hej-filen ned i en zip-fil og send den til mig, eller upload den her til forummet.

Hvordan ser filen egentlig ud, hvis du åbner den i en almindelig tekst-editor? Altså ikke Word, men en simpel editor, der ikke indsætter særlige koder. Kan du så se æ, ø og å?

Gæst skrev:måske jeg skulle prøve installere kompozer helt forfra

Det vil ikke gøre nogen forskel, fordi profilen med alle dine indstillinger ikke berøres af en geninstallation. Du kan evt. prøve at nulstille KompoZers profil. Hvis jeg ikke tager meget fejl, så ligger profilen i form af mappen KompoZer i denne mappe:
/Library/Application Support/

I så fald kan du blot slette mappen KompoZer (mens programmet er lukket). Når du starter KompoZer, vil en ny profil blive oprettet. Men vent lige lidt, for du vil miste alle dine indstillinger, fx også dem i sitemanageren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs sep 23, 2008 16:43

der er sendt en mail til dig.

Den vises fint i tekst editor kan godt læse æøå

jeg venter lidt med at fjerne profilen -
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 17:18

Jeg har modtaget mailen, og filerne ser ok ud. Det kunne tyde på, at fejlen opstår ved upload til serveren eller på selve serveren.

Bruger du KompoZer til at overføre filen?

Måske du skulle prøve at kontakte dit webhotels support?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs sep 23, 2008 18:49

nej jeg bruger ike kompozer til det - der bruger jeg et ftp program -

Jeg prøver supporten hos web10 - tak for indsatsen :-)
Gæst

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne