Menu i kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Menu i kompozer

Indlægaf Morten Møller » man aug 25, 2008 15:36

Hej Ludvig.

Jeg har læst din guide til stilark i kompozer - men kan ikke finde noget sted der kan hjælpe mig med at seperere min menu til venstre på skærmen uden brug af rammer??

Vh. morten møller
Morten Møller

Re: Menu i kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 25, 2008 16:03

Det er også mere nørdet. Det er muligt at bruge rammer til at adskille en menu, men det kan ikke anbefales, og det virker desuden heller ikke i KompoZer.

KompoZer understøtter dog iframes, som også er en slags rammer, men som heller ikke kan anbefales, fordi de lider af de samme ulemper som rammer.

Løsningen afhænger i stedet af, om du har mange sider eller blot en lille håndfuld.

Med få sider, er det bare at placere menuen på hver side som resten af indholdet. Skal der laves en rettelse i menuen, skal den foretages på hver side, men med få sider er det jo heller ikke uoverkommeligt.

Er der mange sider, kan menuen i stedet laves i en særskilt fil og så indsættes med en såkaldt serverside-teknologi som fx php, ssi eller asp. KompoZer understøtter kun php, som dog også er den mest udbredte teknologi.

Menufilen skal kun indeholde menukoden, der skal fx ikke være koder som <html> og <body> i filen. Det er muligt at lave menuen i KompoZer og så gå ind i kildekodevisning og klippe menuen ud og derefter indsætte den i en fil i Notesblok.

Filen kan så fx gemmes som menu.txt. Herefter indsættes menuen i siden ved at anbringe følgende kode på menuens gamle plads:
<?php include 'menu.txt'; ?>

En ulempe er, at du ikke kan se menuen, når du arbejder med en side i KompoZer, der vises blot en php-ikon på dens plads. Menuen vises først, når siden vises på en webserver, altså når du har uploadet den.

En anden ting, du skal være opmærksom på, er, at hjemmesiden ikke skal gemmes som en html-film, men i stedet skal have filtypen php, fx index.php.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne