Placering af Adsense

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Placering af Adsense

Indlægaf Jan » lør aug 23, 2008 9:03

På et tidspunkt skal min bror overtage min side. Jeg bryder mig ikke så meget om, at han også skal betale for den. Derfor har jeg oprettet en Adsense konto, som er godkendt.

Nu skal jeg bare have placeret annoncerne. Helst vil jeg have dem uden for min tekst, som de er her på hjørnet. Hvordan gør jeg det?
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

Re: Placering af Adsense

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 23, 2008 10:09

Du opretter bare en spalte til dem. Men inden jeg beskriver nærmere, så lige et par spørgsmål:

Venstre- eller højre-spalte?

Skal spalten fylde hele sidens højde eller skal resten af indholdet have lov at gå ind under spalten, hvis spalten er kortere end resten af siden?

Samme baggrundsfarve som selve siden?

Du kan prøve at tage et kig på skabelonen 1-1-2-1. Her ligger spalten til højre, men det er nemt at ændre. Læs det på siden om spaltetricket, der får spalten til at fortsætte hele vejen ned. Spaltetricket er selvfølgelig ikke nødvendigt, hvis spalten har samme baggrundsfarve som selve siden.

En stor fordel ved at lave en spalte (ud over hjælpen til udgifterne) er, at dine tekstlinjer bliver kortere og dermed nemmere at læse. Men du skal lige være opmærksom på, at der vist er nogle sider med meget brede billeder, og der kan der blive et problem med pladsen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » lør aug 23, 2008 12:11

Kim Ludvigsen skrev:Venstre- eller højre-spalte?

Højre spalte.

Kim Ludvigsen skrev:Skal spalten fylde hele sidens højde eller skal resten af indholdet have lov at gå ind under spalten, hvis spalten er kortere end resten af siden?

Nej, så kort som mulig. Og ja, det vil være fint hvis teksten fylder ud under spalten.

Kim Ludvigsen skrev:Samme baggrundsfarve som selve siden?

Det kan det vel sagtens være, det er da vist ligemeget.

Kim Ludvigsen skrev:Men du skal lige være opmærksom på, at der vist er nogle sider med meget brede billeder, og der kan der blive et problem med pladsen.

Ja der er billeder som fylder hele bredden. Dem havde jeg tænkt at tilpasse bredden på så deres bredde + spaltens bredde = sidens bredde. Og så lade teksten komme under billedet. Alternativt vælge en anden placering af billedet.

I første omgang havde jeg tænkt mig at lave en mappe med testsiderne, og først når de ser rigtige ud bliver de lagt ud på nettet.

Kan jeg lægge annoncer på i hug, på alle sider. Eller er det den hårde metode med hver enkelt side?
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 23, 2008 14:14

Ok, med de svar, så bliver det forholdsvis nemt. Jeg glemte at spørge dig, hvilket af reklameformaterne, du vil bruge. I det nedenstående er jeg gået ud fra dem med en bredde på 120px.

Jan skrev:Ja der er billeder som fylder hele bredden. Dem havde jeg tænkt at tilpasse bredden på så deres bredde + spaltens bredde = sidens bredde. Og så lade teksten komme under billedet. Alternativt vælge en anden placering af billedet.

Reelt kan du også vælge at placere reklamen længere nede på siden, omend det måske ikke vil være så kønt.

Jan skrev:I første omgang havde jeg tænkt mig at lave en mappe med testsiderne, og først når de ser rigtige ud bliver de lagt ud på nettet.

God idé!

Jan skrev:Kan jeg lægge annoncer på i hug, på alle sider. Eller er det den hårde metode med hver enkelt side?

Det er den hårde metode, eftersom du ikke bruger inkluderede filer i øjeblikket.

Dette burde indsætte en reklamespalte øverst til højre, lige under menuen (Jeg har ikke afprøvet, så hvis det ikke virker, så skal jeg have nedjusteret min selvtillid):

Åbn din testside i kildekodevisning, find koden <div class="indhold"> og indsæt : <div class="reklame"> REKLAME</div> lige efter, altså så du får:
<div class="indhold"><div class="reklame">REKLAME</div>

Skift til almindelig visning og åbn css-editoren. Opret en ny stilklasse med navnet reklame (farvepalet-knappen i css-editoren => .reklame => Opret stil). I stedet for at sidde og bakse med indstillingerne på de forskellige faneblade, så kopiér og indsæt det nedenstående i det store felt på fanen Generelt:
width:130px;
float:right;
padding:5px;

Dette vil lave en spalte på 130px og give dig 5px luft på begge sider af reklamen. Luk css-editoren ved at klikke på OK.

Nu mangler du bare at udskifte teksten REKLAME med Google-koden. Markér REKLAME med musen, klik på menupunktet Indsæt => HTML => indsæt Google-koden i dialogboksen og klik på Indsæt.

Du kan reelt indsætte reklamen flere forskellige steder på en side (den vil altid vises til højre), det nemmeste er normalt at gå ind i kildekoden og indsætte <div class="reklame">REKLAME</div> og derefter udskifte REKLAME med Google-koden. Eller du kan selvfølgelig udskifte REKLAME med Google-koden, inden du indsætter i kildekoden, så du slipper for at gøre det efterfølgende.

Bemærk, du må have tre Google Adsense-reklamer på en side, så du kan enten indsætte dem under hinanden i én blok, eller du kan oprette tre blokke på siden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » lør aug 23, 2008 14:36

Mange tak Kim.

Jeg aner endnu ikke hvilke bredder jeg kan få dem i, men det er nu ingen problem for det kan jeg sagtens selv rette. Men jeg vil da helt klart have dem så smalle som muligt.

Nu vil jeg lige være helt sikker på, at jeg forstår dig ret.

Det du fortæller mig er: Når jeg har lavet ændringerne i css er det denne ændring jeg skal lave på alle sider.

<div class="reklame">REKLAME</div> bliver eks. <div class="reklame">google</div> hvis nu google var koden.

Er det rigtigt opfattet?

Det vil undre mig, hvis det blev nødvendigt med en justering af din selvtillid. Men lad os nu se, du hører selvfølgelig om du kan bevare den nuværende selvtillid. Nu håber jeg bare du kan sove roligt, indtil jeg vender tilbage med svar.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 23, 2008 14:59

Jan skrev:<div class="reklame">REKLAME</div> bliver eks. <div class="reklame">google</div> hvis nu google var koden.

Er det rigtigt opfattet?

Jep!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » lør aug 23, 2008 15:09

Mange tak Kim.

Jeg er glad for, at det er så nemt.
På den måde kan jeg jo bare glemme alt om, at hele lortet skal laves på en gang. Det frygtede jeg ellers.

Men på den måde kan jeg jo bare tage en side af gangen, i det tempo der passer mig. Det er rigtig smart.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Jan » søn aug 24, 2008 5:34

Kim, som ventet behøver du ikke nedjustere din selvtillid. Giv den bare en tand mere op.

Jeg har i første omgang sat det på min forside. Fordi der ingen billeder er. Jeg har indsat koden tre gange i en blok, men der vises kun en annonce. Måske Google bare har reserveret pladsen, og tilføjer senere, eller hvad?

Det er lidt svært at sætte annoncerne ind på sider med billeder, når jeg ikke ved hvor lang blokken bliver. Men jeg kan måske regne med den bliver 3 x 240px. Annoncen jeg har valgt er 120 x 240px.

Jeg ændrede lidt i stilen .reklame. Der er jo i forvejen en margen på 5px til højre. Resultatet blev derfor en margen på 10px, til højre. I stilen slettede jeg de 5px til højre og ændrede bredden til 125px. Så bliver det vist lidt pænere.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 24, 2008 7:41

Jan skrev:Jeg har i første omgang sat det på min forside. Fordi der ingen billeder er. Jeg har indsat koden tre gange i en blok, men der vises kun en annonce. Måske Google bare har reserveret pladsen, og tilføjer senere, eller hvad?

Nej, du har ikke fået kopieret det hele. Du har tre blokke, der definerer reklamen, men kun en enkelt, der indsætter den. Jeg har ikke meget forstand på JavaScript, men egentlig burde det vel fungere med en enkelt udgave af definitionen og så tre udgaver af indsættelsen:

<script type="text/javascript" src="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">
</script>

Jan skrev:Det er lidt svært at sætte annoncerne ind på sider med billeder, når jeg ikke ved hvor lang blokken bliver. Men jeg kan måske regne med den bliver 3 x 240px. Annoncen jeg har valgt er 120 x 240px.

Og det bliver ikke nemmere af, at teksten fylder forskelligt i højden, alt efter hvad brugeren vælgersom skriftstørrelse. Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem.

For øvrigt, på dine lange sider kan du evt. vælge en højere annonce, fx 120x600.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » søn aug 24, 2008 8:57

Mange tak Kim.

Kim Ludvigsen skrev:Nej, du har ikke fået kopieret det hele. Du har tre blokke, der definerer reklamen, men kun en enkelt, der indsætter den.

Ja, jeg formåede at kvaje mig igen, men nu er det i orden.

Kim Ludvigsen skrev:Og det bliver ikke nemmere af, at teksten fylder forskelligt i højden, alt efter hvad brugeren vælgersom skriftstørrelse. Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem.

Nej der er noget værre rod. Men jeg tror nu at jeg kender løsningen. På de sider hvor jeg har en indholdsfortegnelse under billedet, nøjes jeg bare med en annonce. Som så kan stå til højre for billedet. Og en anden mulighed, som jeg helt sikkert også vil anvende er at undlade annoncer. Jeg vil på ingen måde have mine sider ødelagt af annoncer.

Kim Ludvigsen skrev:For øvrigt, på dine lange sider kan du evt. vælge en højere annonce, fx 120x600.

Hvorfor syntes du det. Det undrer mig meget?

Jeg morer mig iøvrigt meget over, at annoncerne på min forside er kontaktannoncer. Mit indhold er absolut ikke noget, som har noget som helst med det at gøre.
Men jeg ved godt hvorfor. Jeg har skrevet en lille uskyldig artikel om, at mænd tænker mere på sex end kvinder. På forsiden linker jeg til den artikel. Og jeg er helt sikker på, at det er det lille ord sex, som Google placerer annoncer efter.
Det er da lidt sjovt, at tre bogstaver overtrumfer alt andet.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 24, 2008 9:32

Jan skrev:
Kim Ludvigsen skrev:For øvrigt, på dine lange sider kan du evt. vælge en højere annonce, fx 120x600.

Hvorfor syntes du det. Det undrer mig meget?

Det var med tanke på, at hvis du ville have annoncer længere nede på en lang side, så kunne du hurtigt løbe ind i grænsen på tre annoncer. Desuden kunne det måske være bedre med én 120x600 end to eller tre 120x240.

Jan skrev:Jeg morer mig iøvrigt meget over, at annoncerne på min forside er kontaktannoncer. Mit indhold er absolut ikke noget, som har noget som helst med det at gøre.

Jeg oplever noget lignende på en af mine sider. Googles veje er uransagelige.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » søn aug 24, 2008 9:55

Nu bliver jeg da forvirret. Når man ikke må have mere end tre annoncer, så er det vel det de sætter ind. Jeg har jo ingen indflydelse på om der bliver placeret en eller to i en blok.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 24, 2008 10:05

Det er blokkene, du kun må have tre af. Du må altså have tre 120x240 eller tre 120x600 - eller to 120x240 og en 120x600
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » søn aug 24, 2008 10:11

Mange tak Kim.

Jeg var lige ved at tro, at det var tid til at rette.

Og så kan jeg da nemt forstå, hvorfor du skriver 600 lang. Så kan der jo være plads til flere annoncer.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Jan » søn aug 24, 2008 19:18

Nu har jeg prøvet at placere et par blokke på 600px lang. Det eneste der sker er, at der bliver reserveret mere plads men uden annoncer. Jeg tror, at det hænger sammen med, at jeg har defineret størrelsen som 120 x 240, så er det nok dét der bliver leveret. At jeg så i koden laver det om til en længde på 600px, er Google nok ligeglad med.

Jeg aner det ikke. Det er kun et gæt.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Næste

Tilbage til Hjælp til alt