Ændring af: D:\Documents and Settings\Mitnavn

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ændring af: D:\Documents and Settings\Mitnavn

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør aug 09, 2008 17:30

Hej Kim & ko
Jeg har et par gange haft problemer med stien til mine dokumenter og mit skrivebord. Problemet er mit navn: Jørgen.
Senest er det en odf-converter-integrator, der ikke kan fungerer pga. filstien til mit skrivebord.
Er der en smart måde jeg kan ændre det på, uden at ødelægge samtlige programmers funktionalitet. Alle mine appdata ligger jo også under "Jørgen".
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Re: Ændring af: D:\Documents and Settings\Mitnavn

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 09, 2008 18:50

Av, det troede jeg Windows kunne tage højde for. Er det XP eller Vista?

Du kan flytte din Dokumenter-mappe til en anden placering. I XP: højreklik på genvejen til Dokumenter => Egenskaber => Placering => Flyt. Men det kan vist resultere i nogle rettighedsproblemer alt efter placering, hvis du bruger Vista.

Det ser ikke umiddelbart ud som om, det er muligt at gøre det samme med programdatamappen i XP, men måske det er muligt i Vista. Men betyder det så meget med den? Jeg vil tro, at de fleste programmer benytter systemvariablen %appdata% til at finde programdatamappen, og dermed kommer de ikke i karambolage med ø'et i dit navn.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør aug 09, 2008 19:07

Hej Kim
Jeg anvender Windows XP media edition. Det er heller ikke Windows i sig selv der er problemet. Det er visse programmer, der åbenbart ikke kan lide stien.
Jeg tror ø bliver konverteret til et andet tegn, og så er stien pludselig ikke rigtig. En .docx-fil på skrivebordet skulle kunne åbnes med et klik, med føromtalte program. Men hvis filen befinder sig på skrivebordet, så er stien D:\Documents and Settings\Jørgen\Desktop.
appdata ligger på D:\Documents and Settings\Jørgen\Application Data.
Jeg kan vist ikke oprette en mappe og kalde den "Brian". Lægge alt fra mappen "Jørgen" over i den og tro, at det hele bare kører.
Det er ikke noget voldsomt stort problem. Bare en af disse små irritationsmomenter.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 09, 2008 19:18

Du kan snyde lidt, hvis du kan leve med ikke at have filen direkte på Skrivebordet. Opret en mappe til besværlige programmers filer direkte på C, fx: C:\datamappe.

Opret herefter en genvej til C:\datamappe på Skrivebordet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør aug 09, 2008 19:34

Hej Kim
Ja den metode virker utvivlsomt. Det er som sagt heller ikke det store problem. Jeg kan også åbne sådan en fil, hvis den er vedhæfter en e-mail. Eller hvis den befinder sig på internettet. :) Bare ikke på skrivebordet. :(
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Tilbage til Hjælp til alt