Firefox 3 er en langsom starter

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Firefox 3 er en langsom starter

Indlægaf Simonster » ons jul 30, 2008 10:09

Jeg har fået et problem efter jeg har installeret FF3. Den er simpelthen totalt langsom om at starte (i hvert fald i forhold til 2'eren).

Når Firefox sættes i gang, går der ret lang tid med at loade bookmarks-toolbar - og specielt mapper i toolbaren tager lang tid om at åbne og identificere indholdet i mappen.

Hvad kan jeg gøre for at få min FF3 til at blive normal igen?
Simonster

Re: Firefox 3 er en langsom starter

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 30, 2008 10:48

Måske, der er opstået problemer med bogmærkerne i forbindelse med opgraderingen. Firefox 3 gemmer bogmærker på en helt ny måde i forhold til 2'eren.

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe, men du kan prøve at lave en sikkerhedskopi og gendanne den, og hvis det ikke hjælper, så at eksportere bogmærkerne til en html-fil, slette alle bogmærker og så importere fra html-filen.

Først backuppen:
Bogmærker => Arranger bogmærker => Funktioner => Sikkerhedskopier => vælg en placering til backuppen.

Gendan backuppen:
Bogmærker => Arranger bogmærker => Funktioner => Gendan => vælg backuppen.

Hvis det ikke hjælper:
Eksportér til en html-fil:
Bogmærker => Arranger bogmærker => Funktioner => Eksporter HTML

Du skal nu have slettet alle bogmærker. Åbn bogmærkemappen i oversigten (stadig i vinduet til at arrangere bogmærker) => markér en af undermapperne => klik i ruden til højre, og tryk på Ctrl+A for at få alt markeret => tryk på Delete for at slette det markerede => gentag med de andre undermapper.

Importer nu fra html-filen:
Funktioner (stadig i vinduet til at arrangere bogmærker) => Importer HTML.
Bogmærkerne på bogmærkelinjen vil være placeret som en undermenu i bogmærkemenuen. Du skal flytte dem til bogmærkelinjen ved at markere dem og flytte dem med musen.

Går det helt galt, har du stadig backuppen, så du kan komme tilbage til udgangspunktet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Simonster » ons jul 30, 2008 13:47

Hej Kim

Tak for det hurtige svar. Jeg har nu gjort som du sagde - men jeg er stadig ikke imponeret over hastigheden.

Det lader til at det kun er et problem med opstart af FF3 når jeg lige har startet computeren. Hvis jeg lukker FF og starter den op igen senere, starter den ganske fint. Er dog ikke klar over hvor lang tid Windows XP husker at FF har kørt...
Simonster

Indlægaf nesager » fre aug 01, 2008 6:41

Simonster skrev:Hej Kim

Tak for det hurtige svar. Jeg har nu gjort som du sagde - men jeg er stadig ikke imponeret over hastigheden.

Det lader til at det kun er et problem med opstart af FF3 når jeg lige har startet computeren. Hvis jeg lukker FF og starter den op igen senere, starter den ganske fint. Er dog ikke klar over hvor lang tid Windows XP husker at FF har kørt...

Hej
Jeg oplever noget af det samme.
Kan det skylles alle de plugins der er i FF3 og kan man deaktivere nogle af dem?
Er det ikke noget nyt i forhold til FF2?

Mvh. nesager
nesager

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 01, 2008 9:25

Så vidt jeg ved, skulle Firefox 3 starte hurtigere end Firefox 2. Jeg har ikke selv prøvet at sammenligne.

Plugins vil sikkert forlænge starttiden, så hvis du har pluings, som du alligevel ikke bruger, kan du afinstallere dem eller deaktivere dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Simonster » fre aug 01, 2008 13:11

Kim Ludvigsen skrev:Så vidt jeg ved, skulle Firefox 3 starte hurtigere end Firefox 2. Jeg har ikke selv prøvet at sammenligne.

Plugins vil sikkert forlænge starttiden, så hvis du har pluings, som du alligevel ikke bruger, kan du afinstallere dem eller deaktivere dem.

Jeg overvejer at lave en clean install af FF3 for at se om det kan være problemet. Hvordan sikrer jeg mig at FF ikke bliver husket på noget måde i forbindelse med den nye install?
Simonster

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 01, 2008 13:21

To trin, først fjernes Firefox, så fjernes profilen med bogmærker, udvidelser, indstillinger m.m.

I Windows XP:
Afinstallér Firefox via Tilføj eller fjern programmer-funktioner => Åbn Denne computer => drev C (eller hvor du nu har Windows liggende) => Programmer => Hvis du har en mappe, der hedder Firefox, så slet den.

Start => Kør => skriv: %appdata%\mozilla => omdøb mappen Firefox til gammel-Firefox.

Hvis du senere vil have din gamle profil tilbage, så luk Firefox, og brug trin to til at slette den nye mappe Firefox (eller omdøbe den), hvorefter du omdøber gammel-Firefox til Firefox.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Simonster » lør aug 02, 2008 20:24

Kim Ludvigsen skrev:To trin, først fjernes Firefox, så fjernes profilen med bogmærker, udvidelser, indstillinger m.m.

I Windows XP:
Afinstallér Firefox via Tilføj eller fjern programmer-funktioner => Åbn Denne computer => drev C (eller hvor du nu har Windows liggende) => Programmer => Hvis du har en mappe, der hedder Firefox, så slet den.

Start => Kør => skriv: %appdata%\mozilla => omdøb mappen Firefox til gammel-Firefox.

Hvis du senere vil have din gamle profil tilbage, så luk Firefox, og brug trin to til at slette den nye mappe Firefox (eller omdøbe den), hvorefter du omdøber gammel-Firefox til Firefox.

Tak skal du have - hermed en clean install, og det kører bare. Ved ikke om det skyldes at jeg tidligere har kørt FF3 beta på samme installation - men nu kører det i hvert fald!
Simonster

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 02, 2008 21:34

Simonster skrev:Ved ikke om det skyldes at jeg tidligere har kørt FF3 beta på samme installation - men nu kører det i hvert fald!

Det er ganske givet forklaringen. Havde du sagt det fra starten, ville jeg straks have foreslået en ren geninstallering.

Man bør altid oprette en særskilt profil til betaversioner, og især denne gang har det haft betydning, fordi Firefox 3 benytter et helt andet system til opbevaring af bogmærker og historik. Der er sikkert gået koks i den, da du skiftede tilbage til Firefox 2, og så endnu mere da du gik over til den færdige version af Firefox 3.

Rart at høre, at det nu virker!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt