Bjarne Hansen skrev:Skal jeg vælge et webhotel med en Linux eller Windows server.
Hvad er de reelle forskelle på de to systemer, eller spørgsmålet skulle måske være, er der forskel.
Ja, der er forskel. For almindelige brugere er den største forskel nok, at Linux skelner mellem store og små bogstaver. Hvis man koder hjemmesiden i hånden, risikerer man dermed nemt at have et billede, der hedder "Billede.jpg", mens man i koden har skrevet "billede.jpg". Og så vises billedet ikke på en Linux-server.
Forskellen mellem de to servere bliver betydeligt større for avancerede brugere. De understøtter nemlig typisk forskellige scriptsprog og databaser. Windows-servere bruger typisk scriptsproget asp, mens Linux-servere benytter php.
Det er nærmest et religiøst spørgsmål, hvilket af de to der er bedst eller nemmest at bruge. Personligt har jeg kun erfaring med php, og KompoZer understøtter også kun php. Det er desuden mit indtryk, at man kan finde betydeligt flere færdige scripts til php på nettet end til asp.
Det er ikke så sært, at du bliver forvirret over de mange fagudtryk, for det
er nørdet. Og selvom KompoZer understøtter php, så betyder det ikke, at KompoZer kan hjælpe dig med at lave koden. Understøttelsen betyder blot, at KompoZer kan genkende koden, og derfor ikke rører ved den. Man skal selv lave php-koden i hånden eller finde en færdig kode på nettet.
Til en almindelig familie-hjemmeside, har man normalt ikke brug for de avancerede muligheder i asp eller php, men til større hjemmesider kan man lave en forfærdelig masse smarte ting med de to scriptsprog, og endnu flere smarte ting, hvis man også tager en database i brug.
Forummet her er forøvrigt lavet i php og databasen MySQL. Det er et færdigt forum, som man kan hente helt gratis og nemt installere på webhotellet, selvom man ikke har kendskab til php og databaser.
Bjarne Hansen skrev:NB: Hvad betyder BBKoder ?
Det er koder, man kan bruge til at formatere tekst i indlæg i et forum som dette. Knapperne over skrivefeltet gør det lidt nemmere at indsætte koderne, men man kan også skrive dem manuelt. Du kan læse om koderne her:
http://kimludvigsen.dk/phpbb2/faq.php?mode=bbcode
Mvh.
Kim Ludvigsen