Hjælp til eAR OS v.1.1oB

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hjælp til eAR OS v.1.1oB

Indlægaf uffe » man jun 30, 2008 15:35

Hej.

Jeg er rimelig meget nybegynder med linuxbaserede styresystemer. Har en tid leget lidt med Freespire 2.0.8 på en extra PC'er, og synes der er rimelig meget anderledes at lære så snart tingene ikke lige kører på alm. brugerplan. (har aldrig arbejdet med dos ! )

Nå, men for nogle dage siden så jeg tilfældigvis eAR OS http://www.earos.dk/ på en side om forskellige Linuxdistributioner. Den så ud som det jeg lige stod og manglede: Et frit mediacenter styresystem. Jeg downloadede den og forsøgte at installere den i stedet for Freespire. Der startede alle mine problemer.

Det så ellers nemt ud - alt foregår på dansk så snart man begynder at installere og har valgt sprog. Jeg lod den overtage hele harddisken og installationen gik vældigt indtil den ved ca. 84% henter en masse sprogpakker og installerer dem, så forsvinder installationsprogrammet eller også fryser maskinen. Man kan også springe over at hente sprogpakker, så fortsætter installationen til ca. 92% hvor den begynder at søge efter enheder - så sker det samme.

Jeg har prøvet at installere mere end 10 gange - HJÆLP - hvad gør jeg galt ?

PC'en er en AMD Sempron 2800+ med 1Gb ram og 250Gb HD. Freespire'n kørte fint på den og begge OS'r er så vidt jeg kan læse mig til bygget over Ubuntu, så............
Uffe
uffe

Geografisk sted: østjylland

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 30, 2008 19:35

Jeg har ikke særlig meget tjek på Linux, men umiddelbart lyder det som om, du har noget hardware, der får installationen til at gå i stå. Du skal nok ind i et forum, der retter sig specifikt mod brugere af den pågældende Linux-distribution.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Hjælp til eAR OS v.1.1oB fortsat

Indlægaf uffe » man jun 30, 2008 20:05

Jeg har søgt rund på nettet for at finde en løsning på problemet. I et andet forum fandt jeg dette, men kan ikke rigtigt blive klog på det !!!
after downloading, the distro would not boot on my 80 gig IDE drive. Sad because i really wanted to check this out.

Det her er så svaret fra "eros":
I believe the "boot problem" is as usual with all distros. Press ESC when you see Grub and edit the parameters. When you are up and running then edit /boot/grub/menu.lst. Remember to backup the menu.lst file.
If you can't boot from the Live CD in safe graphic mode, then you may save your time, because it may be difficult if you are not used to boot without the X-server and tweak...

Det fatter jeg ikke meget af! Er der nogen der kan skære det lidt mere "ud i pap" for mig

:?
Uffe
uffe

Indlægaf Jan Krag » man jun 30, 2008 20:10

Hej
Personen, der har med den distribution at gøre, kan du komme i kontakt med her:
http://www.linuxin.dk/
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf uffe » man jun 30, 2008 21:13

:D
Tak for svarene.
Efter at ha' "trawlet nettet tyndt" :lol: tror jeg nok at ha' fundet ud af at eAROS desværre ikke kan køre på en AMD processor !!!

Jeg er ikke PCnørd og i min enfoldige verden er det mystisk at det kan køre fra skiven men ikke installeres, men sådan skal det jo nok være.

Jeg fandt et forum hvor eAROS også får nogle drøje hug, det kan ses her:http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=3972&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jeg tror jeg lige så stille installerer FreeSpire igen :D

Med venlig hilsen
Uffe
Uffe
uffe

En omtale her

Indlægaf Jan Krag » tirs jul 01, 2008 10:11

Hej
Der er en omtale fra personen her:
http://www.linuxin.dk/node/11000
Venlig Hilsen Jan