Billeder i KompoZer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Billeder i KompoZer

Indlægaf John » tors jun 19, 2008 22:18

Jeg er ved at rette min hjemmesinde www.julepatruljen.dk med nye billeder og tekst. Alt er gået godt, men det er kun et af de nye billeder, der kommer med op på hjemmesiden. Hvad gør jeg galt.
Jeg er ret ny og har ikke selv lavet hjemmesiden.
Det ser rigtigt ud i Kompozer, men som I kan se på hjemmesiden, så kommer de resterende billeder ikke med - alt tekst er korrekt.
:?
John

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 19, 2008 22:53

I koden henvises der til et billede, der ligger på din computer. Og dem, der ikke har adgang til din computer, kan derfor ikke se dem.

Hvordan har du uploaded siden?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf John » fre jun 20, 2008 5:40

Det var ikke mig, der i sin tid lagde hjemmesiden ud på nettet, så jeg ved det ikke.
Men er det fordi mine billeder skal ud på nettet ? - eller hvordan gør jeg det ?
John

Indlægaf John » fre jun 20, 2008 5:46

Jeg har kun brugt Kompozer sitemanager til at hente og rette i siderne, så jeg trykker bare "overfør" når jeg er færdig med den enkelte side. Jeg tænkte godt nok over, om selve billedefilerne skulle "ind" i Kompozer, men det kunne jeg ikke finde ud af. Jeg kan nemlig se, at billederne hentes fra billedemappen på mit c-drev, men jeg troede at når jeg trykkede "overfør" så tog programmet selv billedet og overførte det til nettet. Det var bare lidt uviden barnelogik fra min side :-)) man skal jo starte et sted....

VH
John
John

Indlægaf John » fre jun 20, 2008 5:48

Jeg tænkte godt nok i nat om jeg skulle bruge FileZilla til at uploade billederne.....
John

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jun 20, 2008 9:18

Sitemanageren kan sagtens klare den slags opdateringer. Jeg tør ikke sige, hvad der går galt. Jeg har lige prøvet at hente en side, indsat et billede og klikket på Overfør. Og det virker helt fint. Billedet bliver overført, og stien til billedet tilrettes.

Lige endnu et spørgsmål: Hvordan har du indsat billedet? Har du trukket det ind i KompoZer med musen, eller har du indsat via knappen Billede?
Hvis du har trukket med musen, så prøv med knappen. Når du har indsat billedet skulle der gerne være et flueben ud for Relativ URL i dialogboksen Billedegenskaber. Ellers sæt et flueben og prøv så at overføre siden.

Men kan du ikke få det til at virke på anden måde, så kan du gemme siden på din computer og så overføre både billede og side med Filezilla eller et andet program.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf John » fre jun 20, 2008 15:44

Tak Kim - det er sådan, at jeg åbner de enkelte sider med Kompozer og sletter det billede, der er der i forvejen, herefter bruger jeg billedeknappen, men den dialogbok med relativ url den kan jeg ikke klikke på ????? herefter trykker jeg på overfør, hvorefter tekstrettelserne kommer op, men ikke billederne. Det eneste billede, der ligger på siden, er et gammelt et , der lå der i forvejen.....

Når du siger at din "sti" til billedet fungere, er det så sådan, at Kompozer tager billedet med op på nettet? eller hvor ligger billedet ?
vh
John
John

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jun 20, 2008 16:09

Du må undskylde, at jeg bliver ved med at finde på nye spørgsmål - og egentlig har du allerede svaret på dette, men for at være helt sikker:

Hvordan åbner du siden i KompoZer?

Når du overfører siden, får du åbnet et vindue. Har du flueben ud for Inkluder billeder og andre filer? Og er der sat mærke ud for Placer sammen med siden eller ud for Brug denne undermappe? Hvis sidstnævnte, hvad står der i feltet underneden?

John skrev:Når du siger at din "sti" til billedet fungere, er det så sådan, at Kompozer tager billedet med op på nettet? eller hvor ligger billedet ?

Der er tale om en to-trins-raket. Når du indsætter et billede på en side, vil det i sidens kode have adressen (stien) til billedet på din computer. Den adresse skal laves om til en relativ adresse, og det burde ske, når siden overføres. Og samtidig burde billedet også overføres.

Men hos dig kikser det af en eller anden grund med at få lavet adressen om, og det kikser også med at få overført billedet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør jun 21, 2008 8:44

Hej Kim,

Det er helt ok med nye spørgsmål :D jeg prøver bare så godt jeg kan at fortæller, hvad jeg gør.

Siden på nettet er lavet en en af mine venner, men jeg skal fremover redigere den, så derfor købte jeg dit hæfte :D og downloadede KompoZer.

Jeg gør så det, at jeg åbner programmet (på dansk) og klikker på site manager, hvorefter overførselsindstillinger åbner. Jeg taster så oplysninger om min hjemmeside ind og trykker OK.
Så kommer alle filerne frem i vestre siden i site-mamageren.
Det er så her jeg dobbeltklikker på de sider, jeg vil redigere.
Jeg retter så teksten og fjerne det gamle billede og indsætter det nye billede fra min mappe på skrivebordet - med knappen "billede" i værktøjslinien. Det er her jeg ikke kan vælge relativ url - feltet er mat og kan ikke tastes.
Så trykker jeg på "overfør" i værktøjslinien og der kommer så en dialogboks frem og fortæller, at det er overført til min hjemmeside - jeg kan ikke rette noget i denne side. Den lukker efter et par sekunder.

Du spørger,om der åbner et vindue, når jeg overføre siden - det gør der ikke - måske da jeg gjorde det første gang, men det husker jeg ikke - nu trykker jeg bare på site-managen og bruger overførselsindstillingerne, som er lagret under julepatruljen. Er det måske noget andet jeg skal gøre, når jeg henter siden ned ?

det er altså underligt at teksten kommer op, men ikke billederne.... jeg har også prøvet om jeg kunne "hive" billederne ind i den mappe i sitemanageren, hvor de gamle billeder ligger - men det kan man ikke.....

Håber meget du kan hjælpe mig.

Hilsner
John
Gæst

Indlægaf Gæst » lør jun 21, 2008 8:59

Hej igen,

Nu prøvede jeg lige helt forfra og det virker på mig som om at hjemmesiden ligger rigtigt på nettet men den der sti ikke virker - for når siden hentes ned så ligger billederne rigtigt, når jeg kigger på de enkelte sider.

Og når jeg så går på nettet, så kan jeg se et af de nye billeder - på "forsiden" men det kan man ikke fra andre pc'er. Jeg kan stadig se det gamle billede "julemanden".

vh
JOhn
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 21, 2008 9:12

Prøv lige følgende:

Klik på menupunktet Funktioner => Indstillinger => Generelt => sæt flueben ud for Vis altid dialogboksen overførsel ved overførsel af side => OK.

Nu skulle du gerne få åbnet den boks, jeg tidligere skrev om, når du overfører siden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør jun 21, 2008 19:58

Hej Kim,

Ak ja - så lidt skulle der til :D nu tror jeg den er der på mindre end 2 min.... verdensklasse....

Nu åbner jeg lige min bærbare og tjekker....

Men det ser rigtigt ud, så jeg siger 1000 tak. Super hæfte og din hjælp især.

Venlig hilsen
John
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 21, 2008 23:17

Anonymous skrev:Ak ja - så lidt skulle der til :D nu tror jeg den er der på mindre end 2 min.... verdensklasse....

Njah, det tog lidt længere tid at indkredse problemet. Rart at høre, at det lykkedes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne