valideringsfejl

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

valideringsfejl

Indlægaf Blank » lør jun 14, 2008 13:43

Hej igen

Jeg har nu brugt kompozer til at lave min første hjemmeside og har nogle spørgsmål omkring validering.

Siden ser ud til at fungere i en stor mængde browsere, dog ikke i MSIE 4.01/Windows XP og der er også en fejl med billeder i MSIE 8.0/Windows XP. Mon disse browsere er vigtige/udbredte? Og er der et sted, hvor man kan læse om hvad man så kan gøre?

Så har jeg følgende fejl i mit stylesheet:
css fejl:
12 body Property font-size-adjust doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in [css2, css3] : none
13 body Property font-stretch doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in [css1, css2, css3] : normal
118 .buttons a Property font-size-adjust doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in [css2, css3] : none
119 .buttons a Property font-stretch doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in [css1, css2, css3] : normal

Jeg ved ikke rigtig hvad det betyder eller om det er vigtigt. Og i så fald hvad jeg bør indstille skriftstørrelserne til i stedet for. Er det mon noget med hvorvidt de er angivet som px eller % eller?

64 Same colors for color and background-color in two contexts body and div#footer p

Jamen hvorfor bør man ikke have det?

Og en sidste fejl er i html'en. Der siger validatoren at jeg har en fejl omkring target="_parent" Problemet er, så vidt jeg kan forstå, at tagget "target" ikke findes i den webstandard, der er angivet foroven i dokumentet. Men hvad skal jeg så kalde "target" i stedet for? Eller bør jeg skifte webstandarden ud til noget med "transitional" istedet for "strict"?

Et anden ting jeg spekulerer på, er de to mapper man kan se, når man uploader sin side til et webhotel. Den ene hedder vist <...> eller noget. Er det meningen at man skal putte sine filer derind og hvilket indhold skal i så fald i hvilke mapper? Jeg har bare uploadet mine filter hulter til bulter og det virker fint nok?

Bedste hilsner

Re: valideringsfejl

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2008 14:11

Blank skrev:Siden ser ud til at fungere i en stor mængde browsere, dog ikke i MSIE 4.01/Windows XP og der er også en fejl med billeder i MSIE 8.0/Windows XP.

Glem alt om Internet Explorer 4 - den er ti år gammel, og der er langt under én procent, der bruger den. Det samme gædler IE5. IE8 er stadig i beta, så det er kun nørder, der bruger den, og de ved at programmet er i beta, og nogle sider derfor ikke vil virke.

Blank skrev:Så har jeg følgende fejl i mit stylesheet:
css fejl:
12 body Property font-size-adjust doesn&apos;t exist in CSS level 2.1 but exists in [css2, css3] : none

Hvordan har du angivet skriftstørrelserne? Problemet er, at de er angivet med kode, som ikke validerer. Og så vidt jeg ved, kan KompoZer ikke lave den kode.

Blank skrev:Jeg ved ikke rigtig hvad det betyder eller om det er vigtigt. Og i så fald hvad jeg bør indstille skriftstørrelserne til i stedet for. Er det mon noget med hvorvidt de er angivet som px eller % eller?

Nej, det er ikke % eller px, der er problemet, men at der benyttet font-size-adjust og font-stretch.

Blank skrev:[i]64 Same colors for color and background-color in two contexts body and div#footer p

Jamen hvorfor bør man ikke have det?

Fordi, hvis du har samme farve på teksten og på baggrunden, så kan du ikke læse teksten ;-)
(medmindre du angiver en anden baggrundsfarve på tekstelementet)

Blank skrev:Og en sidste fejl er i html'en. Der siger validatoren at jeg har en fejl omkring target="_parent"

Den kode bruges kun til sider, der benytter rammer. Har du rammer på siden? Hvis du ikke bruger rammer, skal du rette koden, ellers skal du have valgt en anden webstandard.

Blank skrev:Et anden ting jeg spekulerer på, er de to mapper man kan se, når man uploader sin side til et webhotel. Den ene hedder vist <...> eller noget. Er det meningen at man skal putte sine filer derind og hvilket indhold skal i så fald i hvilke mapper? Jeg har bare uploadet mine filter hulter til bulter og det virker fint nok?

Det er lidt forskelligt fra webhotel til webhotel, hvor man skal placere filerne. Hvis det virker, er der ingen grund til at lave det om.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør jun 14, 2008 14:40

Ok, så glemmer jeg de to browsere :-)

Skriftstørrelserne, hmm måske er problemet at jeg slet ikke har angivet dem, men arvet dem fra en skabelon fra layoutgala? Der står bare "fontsize: normal" Så skal jeg vel bare gå ind og ændre i dem? F.eks. til 13 px

Fontsize-adjust og fontstretch, dem skal jeg så lade være med at bruge?

Hvilket tegn kan man skrive i stedet for "target"?
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2008 14:57

Anonymous skrev:Skriftstørrelserne, hmm måske er problemet at jeg slet ikke har angivet dem, men arvet dem fra en skabelon fra layoutgala? Der står bare "fontsize: normal" Så skal jeg vel bare gå ind og ændre i dem? F.eks. til 13 px

Fontsize-adjust og fontstretch, dem skal jeg så lade være med at bruge?

font-size:normal er en ældgammel kode, der ikke bruges mere. Den kan vist bare slettes.

Font-size-adjust og font-stretch er vist beregent til brug i JavaScript til at ændre en tekststørrelse dynamisk. Det er der normalt ikke brug for. Koderne kan sikkert bare slettes. Du kan vælge at angive en tekststørrelse til almindelig tekst, men det er ikke et krav. Jeg gør det fx ikke på mine sider.

Når man ikke angiver en tekststørrelse, benyttes den besøgendes standardstørrelse. Dermed lader man den besøgende bestemme.

Anonymous skrev:Hvilket tegn kan man skrive i stedet for "target"?

Hvis du ikke bruger rammer, skal du bare slette koden target="_parent".
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf blank » lør jun 14, 2008 15:07

ok, mange tak for hjælpen :-)

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne