Optimering af PC bevirker måske overfyldte drev?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Optimering af PC bevirker måske overfyldte drev?

Indlægaf liss » fre jun 13, 2014 13:22

Hej Kim,
Vi er gamle kendinge - sidste gang jeg søgte dig var vist i februar 2014. Jeg har været nødt til at ændre mit brugernavn og tilmelde mig på ny. Tidligere kunne jeg logge ind med Lisbeth Schrøder, men da mit gamle e-mail-arkiv (Windows Live Mail) ikke umiddelbart kan ses efter optimeringen - har jeg mistet alle mine reference filer. Har dog været i stand til at køre en ny e-mail konto, så det er ikke mit problem - blot lidt forklaring på, hvorfor jeg nu logger in med 'Liss'.

Der er desværre opstået adskillige fejl med nævnte optimering. Jeg har fået en ny DELL computer, hvor leverandøren kopierede alle mine filer over vedr. Windows 7. Computeren var installeret med Windows 8, systemet var 64-bit - men det fungerede faktisk udmærket med 32-bit. Men med min opdatering til 8.1. forsvandt min printer-scanner pludselig helt, kan dog stadig printe kopier. Jeg har mast med dette lige siden, og ikke modtaget den nødvendige support hverken fra HP (printeren) eller Microsoft. Office Excel kunne pludselig ikke fungere - og en del af mine Word-kopier ej heller. Jeg reddede mit Excel-program ved at købe Office 365 Personal, som man kan anvende mod månedlige betalinger - OG man får naturligvis support til dette nye Office-program. Reelt set er det Office 2013, der bliver installeret - og jeg kan opsige Office 365, når jeg ikke har brug for det længere.

Men dels med min PC-optimering og senere Office 365, mener jeg mit drev er blevet overfyldt. Jeg kan i alle tilfælde ikke få KompoZeren op på skærmen, men hele programmet står intakt i mit C-drev. Mit spørgsmål er nu, om KompoZeren skal gen-konfigureres for at få det op på skærmen? ELLER er det en opdatering af KompoZeren, der skal til?

Det er helt muligt, jeg stiller nogle forkerte spørgsmål - jeg må indrømme, jeg har arbejdet alt for længe på at få systemet til at virke, og jeg er efterhånden MEGET forvirret. Også meget bange for at fjerne noget, kan du nok forstå.

Med venlig hilsen
Liss (Lisbeth Schrøder)

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; Trident/7.0; MDDCJS; rv:11.0) like Gecko
liss

Re: Optimering af PC bevirker måske overfyldte drev?

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jun 13, 2014 15:11

Jeg er ikke helt med på, hvordan der er blevet overført fra den gamle computer. Men generelt skal programmer geninstalleres, når der er tale om et nyt styresystem. Det kan være forklaringen på, at du har problemer med din printer, og dine Office-filer.

Har du de gamle installations-CD'er til Office og til printeren? KompoZer burde egentlig kunne køre uden en ny installation, men måske en geninstallation vil afhjælpe også her.

Det lyder ikke så sandsynligt, at du er ved at løbe tør for plads. Hver ny generation af computere får typisk meget større harddiske, desuden vil Windows advare dig, længe inden den manglende plads bliver et problem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf liss » fre jun 13, 2014 16:57

Hej igen Kim,
Du har helt ret mht. drev - har masser af plads! Men en geninstallering er måske det rigtige svar, for KompoZer-programmet er jo intakt. Vil prøve at finde ud af en geninstallering - dog ikke utænkeligt, jeg vender tilbage. Foreløbig tak for hjælp!
Mvh, liss
liss

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 10:20

Hej Kim,
Som jeg truede dig med, vender jeg nu tilbage. Jeg har forsøgt forskellige ting for at få siderne ud af mappen. Det er lykkedes at få KompoZer programmet op - men jeg ved ikke, hvordan jeg overfører mine filer til programmet. Har prøvet at læse i bogen om installation osv., men dette er jo et gammelt hjemmeside program, som skal indsættes på ny. Som tidligere nævnt, blev alle mine filer intakt overført fra mit Windows 7 til en ny computer med Windows 8. Og mit problem er nok i virkeligheden, at jeg stadig kører med Windows 7 i hjernen. Har søgt igennem flere Apps efter løsninger - der er naturligvis oprettet et Apps for KompoZeren, men den indeholder som sagt mappen med filerne. Jeg kan ikke se nogle steder, hvordan man geninstallerer systemet - og reelt set er det jo installeret, når alle filer er til stede. Jeg trykkede på programmet, som også kom op - men uden mine HTML-filer - ja uden noget. Jeg skal forhåbentlig ikke starte helt forfra med hele hjemmesiden? En anden ting, jeg noterer er, at programmet er engelsk. Jeg MENER, jeg havde det på dansk - ikke at det gør noget med det engelske - men du skriver i din bog, du har lavet et installationsprogram, hvor den danske oversættelse er inkluderet sammen med ordbøger til stavekontrol af dansk og engelsk tekst. Det jeg får på skærmen er det engelske program. Men måske vil det ændres, når jeg får filerne overført til programmet? En anden ting, jeg undres over er, at jeg har bedt om en genvej og fastsættelse ved start. Vil gerne have KompoZer-logoet stående på mit skrivebord. Jeg har indsat Classic Shell, så mit skrivebord ligner det, jeg havde med Windows 7. Men når jeg lukker KompoZer programmet, bliver logoet ikke 'hængende', om end jeg har bedt om fastgørelse til start. UHA, der er flere ting, jeg ikke kan - må erkende det snurre lidt i hovedet efter min optimering af computeren - og herefter alt det, jeg skal foretage mig for at få mine programmer på plads igen. Håber, du kan hjælpe med overførsel af KompoZer-filerne. Det var altså ikke et spørgsmål om fyldte drev - jeg har masser af plads.
Mvh, liss
liss

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2014 10:59

Du har flere problemer, så vi tager dem hver for sig:

KompoZer på dansk:
Prøv at geninstallere KompoZer. Hent programmet fra MozillaDanmark, så burde du få den danske udgave: http://mozilladanmark.dk/ Jeg har desværre slet ikke styr på Windows 8, men hvis du bruger Classic Shell, burde du vel også få en genvej på skrivebordet, når du installerer KompoZer.

Dine hjemmesider er væk:
Med hensyn til dine gamle HTML-filer, så er det en spørgsmål om, hvor de ligger på computeren. Hvis du ved, hvor de er, så kan du åbne dem via KompoZers menupunkt Filer => Åbn fil. Hvis du ikke kan finde dem, så prøv at bruge søgefunktionen i Windows til at søge efter navnet på en af filerne. Men er du sikker på, at de er blevet kopieret over på den nye computer?

Et muligt problem med overførsel:
Din gamle opsætning med adgangskode til serveren ligger i en speciel mappe. Hvis den er kopieret fra den gamle computer, og den er placeret det rette sted på den nye, så bør det umiddelbart virke. Hvis det ikke virker, så er det fordi, mappen enten ikke er blevet kopieret, eller at den er placeret et forkert sted. Dette er dog ikke værre end, at du blot kan indtaste oplysningerne igen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 12:20

Hej Kim,
Tak for svar. Mine KompoZer filer står intakt i en mappe på mit C:/drev. Tror ikke, det hjælper at få en dansk version op lige her og nu - men jeg kunne evt. tage et kopi af mappens indhold, hvis jeg må sende det til dig. Så kan du se, at det hele er intakt og tilgængeligt. Men selve overførelsen til programmet er stadig et problem. Der følger ingen filer med, når jeg får selve programmet op. Men hvis jeg må sende et kopi af filerne her, kan du se det hele. Når jeg højre-trykker på musen, står der, jeg kan åbne filerne i et nyt vindue, men ikke noget om egentlig overførsel til programmet. For god ordens skyld tjekker jeg lige, om de kan overføres via Windows. Hvis det ikke nytter at sende dig et kopi af mappeindholdet, må jeg nok have fat i Windows support efter weekenden.
Mvh,
liss
liss

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2014 12:45

Hej Lisbeth

Jeg tror, at du roder rundt i filerne til selve programmet og filerne med dine hjemmesider. Filerne til programmet ligger ét sted. Typisk i C:\Programs eller lignende. HTML-filerne med din hjemmeside ligger et andet sted. Det er to forskellige ting.

Tag et trin ad gangen. Start med at geninstallere KompoZer fra ovennævnte side. Så skulle du gerne få en KompoZer på dansk.

Næste trin bliver så at få fundet dine HTML-filer, men det kan vi vende tilbage til, når din KompoZer er på dansk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 13:22

Hej igen,
HURRA - jeg har fået den danske version på plads, og hele min mappe med alle filerne er overført under NAVN. Dette betyder altså alle dokumenter er der - dog er de ikke på plads til anvendelse. Det er HØJST sandsynligt, jeg roder tingene sammen. Kan snart ikke have mere i mit hoved. Men dette lykkedes dog - hvad så med HTML? Undskyld, jeg opholder dig med alt dette på en weekend, men jeg må indrømme, jeg ville blive enormt glad, hvis overførslen kunne komme til at virke.
Mvh, liss
liss

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2014 14:17

Kan du finde dine HTML-filer på den nye computer? Altså din index.html og de andre filer, som er på hjemmesiden?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 15:36

Kim Ludvigsen skrev:Kan du finde dine HTML-filer på den nye computer? Altså din index.html og de andre filer, som er på hjemmesiden?

Nej, desværre ikke nogle af de nye HTML-filer. Jeg har også en gammel opsætning af siden, og dér er alle HTML-filerne - men de stammer fra 2011. Er derfor ikke vild med at tage dem op. I mappen med KompoZer-filerne har jeg søgt - men der er ingen HTML-filer tilsyneladende. Det undrer mig nu en del - har søgt både i mappen med filerne og via Windows - og jeg får ingen HTML-filer op. Mapperne hedder: Chrome, Components, Defaults, Extensions, Greprefs, Plugins og Res - herefter følger en masse filer - nogle kan åbnes, andre ikke!
Når det er sagt, må de vel være på selve hjemmesiden - kan man ikke overføre den direkte fra Internettet med alle HTML-filerne? Undskyld, hvis jeg spørger dumt - men når jeg trykker på Kildekoder i KompoZer programmet, er det jo sat parat til at indskrive en hjemmeside - med Doctype Html public. Mon ikke man så kan tilbageføre siden fra Internettet?
Mvh, liss
liss

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 15:55

Hejsa Kim,
Har en tilføjelse til sidste indlæg. Da jeg var færdig søgte jeg i Windows på 'opdatering af hjemmeside marts 2014' - og op kom index.html (kun den - ikke de andre html-filer). Jeg fik her vist den nuværende forside fra nettet - altså den opdaterede. Hvis man kan få den index.html op, kan den vel også kopieres over på den KompoZer, jeg har - og med den vel også de andre sider, som jeg naturligvis kan oplyse.
Går du mon nogensinde på TeamViewer - mere fordi jeg synes jeg blander meget sammen, og hvis du kom ind på TeamViewer, kunne du sikkert se de rigtige steder. Men måske er det for meget at bede om?
Mvh, liss
liss

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 16:09

liss skrev:Hejsa Kim,
Har en tilføjelse til sidste indlæg. Da jeg var færdig søgte jeg i Windows på 'opdatering af hjemmeside marts 2014' - og op kom index.html (kun den - ikke de andre html-filer). Jeg fik her vist den nuværende forside fra nettet - altså den opdaterede. Hvis man kan få den index.html op, kan den vel også kopieres over på den KompoZer, jeg har - og med den vel også de andre sider, som jeg naturligvis kan oplyse.
Går du mon nogensinde på TeamViewer - mere fordi jeg synes jeg blander meget sammen, og hvis du kom ind på TeamViewer, kunne du sikkert se de rigtige steder. Men måske er det for meget at bede om?
Mvh, liss

Endnu en tilføjelse. JEG HAR NU FUNDET HELE MIN FIL med alle html-filerne og alle billederne fra hjemmesiden - det er endog den opdaterede marts kopi. Hvordan mon jeg kan overføre disse til KompoZeren? Hver gang, jeg har skrevet svar til dig, går jeg ind og leder. SÅ FLOVT, jeg ikke kunne finde dem med det samme. Undskyld!!!
Mvh, liss
liss

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2014 16:30

Hej Lisbeth

Godt du fandt filerne. Du har helt ret, i værste fald kunne du blot have kopieret dem ned fra nettet, men det bliver så ikke nødvendigt.

Kopier alle HTML-filerne (de nye af dem), billeder m.m. over til et sted, hvor du altid og nemt kan finde dem. Fx i en undermappe i mappen Dokumenter, og du kan jo så give undermappen navnet Hjemmeside. Dette er egentligt ikke nødvendigt, men gør det blot nemmere for dig at finde filerne fremover.

Uanset om du flytter filerne eller ej, så skal du blot åbne dem i KompoZer via menupunktet Filer => Åbn fil.

Du støder nok på endnu et problem, nemlig når du skal overføre filer til hjemmesiden. I hvert fald, hvis du plejer at bruge KompoZer til at overføre med. Du har sikkert ikke din gamle opsætning i KompoZer, så der skal du ind i programmet og angive FTP-adresse, brugernavn og adgangskode. Det kan du finde hjælp til her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... anager.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf liss » lør jun 14, 2014 16:45

Kære Kim,
Så taknemlig for al din hjælp. Havde faktisk hele mappen på SKRIVEBORDET - men ledte jo netop efter den i dokumenterne, hvor den gamle 2011 var lagret. ALT ER NU PÅ PLADS - jeg kan sikkert også rette siderne, men vil ikke gøre det i dag med alt det, jeg har i hovedet lige nu. Nu tager jeg et kopi af dit sidste svar, så jeg har det, når jeg skal uploade rettelser på hjemmesiden. TUSINDE TAK for din tålmodighed - og undskyld hele denne seance!!!
Mange hilsner
liss
liss

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2014 17:18

liss skrev:Så taknemlig for al din hjælp. Havde faktisk hele mappen på SKRIVEBORDET

Det sker, at jeg har det sådan med mine nøgler, eller hvad jeg nu ellers ikke kan finde :D
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til alt