Webhotel med Linux eller Windows server ?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Webhotel med Linux eller Windows server ?

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør jul 19, 2008 10:04

Hej :?:

Skal jeg vælge et webhotel med en Linux eller Windows server.

Jeg er ny i det med at lave hjemmesider. Jeg har i ca. en måned haft stor hjælp i Kim’s hæfte ”Hjemmesider med Kompozer” og oprettet vore private hjemmeside www.bjarne.nakskovnet.dk.

Nu skal jeg bruge mere plads end de 10MB nakskovnet har med i abonnementet.

For at være fremtidssikret til at lave mere avancerede sider, har jeg læst lidt forskelligt om ASP, PHP m.m., men jeg bliver mere og mere forvirret af de forskellige forklarringer og fagudtryk.

Hvad er de reelle forskelle på de to systemer, eller spørgsmålet skulle måske være, er der forskel.

NB: Hvad betyder BBKoder ?

Vh Bjarne
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Rettelse

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør jul 19, 2008 10:13

Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Re: Webhotel med Linux eller Windows server ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 19, 2008 11:32

Bjarne Hansen skrev:Skal jeg vælge et webhotel med en Linux eller Windows server.

Hvad er de reelle forskelle på de to systemer, eller spørgsmålet skulle måske være, er der forskel.

Ja, der er forskel. For almindelige brugere er den største forskel nok, at Linux skelner mellem store og små bogstaver. Hvis man koder hjemmesiden i hånden, risikerer man dermed nemt at have et billede, der hedder "Billede.jpg", mens man i koden har skrevet "billede.jpg". Og så vises billedet ikke på en Linux-server.

Forskellen mellem de to servere bliver betydeligt større for avancerede brugere. De understøtter nemlig typisk forskellige scriptsprog og databaser. Windows-servere bruger typisk scriptsproget asp, mens Linux-servere benytter php.

Det er nærmest et religiøst spørgsmål, hvilket af de to der er bedst eller nemmest at bruge. Personligt har jeg kun erfaring med php, og KompoZer understøtter også kun php. Det er desuden mit indtryk, at man kan finde betydeligt flere færdige scripts til php på nettet end til asp.

Det er ikke så sært, at du bliver forvirret over de mange fagudtryk, for det er nørdet. Og selvom KompoZer understøtter php, så betyder det ikke, at KompoZer kan hjælpe dig med at lave koden. Understøttelsen betyder blot, at KompoZer kan genkende koden, og derfor ikke rører ved den. Man skal selv lave php-koden i hånden eller finde en færdig kode på nettet.

Til en almindelig familie-hjemmeside, har man normalt ikke brug for de avancerede muligheder i asp eller php, men til større hjemmesider kan man lave en forfærdelig masse smarte ting med de to scriptsprog, og endnu flere smarte ting, hvis man også tager en database i brug.

Forummet her er forøvrigt lavet i php og databasen MySQL. Det er et færdigt forum, som man kan hente helt gratis og nemt installere på webhotellet, selvom man ikke har kendskab til php og databaser.

Bjarne Hansen skrev:NB: Hvad betyder BBKoder ?

Det er koder, man kan bruge til at formatere tekst i indlæg i et forum som dette. Knapperne over skrivefeltet gør det lidt nemmere at indsætte koderne, men man kan også skrive dem manuelt. Du kan læse om koderne her:
http://kimludvigsen.dk/phpbb2/faq.php?mode=bbcode
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » lør jul 19, 2008 17:17

Hej Kim :D

Tak for et hurtigt svar.

Jeg har efterfølgende været lidt rundt på nettet og se på ASP og PHP, og det er som du skriver, at jeg i en rum tid ikke behøver bekymre mig om det er en Linux eller windows server. Når/hvis jeg får styr på HTML, så kan jeg til den tid nok lærer ASP eller PHP, hvad det så end bliver.

Tak for liket til BBKode, det er til at forstå.

Og iøvrigt kan jeg stærkt anbefale dit hæfte om KompoZer til andre glade nybegyndere som mig, der bliver man stille og roligt ført ind i mysteriet om HTML og CSS koder. Når jeg kørte fast, gik jeg bare et par side tilbage, så var den der.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Gæst » man aug 18, 2008 17:06

Hej Bjarne

Fandt du nogensinde en løsning på webhotellet ?

mvh
Mogens

** Dette indlæg er blevet ændret af administrator **

Indlægget virker umiddelbart som om, det udelukkende er skrevet for at reklamere for Mogens' webhotel. Jeg har intet mod produktreklamer, når der er en mening med det, men dette virker som spam. Jeg har derfor fjernet navnet og linket til Mogens' webhotel.

- administrator (alias Kim Ludvigsen)
Gæst

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » man aug 18, 2008 18:25

Hej Kim

Ja, jeg har købe en plads hos Surftown/Standard (Linux server,plads 10GB,trafik 30GB), så skulle jeg kunne klare mig et rum tid. P.t. har jeg brugt ca. 500 MB, mest til private webalbums. Jeg fandt gode anmeldelser hos PC World, og hos dem var der henvisning til en en forbrugertest hos det svenske Råd&Rön. Når jeg kommer videre med php, er der som du skrev, masser af php koder at finde på nettet, derfor valgte jeg en Linux server.

Prøv linket til min gamle host: http://www.birgit-bjarne.nakskovnet.dk - vupti, og du er linket videre til min nye host. Siderne bag mit beskyttede login til "Birgit og Bjarne's hjemmeside" er fra din skabelon 1-1-3-1-rund-alternativ. På min side kan du også se hvor langt jeg er nået på 2 måneder, og som du skrev i "Ris og ros"/"Ja, man bliver nemt grebet af at lave hjemmesider".

NB: Når forummet er bind 2 til KompoZer, hvornår kommer dit hæfte om php :?: - ja, jeg ved det godt, jeg har også travlt med mit arbejde :lol: .
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » man aug 18, 2008 18:34

Undskyld Kim

Jeg så ikke at det at det var en ande der havde svarret, og jeg reklamerer ikke for noget bestemt webhotel, jeg har valgt ud fra mine egne behov, og det skal andre også gøre. Undersøg markedet og vælg ud fra dit eget behov.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 18, 2008 19:57

Hej Bjarne

Det er helt i orden, at du anbefaler et webhotel. Den slags er kun kærkomment, og det kan hjælpe andre med at vælge.

Det er anderledes med Mogens. Han svarer i en "gammel" tråd, og han anbefaler et webhotel, som han selv ejer eller arbejder i.

Mht. et hæfte om php, så kan jeg desværre sige med sikkerhed, at sådan et skriver jeg ikke. Min viden om php er kun til husbehov, og jeg må ofte selv have hjælp fra andre, når jeg skal lave nogle af de bare lidt mere avancerede ting.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 23, 2008 10:39

Selvom jeg ikke vil skrive et hæfte om php, så kan jeg jo godt skrive lidt om det på hjemmesiden. Så det har jeg nu gjort:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Siden fortæller lidt om php, og hvordan man bruger det i KompoZer. Og så er der nogle php-script, som man nemt kan indsætte på sin egen hjemmeside, fx en klik-tæller, adgangskontrol og en kontakt formular.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » tirs sep 23, 2008 22:02

Kej Kim

Jeg har lige brugt dit linkt, og skimmet din siden om php, det er helt sikkert noget jeg kan bruge.
Jeg har forsøgt mig lidt med php, og et fået lavet en kontaktformular og et login til min private hjemmesider.
Jeg er ikke tilfreds med udseendet, jeg kan ikke rigtigt få det til at makke ret, så nu vil jeg prøve nogle af dine løsninger.
Der er også andre interesante ting på din php side, som skal prøves.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Tilbage til Hjælp til alt