Vista - 'frys'

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Vista - 'frys'

Indlægaf Drooler » tirs jan 11, 2011 16:16

Er begyndt at opleve sporadiske tilfælde hvor Windows/PC'en ' fryser' fast - ingen reaktion fra hverken mus eller tastatur. Lige meget hvad hjælper kun ét: at slukke på hovedkontakten og starte op igen.
Bruger Vista Home Premium 64-bit.

På nogle udenlandske hjemmesider ser det ud til, at mange andre er/har været udsat for samme problem - hvad siger Ludvigs Hjørne-eksperter? Er det et alm. kendt fænomen for Vista?

Har selv mulige løsninger, men er langt fra sikker:

1) Oftere bruge af eksempelvis CCleaner (registreringsbase)
2) Tjek af software programmer.
3) Brug af Air Duster ind i selve pc'en (varme-problem???).

Hvis det skyldes et software, kan så CCleaner afhjælpe eller hvordan finder man ud af et software programs stabilitet?
Eller:
Er der nogen umiddelbare/generelle løsninger?
Drooler

Re: Vista - 'frys'

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 11, 2011 17:00

Varme kan være årsagen til den slags. Drivere kan også drille, men der vil det oftere resultere i blå skærm. Det er vist meget sjældent, at almindelige programmer kan forårsage frysning af hele styresystemet, og jeg tror ikke, Vista er mere udsat som styresystem end Windows XP og Windows 7. Endelig kan det være hardware - måske især harddisken - der er ved at stå af.

Det vil nok være en god ide at få lavet en backup hurtigst muligt, så du har dine data, hvis det fx er harddisken, der er ved at dø.

Hvis computeren har mere end et par år på bagen, og især hvis der er rygere i huset, kan du prøve at åbne computeren og med en støvsuger fjerne støv. Hvis ellers du har mod på det. Du skal i så fald fjerne strømledningen til computeren, det er ikke nok at slukke den. Pas også på ikke at røre de forskellige dele med støvsugeren, og husk også at støvsuge ventilatoren bag på computeren. Lav backuppen, før du prøver dette.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Drooler » tirs jan 11, 2011 17:53

Kim Ludvigsen skrev:Varme kan være årsagen til den slags. Drivere kan også drille, men der vil det oftere resultere i blå skærm. Det er vist meget sjældent, at almindelige programmer kan forårsage frysning af hele styresystemet, og jeg tror ikke, Vista er mere udsat som styresystem end Windows XP og Windows 7. Endelig kan det være hardware - måske især harddisken - der er ved at stå af.

Det vil nok være en god ide at få lavet en backup hurtigst muligt, så du har dine data, hvis det fx er harddisken, der er ved at dø.

Hvis computeren har mere end et par år på bagen, og især hvis der er rygere i huset, kan du prøve at åbne computeren og med en støvsuger fjerne støv. Hvis ellers du har mod på det. Du skal i så fald fjerne strømledningen til computeren, det er ikke nok at slukke den. Pas også på ikke at røre de forskellige dele med støvsugeren, og husk også at støvsuge ventilatoren bag på computeren. Lav backuppen, før du prøver dette.

Oh, oh, oh - den synes at ramme plet - her ryger jeg lidt heftigt omkring min PC - MEN den er kun godt et år gammel (købt i november 2010) - en ellers ganske veltunet Acer Aspire M5201 m. 6Gb ram osv. - så med den alder BURDE det vel ikke være problemet??? Eller?

Men, ok - kan jeg lave back up af alt på externt harddrive (har 4 stk m. 3 Tb samlet)?

og kan jeg bruge Air Duster/Trykluftrens i stedet for støvsuger - er det ikke mere sikkert?

Stor tak for svar!
Drooler

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 11, 2011 18:44

Røg er meget slemt i forbindelse med en computer, det kan hurtigt sode den fuldstændigt til. Det er ikke så længe siden, jeg oplevede to computere dø på grund af røg.

På min onkels computer gik bundkortet på grund af varme. Her kunne vi heldigvis kopiere alle data fra harddisken og over på en anden computer, da den stadig virkede.

Min fætters maskines død skyldtes sandsynligvis også, her gik computeren ned så mange gange, at harddisken også røg - heldigvis havde vi nået at overføre hans data til en online backup-tjeneste.

Sørg for at få lavet backup så hurtigt som muligt på de eksterne drev eller benyt evt. en online tjeneste. Så behøver du i hvert fald ikke bekymre dig om dine data. Det vigtige er, at du får kopieret alle vigtige data, som fx dokumenter, billeder, film og mails.

Med hensyn til rensning, så er trykluft helt klart bedre end en støvsuger (så længe det ikke er en industri-trykluftmaskine :-) ), der er bare ikke så mange, der har sådan en fidus, det var derfor, jeg nævnte støvsugeren.

Fejlen kan sagtens skyldes noget helt andet, men start med backuppen, det er altid en god ide at have sådan en, også selvom man ikke har problemer. Og selv hvis det ikke er støv/røg, der er skyld i problemerne, så har computeren kun godt af en rensning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt