Kalender til hjemmeside...

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kalender til hjemmeside...

Indlægaf LBC » man apr 27, 2009 9:51

Hej! Jeg leder efter en kalender til min hjemmeside, en lille fiks en som man kan sætte aftaler ind i og som fremhæver datoen. Ved klik på datoen kan man så se aftalen. Kan nogen i dette forum hjælpe?
På forhånd tak!

Med venlig hilsen

LBC
LBC

Geografisk sted: Nr. Søby

Re: Kalender til hjemmeside...

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 27, 2009 16:57

Nu kender jeg ikke dit niveau som websnedker, men det er lettere nørdet at indsætte en kalender på en hjemmeside.

Du skal først finde ud af, hvilken serverside-teknologi dit webhotel understøtter. Det er typisk enten php eller asp. Næste skridt er at finde et færdigt script, du kan bruge.

Hvis dit webhotel understøtter php, kan du tage et kig på dette:
http://www.easyphpcalendar.com
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 27, 2009 17:01

Hov, jeg ser lige, at det er et betalings-script. Du kan sikkert finde gratis alternativer ved at bruge Google til at søge på kalender php for danske søgeresultater eller calendar php for mange flere resultater, men på engelsk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » man apr 27, 2009 22:45

Hej og tak for dit "diplomatiske" svar...

Det med php er noget nyt for mig, - kræver det ikke et mindre universitets uddannelse? Jeg har gjort som du nævnte i dit svar og fundet en php-kalender. Kan man sætte den ind på en side ligesom f.eks Java eller html koder? Eller gør man det på et helt anden måde?

På forhånd tak!

MVH. Lars
LBC

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 27, 2009 22:53

Php er lidt mere nørdet, eftersom man ikke slipper for at rode med koder. Men når man har et færdigt script, behøver det ikke være alt for slemt. Det afhænger også af, hvad man bruger til at lave hjemmesiden.

Jeg har skrevet lidt om brugen af php i kompoZer i denne guide:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Selv hvis du ikke bruger KompoZer, kan du få et indtryk af, hvad php er for noget, og hvordan det bruges.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » man apr 27, 2009 23:11

Hej igen! Det kalder jeg et hurtigt tilbagesvar!
Jeg kender ikke det redigeringsprogram du nævner, jeg er startet med FP2003 og er nu så småt igang med Expressionweb 2. Jeg mener man kan indsætte php på siden med EXPW2, men er ikke sikker. Det script jeg fandt på din anvisning er en php event kalender, som de skriver man bare skal oploade til serveren på domænenavnet og køre install filen. Det genere så tre biblioteker Data diretory path - Image directory path - files directory path., og så skulle man kunne køre kalenderen.
Du kan formentlig allerede gennemskue ovennævnte, men jeg skal bruge nogen tid til at undersøge hvad der sker og hvordan jeg rent praktisk får det til at virke på en hjemmeside. Jeg skal lave en hjemmeside til en hundeklub og de vil gerne have en aktivitetskalender på forsiden og det er nyt for mig. Det skulle være en lille en hvor man skulle kunne skrive arrangementer ind og så blev de pgl. datoer fremhævet. Ved klik på de fremhævede datoer skulle man så kunne se arrangementet i "telegram stil".

Alt hjælp er velkommen, idet jeg aldrig har lavet en kalender før på en hjemmeside......

Jeg glemte at sige tak for din interesse og svar på mit problem.....

MVH. Lars
LBC

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 27, 2009 23:46

Nu skriver du ikke, hvilken kalender du har fundet, så det er svært at sige noget konkret. Men det lyder som en avanceret kalender, så du skal sikkert bare følge anvisningerne.

Det største problem er sikkert at få indsat kalenderen på den eksisterende side. Men når man ligefrem har lavet lavet en installationsfil til kalenderen, så er der sikkert også en hjælpefil, der fortæller, hvordan du indsætter kalenderen på en eksisterende side.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » tirs apr 28, 2009 8:13

Hej! Tak for dit svar!

Jeg vil gerne have din vurdering af kalenderen på dette link før jeg "begraver" mig dybere i php. Jeg er p.t. lidt usikker på om det er en god ide.

http://www.softcomplex.com/products/php_event_calendar/

På forhånd tak og ha´en god dag!

Mvh. Lars
LBC

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 28, 2009 10:36

Den ser jo meget pæn ud. Men jeg har lige prøvet at installere den, og den virker ikke umiddelbart.

Så vidt jeg kan se, er der heller ikke nogen speciel hjælp til, hvordan du indsætter kalenderen på en eksisterende side, hvilket vil sige, at du skal kende til html-koder for at kunne gøre det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » tirs apr 28, 2009 11:04

Kim Ludvigsen skrev:Den ser jo meget pæn ud. Men jeg har lige prøvet at installere den, og den virker ikke umiddelbart.

Så vidt jeg kan se, er der heller ikke nogen speciel hjælp til, hvordan du indsætter kalenderen på en eksisterende side, hvilket vil sige, at du skal kende til html-koder for at kunne gøre det.

Tak for dit svar!

Jeg ved lidt om HTML og vil prøve at eksperimentere lidt med php. For i øvrigt er der en meget fin vejledning på dine sider. Indtil jeg falder over noget bedre vil jeg prøve ovennævnte. Tak for hjælpen!

Ha´en god dag!

Mvh. Lars
LBC

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 28, 2009 11:21

Husk at oprette en speciel undermappe til kalenderen på din webserver. Kalenderen indeholder en fil med navnet index.php, og den risikerer at drille din nuværende forside, hvis den placeres i samme mappe.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » ons apr 29, 2009 9:25

Hej Kim!

Tak for din hjælp indtil videre, - det har været en stor hjælp! Jeg synes nu at det ser lovende ud med det php-kalenderprogram jeg har hentet. Jeg har ligesom du anbefalede lavet et underbibliotek "kalender". Her har jeg oploadet programmet til og kørt install.php som de skriver i anbefalingen. Jeg har så lavet et link på forsiden til filen kalender/index.php og så åbner kalenderprogrammet sig ved aktivering af index-filen. (http://www.tysk-jagtterierloge.dk) og så fremkommer det som vist på vedhæftede fil og det ved jeg ikke hvordan jeg skal håndtere - kan du hjælpe?
Vedhæftede filer
kalender_til_Kim.gif
kalender_til_Kim.gif (34.58 KiB) Vist 20479 gange
LBC

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 29, 2009 9:34

Det var også der, jeg kom til, da jeg prøvede på min egen server. Man skal klikke på Install-knappen, men det gjorde ingen forskel hos mig.

Jeg prøvede så på mit webhotel, og der kom jeg lidt videre, men gik så i stå ved næste trin. Og jeg kunne ikke finde nogen hjælp til at løse problemet.

Det er nok bedre, at du finder en anden kalender, når det heller ikke virker på dit webhotel.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » ons apr 29, 2009 11:11

Kim Ludvigsen skrev:Det var også der, jeg kom til, da jeg prøvede på min egen server. Man skal klikke på Install-knappen, men det gjorde ingen forskel hos mig.

Jeg prøvede så på mit webhotel, og der kom jeg lidt videre, men gik så i stå ved næste trin. Og jeg kunne ikke finde nogen hjælp til at løse problemet.

Det er nok bedre, at du finder en anden kalender, når det heller ikke virker på dit webhotel.

OK - tak for det! Jeg skulle vel ikke være så heldig du havde nogle gode forslag?

Mvh. Lars
LBC

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 29, 2009 11:14

Desværre ikke. Jeg har ikke selv prøvet at lege med hjemmesidekalendere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til alt