Firefox

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Firefox

Indlægaf Erikdeplace » lør jan 31, 2009 16:42

Har brugt Firefox med tilfredshed i nogle år, men da jeg sidst opdaterede programmet, røg for det første den lille ramme, man kunne skrive søgeord i, uanset hvor man var på siderne. Den savner jeg meget. For det andet åbner Firefox nu på en kommerciel side, der hedder Rocketdivision. Når jeg så søger på Google skal jeg først scrolle ned gennem en række betalte reaktioner på mit søgeord, og overskueligheden er mere eller mindre røget. Er der nogen, der har et forslag til , hvad man kan gøre for at bevare siden, som den var?
Erik
Erikdeplace

Re: Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 31, 2009 17:27

Det lyder som om, du har fået installeret en uønsket udvidelse, eller at du har fået snavs på computeren.

Prøv først at starte Firefox i fejlsikret tilstand. Hvis søgefeltet vender tilbage og søgningerne atter er normale, så skal du finde den skyldige udvidelse og afinstallere den.

Hvis problemet stadig er der, efter du har startet Firefox i fejlsikret tilstand, så har du fået snavs på computeren, og så vil det være en god ide at scanne for såvel virus som spyware.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » søn feb 01, 2009 13:04

Hej Ludvig, du som ved alt! - Tak for rådet. Den udvidelse har jeg nu fået væk og får Firefox' danske startside - dog uden den ekstra googlebox, hvor man kan skrive, mens man er inde på en anden side. Sådan er det åbenbart. Men, men, men: I den ramme, jeg fik præsenteret, da jeg valgte at åbne i failsafe-tilstand, kunne man afmærke forskellige funktioner. Jeg afmærkede med en (altfor) rask gestus det hele - med det resultat, at alle mine gennem år opsamlede bogmærker var pist-væk! Er der noget at gøre ved det?
hilsen
Erik
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 01, 2009 13:16

Du kan være heldig at finde en backup.

I Firefox: Klik på menupunktet Bogmærker => Arranger bogmærker => klik på menupunktet Funktioner i det nye vindue => Gendan => hvis du har en oversigt over filer, så vælg den nyeste. Hvis den ikke indeholder dine bogmærker, så prøv med den næstnyeste osv.

Hvis du ikke kan se en oversigt over filer i undermenuen til Gendan, så:

Klik på startknappen i Windows => Kør [hvis Vista, så brug i stedet søgefeltet nederst) => skriv: %appdata%\mozilla\firefox\profiles => OK => Åbn mappen "tilfældigetegn".default => åbn mappen bookmarksbackup => kopier filerne ud på skrivebordet.

Gå så tilbage i Firefox, og prøv denne gang at gendanne med en af de kopierede filer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » søn feb 01, 2009 16:09

Hej igen. Beklager. Jeg er gået i stå undervejs: Er nået til at have en mappe liggende som genvej på skrivebordet, der hedder "bookmarkbackups". Der er 10 filer i den. 5 af dem hedder "bogmærker" og er af en type, der hedder JSON-fil og har datoer fra d. 28/1 til 31/1 2009. De andre 5 hedder "bookmarks" og er af en type, der hedder "firefox documents" med datoer fra d. 27/8- 31/8 2008.
Det er her, jeg går i stå. Med et højreklik kan jeg åbne dem eller kopiere dem, men hva´så? De kommer kun ud på skrivebordet som "genveje". - Så hvad betyder det at "kopiere filerne ud på skrivebordet"? Og dernæst: Hvad betyder: "Gå så tilbage i Firefox"? Er det at åbne Firefox almindeligt igen? Og hvad betyder "gendanne" med een af de kopierede filer? - Håber du vil forbarme dig endnu engang.
venlig hilsen
Erik
www.ipsis.dk
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 01, 2009 16:31

Erikdeplace skrev:Jeg er gået i stå undervejs: Er nået til at have en mappe liggende som genvej på skrivebordet, der hedder "bookmarkbackups".

Åbn mappen => højreklik på en af JSON-filerne, og vælg Kopier fra menuen => Højreklik nu et tomt sted på skrivebordet, og vælg Sæt ind. Gentag med de andre JSON-filer.

Erikdeplace skrev:dernæst: Hvad betyder: "Gå så tilbage i Firefox"? Er det at åbne Firefox almindeligt igen? Og hvad betyder "gendanne" med een af de kopierede filer? -

Åbn Firefox, som du plejer (almindeligt) => Klik på menupunktet Bogmærker => Arranger bogmærker => i det nye vindue, klik på menupunktet Funktioner => Gendan => Vælg fil => find og vælg den nyeste af JSON-filerne på skrivebordet.

Får du ikke dine bogmærker tilbage, så prøv at gendanne den næstnyeste JSON-fil i stedet, osv.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » man feb 02, 2009 11:28

Fand'me! Det lykkedes! Tusind tak.
Erik
Erikdeplace

Tilbage til Hjælp til alt