Farve og grafik terror

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Farve og grafik terror

Indlægaf kennethgaarslev » tors mar 11, 2010 14:01

Jeg må være den eneste farveblinde idiot i dette land. Aviser, TV og - sidst men ikke mindst - offentlige websider er dels overpyntet med overflødig grafik, dels skrevet i varierende tekstfarver, som alene en almindeligt "automatisk" omstilling af øjnene har svært ved at følge med i.
Indtastningsfelter - "rammer" - er ligeledes så utydelige, at jeg i de fleste tilfælde må "føle" mig frem, d.v.s. gennemsøge større eller mindre områder af skærmen med curseren, til jeg finder et sted, hvor der er bid!

Er der nogen måde, hvorpå man kan neutralisere farveindstillingerne, for det er ved at være et uoverstigeligt problem, og jeg kan forestille mig, at svagtseende, selv med normal farvesans, må have tilsvarende problemer. :( -
Kenneth Gaarslev
kennethgaarslev

Re: Farve og grafik terror

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 11, 2010 14:22

Hvilket program bruger du til at se hjemmesider med?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kennethgaarslev » lør mar 13, 2010 13:18

Jeg anvender både Mozilla Firefox og Internet Explorer, og konstaterede iøvrigt, at sikkerhedsniveauet skal stilles på lavest mulige!!!! for at få udskrifterne fra SKAT - meget betryggende, og selv om jeg klart har markeret SKATs webside som "sikre", får jeg alligevel spørgsmålet om jeg vil åbne siden.
Kenneth Gaarslev
kennethgaarslev

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør mar 13, 2010 13:55

Jeg vil tro, du gør noget forkert på Skat - ellers er den da helt galt derinde!

Med hensyn til farverne, er der flere muligheder. Prøv at tage et kig på denne side:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-bookmarklets.php
Den handler om aktive bogmærker, og du finder blandt andet et, der hedder Zap farver. Bemærk, at du skal bruge forskellige aktive bogmærker til Firefox og Internet Explorer. Og jeg må erkende, at jeg ikke har prøvet bogmærkerne i nyere versioner af Internet Explorer og Firefox, så enkelte af dem kan risikere ikke længere at virke.

Ak, man bliver jo helt nostalgisk. Det var den første side, jeg lavede her på Hjørnet.

Du har flere muligheder, i hvert fald i Firefox, men ovenstående er nok det nemmeste.

I Firefox kan du slå sidestil fra (Vis => Sidestil => Ingen sidestil), men det vil også ændre på placeringen af indholdet på en side, så det bliver mindre kønt eller mindre overskueligt. Det er desuden muligt at installere udvidelsen Stylish i Firefox. Den gør det muligt at ændre layoutet på en hjemmeside, men det kræver, at man har tjek på brugen af CSS-koder.

Slår man sidestil fra, skal det gøres hver gang, man besøger siden. Bruger man Stylish, huskes ændringerne fremover. Jeg bruger fx Stylish til at ændre skrifttype, -størrelse og -farve på en del sider. Og nogle steder slår jeg elementer fra, så de ikke generer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf kennethgaarslev » lør mar 13, 2010 17:00

Tak for svaret - jeg er allerede kommet godt igang, og kunne jo bemærke, at jeg ikke er den første der har haft problemet.

SKAT er ganske rigtigt et kapitel for sig - jeg ventede faktisk til fredag NAT med at forsøge mig, da jeg havde læst der var run på siden, men alle var åbenbart i gang både fredag nat og hele lørdagen,
for først i dag kom jeg igennem uden problemer - Men jeg måtte reducere sikkerhedsindstillingen til minimum, inden jeg kunne downloade udskrifterne.

mvh og tak for den altid meget fine assistance.

Kenneth
Kenneth Gaarslev
kennethgaarslev

Tilbage til Hjælp til alt