Fjerne muligheden så man ikke kan se "vis kilde" (LØST)

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Fjerne muligheden så man ikke kan se "vis kilde" (LØST)

Indlægaf raptus3670 » tors okt 29, 2009 7:27

Hej igen

Det gik supergodt med mit sidste spørgmål, så prøver jeg lige med et nyt som jeg har søgt et svar på det sidste år, men uden held.

Jeg har en internet side, hvor jeg bruger rigtig meget tid på at finde nye links til radio og TV stationer, når dem jeg har bliver til et "dødt" link.

Jeg vil ikke bare give disse links videre, da jeg bruger utrolig megen tid på at finde dem. Når man eks. går ind på en af mine radiosider, så kan man trykke på VIS i Internet Explorer og derefter på KILDE. Så åbner der en ny side som folk jo bare kan gemme eller udskrive og VUPTI, så har jeg gjort arbejdet for dem- og det er vel ikke rimeligt?

Jeg har allerede nu lagt et SCRIPT ind på siden, så man IKKE får lov til at "højreklikke", men denne fuktion hjælper jo ikke så meget når man både kan få vist KILDE og man kan for den sags skyld også bare gemme/downloade hele siden ned på sin egen computer. Man kan så herefter i fred og ro nyde, at en anden har gjort arbejdet for en. :twisted:

Er der en af jer, der har nogle gode ideer, så hører jeg meget gerne om disse :lol:

På forhånd tak
Senest rettet af raptus3670 tors okt 29, 2009 8:30, rettet i alt 1 gang.
Mv
Anders Pedersen
raptus3670

Re: Fjerne muligheden så man ikke kan se "vis kilde"

Indlægaf Klattrup » tors okt 29, 2009 7:33

raptus3670 skrev:Jeg har allerede nu lagt et SCRIPT ind på siden, så man IKKE får lov til at "højreklikke"

Jeg kan da fint højreklikke og få vist kildekoden på din side, scriptet virker ikke.
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Fjerne muligheden så man ikke kan se "vis kilde"

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 29, 2009 7:47

raptus3670 skrev:Jeg vil ikke bare give disse links videre, da jeg bruger utrolig megen tid på at finde dem.

Der findes en meget nem løsning: Lad være med at lægge siden ud på internettet.

Du kan ikke forhindre andre i at se dine links eller kildekode. Du kan gøre det lidt mere besværligt for nogle, men som du kan se af Klattrups indlæg, så virker den slags numre ikke i alle browsere.

Noget helt andet er så, om dit materiale på anden vis kan være beskyttet, fx af ophavsretslovens afsnit om databaser eller Markedsføringsloven. Folk kan stadig kopiere, men du vil i så fald med loven i hånden kunne få dem til at holde op ved at true med at retsforfølge dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Fjerne muligheden så man ikke kan se "vis kilde" (LØST)

Indlægaf raptus3670 » tors okt 29, 2009 8:15

Hej til jer begge 2

Tak for de hurtige svar, men der var ikke nogen brugbare løsninger og det er vel fordi, at man ikke kan gøre noget for at fohindre andre i at NUPPE ens arbejde.

Jeg troede, at den med "Højreklik" virkede i alle browsere, det gør den så ikke, kedeligt!

Ja selvfølgelig kan jeg lade være med at lægge min side ud på nettet, men det er jo derfor jeg har lavet den :lol:

Der er IKKE nogen form for beskyttelse af de links som jeg har medtaget på min hjemmeside. Disse er jo KUN links til Eks. en radiostation eller til et GRATIS program. Jeg har INTET liggende på min egen PC eller på min server.

Det kan jo være svært at "retsforfølge" nogen, når jeg ikke ved hvem der "plukker" fra min side og spørgsmålet er også, om jeg overhovedet kan gøre noget ved det, da alle linkene på min side jo er til rådighed for alle på nettet. De skal bare findes.

Jeg betragter derfor ud fra jeres svar, at mit spørgsmål er blevet afklaret.

Tak
Mv
Anders Pedersen
raptus3670

Re: Fjerne muligheden så man ikke kan se "vis kilde" (LØST)

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 29, 2009 8:35

Du kan intet gøre, hvis andre bare plukker et link eller to, ligesom alle har lov til at citere tekst fra mine hjemmesider. Kun ved mere omfattende kopiering, kan du måske gøre noget.

Ophavsretsloven beskytter databaser - jeg ved ikke, om din linksamling kan falde ind herunder, men det er da en mulighed.

Markedsføringslovens paragraf 1 handler om god markedsføringsskik, og den betyder, at en konkurrerende kommerciel hjemmeside ikke bare må tage indhold fra din side. Men det kan jo være svært at bevise, at de har taget et par links fra dig. Markedsføringsloven kan sikkert kun komme på tale, hvis en kommerciel konkurrerende side laver automatisk kopiering fra din side, så deres links automatisk opdateres, når du opdaterer dine.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt