Vista på Intern & XP på Extern HD

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Vista på Intern & XP på Extern HD

Indlægaf Jørn » tors jun 11, 2009 16:15

Hej Ludvigs hjørne.

Kan man installere Windows XP Professional på en *Ekstern* Harddisk på sin bærbare PC.

Uden at man påvirker den *Interne* harddisk, som har Windows Vista installeret.

Så man altså kan køre 2 systemer:
XP på *Ekstern* Harddisk
og
Vista på *Intern* Harddisk.

Hvordan gør man helt konkret, så XP havner på den *Eksterne* og ikke på den *Interne*
(For jeg vil ikke ødelægge noget. Har ikke en CD med Vista, for det er "indbygget" på PCen)

Det lyder måske lidt rodet, men jeg vil gerne forsøge, hvis man altså kan.
Med Venlig Hilsen
Jørn ;-)
Jørn

Geografisk sted: København N

Re: Vista på Intern & XP på Extern HD

Indlægaf Peter Nilsson » tirs aug 11, 2009 17:21

Hej

Du kan godt installere et andet OS som feks Vista eller XP på en ekstern disk, men det skal så være en ESATA og ikke USB, det gør nemlig at Windows opfatter disken som en gyldig intern disk, windows XP kan feks. ikke se en USB disk før Windows er installeret, men en ESATA er egentlig bare et SATA stik som er trukket ud igennem kabinettet på din PC og derfor har Windows ikke en jordisk chance for at se at der er tale om en intern disk.

Windows opretter selv en Boot Menu hvor du kan vælge mellem de forskellige versioner.

Jeg ville installere Windows XP først og derefter Vista, så får du den bedste løsning.

De fleste nye eksterne diske kommer med ESATA, men det er ikke sikkert din PC har sådan et stik, så det skal du lige undersøge, ellers kan du købe en beslag som omdanner et internt SATA stik til en ekstern.

Hvis du syntes det lyder lidt kompliceret og har flere spørgsmål så sig til så vil jeg forsøge at svare på det.

Med venlig hilsen

Peter Nilsson
SPARHOST.dk
Peter Nilsson

Tilbage til Hjælp til alt