Thunderbird åbner med "Opsæt ny konto"!

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird åbner med "Opsæt ny konto"!

Indlægaf optiMAL » lør jun 14, 2008 17:07

Hej kære eksperter!
Jeg har brugt Thunderbird gennem nogen tid og er egentlig glad for programmet. Det plejer også at virke, som det skal. Men nu driller det mig voldsomt. Når jeg åbner programmet, så starter den en Kontoguide op, hvor jeg kan opsætte en ny konto. MEN DET VIL JEG IKKE! Jeg vil bare - som jeg plejer - have adgang til min mail, mine konti osv.

Jeg har mine mail-data liggende på en ekstern disk, som profilen peger på.

Hvad kan der være galt? Fejlen er opstået på begge mine computere, og det plejer ellers at køre problemfrit begge steder.

Jeg vil glæde mig meget over en hurtig hjælp her!
Mikael Arendt Laursen

www.optimalmarketing.dk
7000 Fredericia
optiMAL

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2008 17:27

Du har sandsynligvis ikke haft adgang til den eksterne disk, da Thunderbird blev startet. Når Thunderbird ikke kan finde din profil, tror programmet, der er tale om en nyinstallation og vil derfor tilbyde dig at oprette en konto.

Tjek, at du har forbindelse til den eksterne haddisk. Er det tilfældet, så luk og genstart Thunderbird.

Du kan også risikere, at der er problemer med din profil eller henvisningen til den. Og så bliver det lidt mere nørdet. I så fald, prøv først at tjekke, om henvisningen er korrekt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf optiMAL » lør jun 14, 2008 17:32

Den eksterne disk er tilsluttet. Det er helt sikkert, for jeg arbejder på den konstant. Profilen skulle også være korrekt. Så det er nok den mere nørdede version, vi skal have fat i, desværre...
Mikael Arendt Laursen

www.optimalmarketing.dk
7000 Fredericia
optiMAL

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2008 17:41

optiMAL skrev:Den eksterne disk er tilsluttet. Det er helt sikkert, for jeg arbejder på den konstant. Profilen skulle også være korrekt. Så det er nok den mere nørdede version, vi skal have fat i, desværre...

Det bliver lidt mere besværligt, eftersom du har placeret profilen på et eksternt drev. Men eftersom du sikkert selv har sat det op, går jeg ud fra, at du også selv kan finde ud af at tage højde for de forskelle, der er i forhold til en normal opsætning.

Jeg har skrevet en lille guide til MozillaDanmark:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thun ... /Red_mails

Du skal ned til løsning 4 eller 5. Husk det første punkt på siden : Lav en backup!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf optiMAL » lør jun 14, 2008 18:08

Mener du, at det er den eneste løsning? Det er meget besværligt, når man han rigtig mange mailkonti! Jeg undrer mig over, hvad der kan være sket, for min maskine har ikke været nede. Inden jeg går i gang med en 4'er eller en 5'er, vil jeg bare være sikker på, at der ikke er andet, man kan tjekke...
Mikael Arendt Laursen

www.optimalmarketing.dk
7000 Fredericia
optiMAL

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 14, 2008 18:24

Du kan prøve at spørge i MozillaDanmarks forum, der er der måske nogle, der har bedre forslag.

Du kan også prøve at oprette en ny testkonto, hvor du i kontoindstillinger => Serverindstillinger i testkontoen => angiver en af de eksisterende kontomapper på den eksterne harddisk via Gennemse ud for Lokal mappe.

Men du skal endelig huske at lave en backup først, og måske også lige spørge i MozillaDanmarks forum først. Jeg kan ikke lige huske, om dette vil overskrive den eksisterende konto eller indlæse data fra den. Og det gør jo en vis forskel.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf optiMAL » søn jun 15, 2008 15:46

Hej igen!
Jeg er noget træt af det her. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre. Jeg har min mappe med min profil og mine mails, men jeg kan ikke få adgang til dem.

I mappen "B:\Post\Thunderbird\Profiles\ig6k6ujp.default\Mail\Local Folders\Inbox.sbd\Privat.sbd" ligger der fx en fil, der hedder "Mikael" på 49 MB svarende til en mappe, jeg havde i Thunderbird med samme navn. Her skulle der ligge en masse mails. Der ligger også en fil med navnet "Mikael.msf" på 35 KB. Jeg går ud fra, at mine mails ligger gemt i den store fil. Den har ikke nogen typebetegnelse andet end "Fil". Sådan ligger der to filer for hver mail-mappe, jeg havde i Thunderbird.

Kan jeg på en eller anden måde importere disse filer til en nystartet Thunderbird? Skal jeg gøre et eller andet først, inden jeg kan få lov til at importere dem igen?

Jeg har virkelig brug for hjælp her!

Hvad med mine mail-konti med alle de indstillinger, som der lå i dem? Ligger de på en eller anden måde, så jeg kan finde dem igen?

Tusind tak for enhver hjælp, der kan bringe dette op at køre igen på en eller anden måde!
Mikael Arendt Laursen

www.optimalmarketing.dk
7000 Fredericia
optiMAL

Indlægaf Jan Krag » søn jun 15, 2008 16:47

Hej
Du kan kopiere mappen "Mail" "B:\Post\Thunderbird\Profiles\ig6k6ujp.default\Mail\
og indsætte den i en ny-installeret Thunderbird, så skulle dine mails være i den nye Thunderbird
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 15, 2008 20:19

Jeg havde håbet, at "hansen" var til stede i MozillaDanmarks forum, han har godt styr på de mere specielle opsætninger af Thunderbird. Men han er åbenbart væk fra computeren i øjeblikket.

Det, Jan nævner ovenfor, svarer til løsning 4 på den tidligere nævnte side.

Den store fil har ikke nogen fil-type og skal heller ikke have det. Det er ganske rigtigt den, mailene ligger i. Msf-filen er en indeks-fil. Du behøver ikke rode med filene på det niveau - du kan nøjes med at kopiere modermappen Mail over i en ny profil, sådan som det er beskrevet i løsning 4.

Opsætningen gemmes i filen prefs.js, der ligger din profilmappe. Den indeholder kontooplysninger, dog ikke adgangskoderne. Den skal åbnes med en editor som fx Notesblok.

Normalt bør man ikke redigere i prefs.js, laver man fejl, risikerer man at Thunderbird ikke længere vil virke. Problemet kan skyldes, at denne fil er blevet korrumperet.

Fejlen kan også ligge i henvisningen fra din computer, men dette er nok ikke helt så sandsynligt, når fejlen er opstået på to forskellige computer. Du kan dog evt. lige prøve følgende:

Du har forhåbentlig allerede lavet en backup af hele profilen. Ellers gør det nu!

Start Thunderbird

Opret en ny konto - undgå at indtaste rigtige oplysninger, kald fx kontoen "sletmig", brug mailadressen slet@mig.invalid og pop-serveren sletmig.invalid.

Når kontoen er oprettet, så gå ind i kontoindstillingerne og klik på Serverindstillinger under kontoens navn til venstre.

Nederst til højre har du feltet Lokal mappe. Ligger kontoen på den eksterne harddisk eller på den lokale harddisk?

Hvis den ligger på den lokale harddisk, så ligger fejlen måske i henvisningen til den eksterne harddisk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt