Kopiering af Adressebog

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kopiering af Adressebog

Indlægaf Poul-Erik » tirs nov 04, 2014 10:53

Hej
Hvordan kan jeg kopierer adressebogen fra Thunderbird til gmail og Lightmail således at den er alle tre steder ?
Mvh
Poul-Erik

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:33.0) Gecko/20100101 Firefox/33.0
Poul-Erik

Re: Kopiering af Adressebog

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 04, 2014 12:06

Du kan benytte udvidelsen Google Contacts til at synkronisere adressebogen i Thunderbird med Gmails adressebog:
https://addons.mozilla.org/da/thunderbi ... e-contacts

Jeg har ikke styr på iPhone, er du sikker på, at Lightmail benytter sig egen adressebog og ikke bare adressebogen i iPhone? I så fald, tjek denne guide (på engelsk):
https://support.google.com/mail/answer/2753077
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Poul-Erik » tirs nov 04, 2014 14:43

Hej Tak
Det medsendte link kan jeg ikke åbne med Firefox , er ikke kompatible , har det nogen betydning om jeg åbner med CHROME ?
Lightmail er ikke på iphone , men er web mailen der erstatter waoomail.dk eller smilemaile.dk .
Mvh
Poul_Erik
Poul-Erik

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 04, 2014 15:37

Når du har klikke på linket:
https://addons.mozilla.org/da/thunderbi ... e-contacts
Kommer du ind på siden med udvidelsen - det er vel ikke det du har problemer med?
Når du klikker på knappen Download nu, vises en vejledning til, hvordan du installerer udvidelsen i Thunderbird. Det er måske her, det er glippet. Du er måske kommet til at vælge at åbne filen i Firefox i stedet for at vælge at downloade den.

Med hensyn til Lightmail, så sagde navnet mig ikke noget, og Google fortalte mig, at det var noget iPhone-noget :?
Når det er webmail er det slet ikke nemt. Du kan sikkert godt få importeret og eksporteret kontakter, men du kan nok ikke få dem synkroniseret med Gmail/Thunderbird. Med hensyn til import og eksport, så skal du ind i Lightmail og tjekke, hvilke adressebogsformater der understøttes.

En omvej kunne være at undgå at bruge Lightmail og i stedet få mailene ind i din Gmail-konto og så bruge Gmails webmail (eller Thunderbird) i stedet. Så kan du synkronisere kontakterne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Poul-Erik » ons nov 05, 2014 11:15

Hej
Så lykkedes det at hente gmail kontaktpersoner til , Thunderbird .
Har du så et forslag til hvordan jeg kan kopierer Thunderbirds adressebog til min gmail ?
Mvh
Poul-Erik
Poul-Erik

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 05, 2014 11:34

Synkroniseringen går begge veje, men muligvis un med den adressebog, der hører til Google-kontoen.

Hvis adresser i andre adressebøger ikke synkroniseres med Gmail, kan du trække adresserne fra disse adressebøger og over i adressebogen til google-kontoen. Så skulle de gerne blive synkroniseret. Du kan markere alle kontakter i en adressebog ved hjælp af tastaturgenvejen Alt+A.

Bemærk! Jeg ved ikke, om der automatisk tjekkes for dubletter. Prøv evt. først med nogle få adresser, heriblandt en dublet for at se, om den automatisk frasorteres.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Poul-Erik » tors nov 06, 2014 10:14

Hej
Jeg prøvede at trække kontakter fra Thunderbird til gmail .
Men umiddelbart så det ud som om jeg kun kan flytte en ad gangen , ved at åbne ny kontakt i gmail og så trække til e-mail feltet , men så bliver både navn og mail adresse i email feltet , og så virker det ikke .
Så prøvede jeg at oprette en tabel med thunderbird kontakterne i et excel ark , og gemme arket som en CSV komma baseret ,men jeg kan kun få CSV som semikolon , hvordan jeg evtuelt ændre/ finde den som CSV komma ?
Mvh
Poul-Erik
Poul-Erik

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors nov 06, 2014 11:17

Du skal trække til Gmail-kontoens adressebog i Thunderbird, ikke til Gmail på en hjemmeside.
Jeg ved ikke, om jeg har misforstået dig, så lad mig lige spørge:
Hvor mange forskellige konti har du?
Er de alle opsat i Thunderbird?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Poul-Erik » tors nov 06, 2014 15:00

Hej
Jeg har en Thunderbird mail adresse , og jeg har en gmail adresse , og vil gerne bruge eller have den samme adresse bog begge steder
Mvh
Poul-Erik
Poul-Erik

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors nov 06, 2014 15:30

Vi taler lidt forbi hinanden her til sidst. Jeg vil gerne vide, om du hr opsat din Gmail-konto i Thunderbird, eller om du udelukkende bruger den mailkonto på Gmails hjemmeside.

Jeg tror ikke, du kan synkronisere adressebøgerne, medmindre du har opsat Gmail-kontoen i Thunderbird.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Poul-Erik » tors nov 06, 2014 17:11

Hej
gmailen er kun sat op som en google konto , med egen e-mail , altså uafhængig af thunderbird .
Mvh
Poul-Erik
Poul-Erik

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors nov 06, 2014 17:27

Så kan du ikke synkronisere. Du kan dog godt manuelt eksportere dine kontaktpersoner fra adressebogen i Thunderbird til Gmail.

Åbn Thunderbird
Åbn Adressebog (Funktioner => Adressebog, hvis du ikke har knappen til adressebogen. Kan du ikke se menuen Funktioner, skal du trykke på tasten Alt)
Klik på menuen Funktioner i adressebogen
Klik på Eksporter
Angiv et navn til adressebogen i feltet øverst
Sørg for at der er valgt Kommasepareret (*.csv) i rullemenuen over knappen Gem
Klik på knappen Gem.
Luk vinduet.

Gå ind på Gmail og åbn adressebogen derinde (klik på det røde Gmail øverst til venstre, og vælg Kontaktpersoner)
Klik på linket Importer kontaktpersoner nederst til venstre
En rude åbnes, klik på knappen Gennemse
Find og vælg den gemte csv-fil.
Klik på Importer
Jeg ved ikke, om der skal foretages flere trin herefter, da jeg ikke selv har prøvet. Du skal muligvis rykke rundt på de forskellige kolonner, men Gmail vil sikkert hjælpe dig i så fald.
Efter import skal du skifte tilbage til Gmail (klik på det røde Kontaktpersoner øverst til venstre og vælg Gmail)
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Poul-Erik » fre nov 07, 2014 17:18

Hej
Jeg fulgte din beskrivelse , og det lykkedes .
Systemet tog hølde for dobbelt gængerne .
Eneste er at jeg skal trække mailadressen fra et felt til mail adresse feltet , så det gør jeg bare hen af vejen .
Tak for hjælpen
Mvh
Poul-Erik
Poul-Erik

Tilbage til Hjælp til alt