Pass Word

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Pass Word

Indlægaf knh » fre okt 29, 2010 8:17

Jeg søger et MEGET ENKELT program til og lave password til mine hjemmesider.

:shock: Jeg har en side hvor jeg har en skole... det skal bruges til at eleverne skal logge ind for og komme ind på lektionssiderne... og det SKAL være enkelt :-)
Carpe diem
knh
knh

Geografisk sted: Fr.borg amt

Re: Pass Word

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 29, 2010 9:07

Er det adgangskoder, som eleverne skal bruge? I så fald vil det nok være bedst at lade eleverne selv vælge en kode - samtidig med at du fortæller dem, hvordan de vælger en sikker kode.

Hvis du pådutter andre dine koder, får de mere svært ved at huske dem. Det betyder, at de skriver dem ned, og så er koderne ikke længere sikre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf knh » fre okt 29, 2010 10:33

Nej nej, det er ikke koder jeg skal pådutte nogen. Det er et program jeg efterlyser, hvor eleverne skal skrive pass og nick. så det kun er tilmeldte elever der kan komme ind på siden og hente lektioner... De skal selv lavet et nicname og et password for og bruge lektionerne.
Carpe diem
knh
knh

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 29, 2010 11:11

Der findes mange forskellige løsninger.

Det mest enkle er at lave en side med et hemmeligt navn, som fx:
hemmeligside.html
Og så at kun eleverne kender adressen. Ulempen er, at hvis nogen skriver adressen et eller andet sted, så søgemaskinerne får fat i det, er siden ikke længere beskyttet.

Noget lignende kan opnås med JavaScript, hvor sidens navn sammensættes af brugernavnet og adgangskoden.

En mere sikker metode er at kræve adgangskode på serveren. Det fungerer lidt forskelligt, alt efter hvilken webserver, der er tale om. Webservere med serverprogrammet Apache benytter en .htaccess-fil, der gør det muligt at kræve adgangskode til bestemte filer eller mapper. Hvis webserveren understøtter serversidesproget PHP, er det sandsynligvis en Apache-server.

Noget lignende kan sikkert gøres på Microsofts server, der typisk kan kendes på, at den understøtter serversidesproget ASP.

Det er også muligt at beskytte siderne med et serversidesprog som PHP eller ASP. Jeg har skrevet lidt om PHP her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php
hvor jeg også tilbyder en kode til netop at lave en login, omend der i dette tilfælde er tale om et enkelt brugernavn og kodeord til alle, der skal have adgang.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf knh » fre okt 29, 2010 12:30

Tak for dine oplysninger Kim, men jeg er ikke dygtig nok til og lave det du henviser til. Desuden har jeg prøvet Kompozer og var ikke glad for den. jeg bruger nu M.O. office share point designer 2007 og den er jeg glad for.
Carpe diem
knh
knh

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 29, 2010 13:54

PHP-koden og introduktionen på den linkede side er generel og ikke kun gældende for KompoZer.

Du skal gøre op med dig selv, om du kan nøjes med den helt simple metode, hvor du blot bruger et hemmeligt filnavn til siden. Metoden er ganske udmærket, hvis indholdet ikke er noget, der skal hemmeligholdes for enhver pris.

Og ellers skal du finde ud af, hvilken teknologi der benyttes på dit abonnement på webhotellet. Du kan så ud fra det finde en passende løsning, fx enten i en konfigurationsfil på webserveren (som .htaccess) eller med et serversidesprog (som PHP eller ASP).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf knh » fre okt 29, 2010 14:26

Tak for hjælpen Kim, jeg har nu sendt dine oplysning videre til hende der skal lave siden og håber på hun er klogere end jeg er. God weekend til dig. og tak for din gode side.
Carpe diem
knh
knh

Tilbage til Hjælp til alt