Fejl i rød farve

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Fejl i rød farve

Indlægaf risa » ons aug 18, 2010 19:25

Hejsa! Håber på idé til problemløsning i dette spørgsmål:

Når jeg kreerer en illustration i Illustrator og bl.a. anvender rød farve, bliver den røde farve grim og grumset, når jeg henter illustrationen over i Photoshop og ændrer til billedformat. Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad, dette skyldes.
I Illustrator (og fx i InDesign) står den røde farve fint og flot i illustrationen, men så snart den ryger over i Photoshop og gemmes som jpg, ændrer den røde sig.
Det gælder ikke de øvrige farver.
Kan det være nogle indstillinger i Photoshop, som ikke er sat korrekt?
(Skal lige nævnes at, når det er til skærmbrug, sætter jeg farverne til RGB)

Det er dødirriterende, så please giv et bud på hvad, der kan være galt :o) TAK!
risa
risa

Re: Fejl i rød farve

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons aug 18, 2010 23:24

Jeg må erkende, at jeg ikke har erfaring med nogle af de nævnte programmer, så jeg fægter lidt i blinde. Men prøv lige at gemme filen i et andet format end jpg, fx png eller tif.

Jpg komprimerer billeder ved at forringe kvaliteten, så hvis dit program er indstillet til at komprimere billederne, er det sikkert årsagen til fejlen. Det burde dog så gælde alle farver, men måske det bare er nemmere at se ved den røde farve? Png og tif forringer ikke kvaliteten. Hvis fejlen også er der ved brug af et af de to formater, har jeg desværre ikke noget bud på en løsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Fejl i rød farve

Indlægaf risa » tors aug 19, 2010 6:00

OK og tak. Ja, det kan der selvfølgelig være noget i, det du skriver. Det vil jeg prøve at teste.
Har også tænkt på om, det kunne være min skærm, der var noget galt med, men i så fald ville problemet jo så gælde den røde farve
i alle andre emner også, og dette er ikke tilfældet. :o)
risa

Tilbage til Hjælp til alt