[Thunderbird] Adgangskode til software sikkerhedsenhed

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

[Thunderbird] Adgangskode til software sikkerhedsenhed

Indlægaf ThomasA » ons mar 18, 2009 10:23

Jeg har ominstalleret mit OS (Ubuntu Linux) og har i den forbindelse fået ominstalleret Thunderbird. Jeg har kopieret min Thunderbird-profil (.mozilla-thunderbird/XXXXXXXX.default) fra min gamle installation til den nye. Alle instillinger osv. er kommet korrekt "med over". Dog har jeg tilsyneladende ikke længere adgang til at ændre i gemte adgangskoder og installerede certifikater: Når jeg forsøger, popper dialog-boksen op med "Indtast adgangskode til software sikkerhedsenhed". Min adgangskode fungerer ganske enkelt ikke længere (og jeg er 110% sikker på, at jeg ikke har glemt den). Kan man gøre noget for at redde det? Hvis ikke, hvordan får jeg så fjernet adgangskoden, så jeg kan starte på en frisk?

Mvh. Thomas Arildsen
ThomasA

Re: [Thunderbird] Adgangskode til software sikkerhedsenhed

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 18, 2009 10:42

Er du helt sikker på, at du har indtastet den korrekt med store/små bogstaver? Og at Caps Lock ikke har været aktiv?

Du kan sagtens slette hovedadgangskoden, men du skal være opmærksom på, at så slettes alle de gemte koder også. Tjek denne guide:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Fire ... dgangskode
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasA » ons mar 18, 2009 10:56

Ja, jeg er helt sikker på at adgangskoden er korrekt. Jeg har tastet den til bevidstløshed gennem det sidste par år, og jeg har prøvet efter utroligt mange gange, her hvor jeg oplever problemet. Det samme gjorde sig i øvrigt gældende i Firefox, da jeg ominstallerede den. Her slettede jeg adgangskoden, som du beskriver, men hvordan bærer man sig ad med at "skrive adressen chrome://pippki/content/resetpassword.xul i adresselinjen" i Thunderbird?
Mht. hvorfor problemet opstår; kan man forestille sig, at Firefox/Thunderbird af sikkerhedsårsager kører med en eller anden form for ID, der er unikt for den enkelte installation af programmet, og at den så nægter at acceptere adgangskoden, hvis det kørende program ikke har samme ID, som da adgangskoden blev oprettet?

Mvh. Thomas Arildsen
ThomasA

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 18, 2009 12:12

ThomasA skrev:men hvordan bærer man sig ad med at "skrive adressen chrome://pippki/content/resetpassword.xul i adresselinjen" i Thunderbird?

Undskyld, jeg overså, at det var Thunderbird.

For lige at være helt med: Det er hovedadgangskoden, den er gal med og ikke adgangskoderne til at hente og sende mails?

Uanset, så er det nok bedre at spørge i MozillaDanmarks forum, hvor der sidder et par stykker, der har ganske godt tjek på, hvilke filer der har med adgangskoder at gøre:
http://forum.mozilladanmark.dk//viewforum.php?f=2
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ThomasA » ons mar 18, 2009 14:13

Kim Ludvigsen skrev:For lige at være helt med: Det er hovedadgangskoden, den er gal med og ikke adgangskoderne til at hente og sende mails?

Uanset, så er det nok bedre at spørge i MozillaDanmarks forum, hvor der sidder et par stykker, der har ganske godt tjek på, hvilke filer der har med adgangskoder at gøre:
http://forum.mozilladanmark.dk//viewforum.php?f=2

Ja, det var hovedadgangskoden. Det lød ikke til, at der var andet at gøre end at resette, så det har jeg gjort nu iht. http://kb.mozillazine.org/Master_password#Resetting_the_master_password.
Tak for hjælpen.
ThomasA

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne