Kompozer og css

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kompozer og css

Indlægaf johnnielsen » tirs jan 13, 2009 9:52

Hej Kim, jeg forsøger at oprette en ganske simpel side i Kompozer, ved at bruge anvisningerne på anvendelse af CSS . Jeg har oprettet et stilark, og vil indtaste nogle enkle stilregler for teksten.
Stilarket kalderjeg .navigation og definerer en font, verdana, og en fontstørrelse i pt. det går fint, men det er de eneste parametre jeg kan få til at virke på min side. Selvom jeg definerer en linjehøjde og en farve, ændres disse definitioner ikke på siden, farven er som default hvid, og linjehøjen uændret uanset hvilken fontstørrelse jeg forsøger mig med. Dvs at med en stor font klemmes linjerne sammen og med en lille er alt for stor afstand.

Har jeg glemt noget?
på forhånd tak, john
johnnielsen

Re: Kompozer og css

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 13, 2009 10:49

Du må have gjort noget forkert, for standardtekstfarven er ikke hvid, og linjehøjden er ikke fast, men ændres ved valg af forskellige skriftstørrelser.

Har du mulighed for at uploade din side og komme med et link? Så er det meget nemmere at finde fejlen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf johnnielsen » tirs jan 13, 2009 11:15

Tak for det hurtige svar, imidlertid viser dert sig, at Cliche.dk hvor jeg har siden liggende, netop i dag har påbegyndt en udskiftning af deres servere, så jeg kan først oploade siden når det er overstået, evt. i morgen.

mvh john
johnnielsen

Indlægaf Gæst » ons jan 14, 2009 9:23

Nu virker serveren igen. Her er linket:
http://john-nielsen.com/loong.html

på forhånd tak
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 14, 2009 10:22

Problemet er, at du har defineret farveangivelse flere forskellige steder. Du har stilklassen .navigation i toppen af siden, men du har også angivet stilregler på de enkelte elementer og de overskriver hinanden. Den der står nærmest teksten vinder.

Lad os tage farveangivelsen for din overskrift: JOHN NIELSEN DESIGN.

Du har angivet tekstfarven hvid på <body> - med koden color: rgb(0, 0, 0). Den overtrumfes af farveangivelsen hvid på tabellen. Så har du tagget <small>, hvor du først påfører stilklassen navigation, der farver teksten grøn, og derefter påfører farven sort. Og endelig har du et link, der påfører farven hvid.

Så reelt bliver teksten farvet hvid - hvid - grøn - sort - hvid. Den sidste vinder, så derfor bliver teksten hvid.

Du bør rydde op i alle angivelserne, så du har dem samlet i stilreglen .navigation eller andre stilregler. Og det vil være en god ide at bruge et eksternt stilark i stedet for et internt, fordi det så kan genbruges på alle dine sider.

Du kar sikkert fået påført alle de overflødige/forkerte stilregler ved at benytte farveværktøjet på værktøjslinjen. Det skal du normalt ikke bruge, når du arbejder med stilark.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf johnnielsen » ons jan 14, 2009 11:47

Tak for hjælpen, rodet er ryddet op, og nu virker det fint. Er det korrekt forstået, at jeg ikke kan gøre linjehøjden MINDRE end den, man får ved at sætte tekst ind + linjeskift? Jeg kan gøre linjehøjden større, men desværre ikke mindre!

mvh john
johnnielsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 14, 2009 12:27

Du kan sagtens ændre højden. I øjeblikket har du angivet 0 for højden, prøv i stedet at angive et tal efterfulgt af en måleenhed, fx 70%. Vær opmærksom på, at din valgte skriftstørrelse på 8pt vil være ekstrem lille på mange skærme. Du kan evt. helt fjerne størrelsesangivelsen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf johnnielsen » ons jan 14, 2009 13:07

Jamen nu virker det hele. Mange tak, fordi du ville forklare tingene. Nu kan jeg gå igang med at definere mine enkelte sidelayouts og de tilhørende stilark/regler for hver enkelt.
Det er trist at Kompozer ikke bliver videreudviklet, men måske kommer der en afløser? Ihvertfald tror jeg, at programmet sagtens kan tilfredstille mit behov til hjemmesiden.
tak igen.

mvh john
johnnielsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 14, 2009 14:16

Der er faktisk en version 0.80 af KompoZer på vej. Hvis vi er heldige, kommer den i februar.

Der arbejdes også på et helt nyt program med navnet BlueGriffon. Hovedmanden bag BlueGriffon er Daniel Glazman, der lavede Nvu, som er forløberen for KompoZer. Kaze, der har lavet kompoZer, hjælper også til. Men der går nok et års tid, før BlueGriffon udsendes i en brugbar version.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Flydende menulinie

Indlægaf larsm » tirs jan 20, 2009 10:18

Hej Kim,

Jeg kan huske, jeg har set et indlæg her på dit Kompozerforum om flydende menulinier, som følger med ned når der bliver scrollet på siden. Jeg kan ikke længere finde indlægget, men synes jeg kan huske det var ret kompliceret at lave.

Kan du henvise til det pågældende indlæg eller endnu bedre måske lægge en skabelon ud, som allerede har det indbygget ?
larsm

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 20, 2009 10:57

Du mener en menulinje, der bliver stående, selvom siden rulles? Det er i sig selv meget nemt at lave ved at angive menuen som placeret fast: åbn css-editoren => markér menu-stilreglen i oversigten til venstre => klik på fanen Boks => i rullemenuen Position, vælg fast.

Du skal dog være opmærksom på, at i Internet Explorer 6 vil menuen stadig rulle, da den gamle browser ikke forstår koden til fastlåsning.

Det bliver lidt sværere, hvis du vil lave samme nummer som på min side, hvor den faste menu er skjult bag logobjælken, indtil der rulles. Det kan du læse om i denne tråd:
http://kimludvigsen.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=5636194
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf larsm » tirs feb 10, 2009 13:19

Hej Kim,

Jeg har nu bikset lidt med det, men er gået i stå. Jeg mener, jeg skal oprette 2 menuer, og det er jeg blevet bekræftet i ved at se i koderne til Ludvigs Hjørne. Så jeg har lavet følgende som giver 2 ens menuer under hinanden:

</div>
<div class="menu">
<ul class="menuliste">
<li><a href="index.html">Forside</a></li>
<li><a href="index/blade.html">Blade</a></li>
<li><a href="index/reklame.html">Reklamer</a></li>
<li><a href="index/repetition.html">Udenadslære</a></li>
<li><a href="index/webkryds.html">Webkryds</a></li>
</ul>
</div>
<div class="fastmenu">
<ul class="menuliste">
<li><a href="index.html">Forside</a></li>
<li><a href="index/blade.html">Blade</a></li>
<li><a href="index/reklame.html">Reklamer</a></li>
<li><a href="index/repetition.html">Udenadslære</a></li>
<li><a href="index/webkryds.html">Webkryds</a></li>
</ul>
</div>

Nu vil jeg så lave den ene menu fast og rykke den op mod toppen, men når jeg prøver at gøre det i stilarket, forsvinder den ene menu. Skal jeg så lave nye stilregler til den faste menu ? Eller er jeg helt på vildspor ?
larsm

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 10, 2009 14:17

Har du mulighed for at lægge siden ud på nettet? Uden at kunne se siden kan jeg ikke sige, hvad der går galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf larsm » tirs feb 10, 2009 21:28

Jo, jeg kan lægge siden ud som et link

http://www.sprogkryds.dk/index/fastmenu.html

Jeg ved ikke om du får så meget ud af det uden at se mit stilark. Kan jeg lægge det op også ? Men ellers har jeg fulgt anvisningen med lag her i tråden.

Jeg har forsøgt mig med at oprette en stil, som jeg kan bruge separat på min nye menu, men uden held.
larsm

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs feb 10, 2009 21:40

larsm skrev:Jeg ved ikke om du får så meget ud af det uden at se mit stilark. Kan jeg lægge det op også ?

Jep!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne