Placering af stilark

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Placering af stilark

Indlægaf NOK » lør jul 12, 2008 16:59

Jeg har købt hæftet "Hjemmesider med KompoZer" og det går rimelig godt. I hvert fald lige indtil jeg kopierer en side vha. "gem som" og placerer den i en ny mappe. Kan det virkelig passe, at alle sider skal ligge i samme mappe (hvor stilarket er placeret) for at bruge samme stilark? Det bliver da helt uoverskueligt ved en stor hjemmeside.
NOK

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 12, 2008 17:30

Hvis du placerer stilarket i hver mappe sammen med de enkelte sider, vil det ikke blive genbrugt, så det vil være en rigtig god ide at lave det, så alle html-filer peger på det samme stilark.

Og det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre, omend det kan være lidt nørdet at komme i gang. Du skal have angivet en relativ sti til stilarket. Hvis stilarket fx ligger i en mappe over html-filerne som i nedenstående eksempel, skal stien være ../stilark.css.

Kode: Vælg alt
Mappe med stilark
    |
    --- Side 1
    |
    --- Side 2

Du skal så blot huske, at hver gang du laver en ny side fra skabelonen med "gem som", så skal du gemme den i en ny mappe som ligger i en undermappe i forhold til mappen med stilark.

Men først skal du lige have tilrettet skabelonen:

Du kan ikke umiddelbart ændre stien til stilarket i KompoZer. Du skal slette stilarket, og så oprette et nyt, der ligger i en overmappe til skabelonen.

Det nemmeste vil sikkert være at åbne skabelonen i Notesblok og så finde koden til stilarket, den ser sådan ud:
<link rel="stylesheet" href="stilark.css" type="text/css">
og så indsætte ../ foran navnet på stilarket, så det kommer til at se sådan ud:
<link rel="stylesheet" href="../stilark.css" type="text/css">
Gem herefter filen.
Senest rettet af Kim Ludvigsen lør jul 12, 2008 17:41, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 12, 2008 17:40

Jeg bør måske tilføje, at der også er andre måder at opdele siderne på, så man bevarer overblikket. Jeg har fx lavet det sådan her:

Mappe med alle html-filer
   |
   --- mappe med stilark [1]
   |
   --- mappe med billeder der er fælles for alle sider
       |
       --- mappe med billeder til side 1
       |
       --- mappe med billeder til side 2

[1] Egentlig er der ingen grund til at placere stilarket i sin egen mappe, det kan lige så godt ligge i mappen med html-filerne.

Hvad der er nemmest for dig, afhænger af dit brug. Jeg skal ikke så tit ændre billeder, så det er rart, at de er gemt af vejen. Til gengæld er det nemt at finde en hjemmeside, hvis jeg skal have rettet lidt tekst.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf NOK » lør jul 12, 2008 18:06

Hej Kim

Mange tak for hurtigt og konstruktivt svar. Jeg ser på det og håber det fungerer. Nu virker stilarket igen, men der er ingen billeder fra den kopierede side, men det bør jo kunne løses.

Hilsen Ole
NOK

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 12, 2008 19:32

NOK skrev:men der er ingen billeder fra den kopierede side, men det bør jo kunne løses.

Problemet er nok, at billederne ikke ligger der, hvor de er angivet på siden.

Lad os sige, at du har side1.html liggende i mappen side1 og billederne i samme mappe. Når du så bruger side1.html som skabelon til at lave side2.html, som du placerer i mappen side2, så vil billederne ikke virke, fordi de er angivet til at ligge i samme mappe som html-filen. Og der ligger de jo ikke, de ligger i mappen side1.
(jeg håber ikke, forklaringen er for indviklet)

Hvis du skal bruge de samme billeder på alle/flere sider, så skal de placeres i en fællesmappe som med stilarket, så du nemt kan henvise til dem. Det kan enten gøres ved at lave en opdeling, som den jeg bruger, eller ved at lave det som følger:

Mappe med stilark
   |
   --- mappe med fællesbilleder
   |
   --- side1
   |
   --- side2

Du skal så placere de billeder, der skal bruges på flere sider, i mappen med fællesbilleder, inden du indsætter dem i skabelonen, så vil de virke på alle sider.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf NOK » søn jul 13, 2008 8:35

Super Kim!

Alt virker. Tak

Venlig hilsen Ole
NOK

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne