thunderbird i windows og linux

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

thunderbird i windows og linux

Indlægaf toddvarg » man sep 15, 2008 5:03

Nu er jeg i den situation at jeg bruger både windows og ubuntu (linux) på mine maskine. Jeg har ubuntu på min hjemmemaskine og windows xp på min laptop, men jeg arbejder på at have så mange linuxprogrammer som muligt på den. Jeg har valgt at have Thunderbird e-mail klient, men jeg har brug for at synkronisere mellem den der er installeret i ubuntu og den der er installeret i win. Jeg ville gerne overføre mellem thunderbird i Win og evolution i ubuntu, men regner med at det bliver for kompliceret. Er det en nem måde at gøre det på. Jeg har installeret den danske version af mozbackup, som jeg fandt inde på din hjemmeside, men såvidt jeg kan se fungerer det kun i win. Jeg vil helst ikke tage backup, sette ind, overskrive, slette etc, men på en eller anden måde synkronisere mellem de to thunderbird klienter. Hvis det ikke er muligt, er det selvfølgeligt bedre at overføre backups. Jeg har brug for at have e.mailene inde på begge pc'er.
toddvarg

Re: thunderbird i windows og linux

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 15, 2008 8:37

Den allerbedste løsning er at bruge IMAP, hvis din mail-udbyder understøtter det. Alt andet vil blive noget rod.

Ved IMAP ligger mailene på serveren. Det betyder, at du har adgang til de samme mails, uanset hvilken computer og hvilket styresystem, du bruger. Hvis du ikke har mulighed for IMAP på din mailkonto, kan du evt. overvejer at købe plads på et webhotel, der tilbyder mail og IMAP.

Jeg vil tro, at selv de allerbilligste tilbyder den slags. Og ellers ved jeg at Gigahost gør - der koster et abonnement 20 kroner om måneden:
https://gigahost.dk
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf tomgundersen » tors sep 18, 2008 9:21

Jeg er desværre nød til at indse at du har ret. Jeg har TDC så jeg har mulighed til at bruge web-mail: Den eneste ulempen er at opsættet og grafikken er meget kedeligt, men antager at det er et luksusproblem.
Tak for hjælpen
tomgundersen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 18, 2008 9:33

Jeg fik vist ikke skrevet det særlig tydeligt, så lige en uddybning.

IMAP og webmail er ikke det samme. I begge tilfælde kan du lade mailene ligge på serveren, og du kan få adgang til dine mails fra forskellige computere.

Men ved webmail logger du ind via browseren, og du har vist ikke [nem] mulighed for at gemme mails lokalt.

Ved IMAP kan du bruge dit sædvanlige mailprogram. Du kan nemt gemme mails lokalt ved at trække dem over i en lokal mappe i dit mailprogram.

TDC tilbyder kun webmail, så hvis du vil have IMAP, skal du finde en anden mail-udbyder, hvilket også vil betyde en ny mailadresse.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne