script fejlfinding

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

script fejlfinding

Indlægaf ballegaarden » søn jul 25, 2010 18:05

Hvordan skal jeg forstå javascript-konsolen? (en kontrol Ikke?)
Det linje nummer den angiver, er det linje nr. som kildekoderne har i KonpoZer eller under vis kilde i - vis i browser?
Jeg kom til at trykke på "ryd" og kan nu ikke se fejlene mere. Har prøvet at lukke programmet og åbnet det igen, men alt er væk.
Findes der et sted på nettet man kan sjække sit html koder for fejl?
Jeg har lige gennemgået siden for fejl via W3C validering og har rettet alt der nu. Men der er stadig fejl.
De fejl som konsolen fandt var ikke i selve scriptet men alle andre steder.
ballegaarden

Geografisk sted: Vejle

Re: script fejlfinding

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 25, 2010 19:31

Hvis du genindlæser siden, vil fejlene atter blive vist. Linjenumrene svarer vist til dem i Vis kilde i Firefox - i hvert fald ikke til dem i KompoZer.

Konsollen kan finde flere forskellige slags fejl, fx fejl i JavaScript og fejl i CSS, det er muligt at vælge, hvilke slags fejl der skal vises, ved at klikke på de forskellige knapper.

Du kan validere HTML og CSS på nettet, men ikke JavaScript. Det skyldes, at der ikke er en fast standard for JavaScript på samme måde som der er med HTML og CSS.

Til JavaScript kan fejlkonsollen i stedet bruges - den viser dog kun de fejl, som Firefox opfatter som fejl, og det er ikke nødvendigvis det samme som andre browsere. Internet Explorer har også en indbygget mulighed for at få vist scriptfejl.

Men hvis det er scripts, du har hentet på internettet, og du ikke selv har forstand på den slags, kan du alligevel ikke gøre ret meget ved fejlene. Det vigtigste i den forbindelse må være at tjekke, om scriptet virker som forventet i forskellige browsere. Hvis det virker, så glem fejlmeddelelserne, og hvis det ikke virker, så find et andet script.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne